صادرات میلیون‌ها ماسک به چین، پیش از شیوع ویروس کرونا در آمریکا

چین در دو ماه بیش از یک میلیارد ماسک و ۲۵ میلیون پوشش حفاظتی وارد کرد

چین تولید کننده نیمی از ماسک‌های حفاظتی در جهان است اما در ژانویه و فوریه، این کشور  به یکی از بزرگترین واردکنندگان تبدیل شد-Raul ARBOLEDA / AFP

در حالی که طی هفته‌های گذشته آمریکا در تامین تجهیزاتی حفاظتی مانند ماسک برای بیمارستان‌ها و شهروندان این کشور با مشکلات جدی مواجه بوده است، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که تولید‌کنندگان آمریکایی محموله‌هایی از ماسک و دیگر تجهیزات حفاظتی به ارزش‌ بیش از ۱۷ میلیون‌ دلار، در ماه‌های ژانویه و فوریه به چین صادر کرده‌اند. 

این دو ماه دقیقا زمانی است که بسیاری به دونالد ترامپ خرده می‌گیرند که هشدارهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفته است. براساس اطلاعاتی که اولین بار واشینگتن پست بر اساس مشاهده و بررسی داده‌های مرتبط با ارتباطات داخلی دولت آمریکا منتشر کرده است، در این دو ماه، ارزش ماسک‌های حفاظتی و دیگر اقلام مرتبطی که از ایالات متحده به چین صادر شده است تا بیش از هزار درصد نسبت به همان زمان در سال قبل افزایش داشته است. این اقلام همچنین شامل دستگاه‌های ونتالیتور یا دستگاه‌های کمک تنفسی می‌شده که در آمریکا در ماه‌های مارس و آوریل با کمبود شدید آنها مواجه بوده‌اند. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که چنین صادراتی با «تشویق دولت فدرال» همراه بوده است. 

لوئید داگت، نماینده کنگره از تگزاس در این زمینه به واشینگتن پست گفته است: «به جاي برداشتن قدم‌های لازم برای آماده‌سازي، آنها توصيه‌هاي متخصصان را یکی پس از دیگری نادیده گرفتند. مردم در حال حاض ، همانطور که ما صحبت می‌کنیم، جان خود را از دست می‌دهند برای اینکه تجهیزات حفاظتی کافی وجود نداشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه درصد صادرات انجام شده به چین افزایش چشمگیری نشان می‌دهد، اما این بخش کوچکی از نیازهای کلی ایالات متحده در این زمینه را شامل می‌شود. در سراسر کشور، کمبودها بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان و افرادی که در خط مقدم پیکار با ویروس کرونا هستند را مجبور به جیره‌بندی چنین وسایل حفاظتی کرده بود به خصوص افرادی که به معالجه افراد مبتلا به ویروس می‌پرداختند، از این کمبودها بیش از همه متضرر شدند. به نوعی که خود این کمبود وسایل حفاظتی به بحران ثانویه‌ای در میان ارائه دهندگان خدمت به بیماران منجر شده بود. 

در روزهای آغازین خودنمای کووید-۱۹ در  جهان، هنگامی که هنوز بیشتر موارد گزارش شده در چین قرار داشت، در کاخ سفید هیچ حسی از گسترده بودن بحران وجود نداشت. اما در اواخر ژانویه، جلسات توجیهی برای کارکنان امنیت ملی کاخ سفید روشن کرد که خطر ابتلا به یک بیماری همه‌گیر، واقعی است. در آن زمان هفت آمریکایی بیمار شده بودند و کارشناسان گفته‌اند که نیاز به تأمین تجهیزات کافی برای محافظت از تجهیزات روشن به نظر می‌رسید. 

با این وجود ، در تاریخ ۳۰ ژانویه، وزیر تجارت، ویلبور راس در شبکه «فاکس بیزنس» گفت که شیوع این بیماری می‌تواند «بازگشت مشاغل به آمریکای شمالی را تسریع کند» زیرا شرکت‌ها، کارخانه‌ها را از مناطق آسیب دیده دور می‌کنند.

در ۲۶ فوریه - هنگامی که تعداد جان باختگان ویروس کرونا به ۲ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده بود، تقریبا همه آن در چین، وزارت بازرگانی یک اطلاعیه‌ای منتشر کرد با عنوان «خدمات تدارکاتی کووید در چین»، و شرکت های آمریکایی را راهنمایی کرد که چگونه می‌توانند «محصولات مهم پزشکی» را به چین و هنگ کنگ بفروشند. روند فروش سریع پکن. داگت، نماینده کنگره، این اطلاعیه را از بخش خدمات دفتر تجارت بین الملل اداره تجارت بین المللی در چین و سایر ارتباطات بازرگانی،  بدست آورد.

براساس اطلاعات مندرج در یک ای میل که واشنگتن پست به آن دست یافته، در تاریخ سوم مارس، یک مامور امور تجاری در سفارت ایالات متحده در پکن به همکاران در مورد تجارت «خدمات جدید» خبر داد. این ای میل نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی برای صدور چنین محصولاتی به چین تشویق شده بودند. 

یک مقام ارشد بازرگانی، که به دلیل حساسیت این موضوع خواسته ناشناس بماند، گفته است:‌«رهبران ارشد در اداره تجارت بین الملل این وزارتخانه، اندکی پس از این توزیع آشیانه، برنامه را در چهارم مارس تعطیل کردند.»  او افزوده است: «رهبری ارشد وزارت بازرگانی از این موضوع آگاه است و در مورد آن در حال تحقیق است.»

پیتر ناوارو ، که سیاست‌های تجاری در کاخ سفید را مدیریت می‌کند، و دیگر مقامات کاخ سفید گفتند که انگیزه ارسال بسیاری از محموله‌ها به چین انسان‌دوستانه و همچنین نگرانی‌های عملی بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا در هفتم فوریه اعلام کرد که نزدیک به ۱۷.۸ تن مواد پزشکی اهدایی اعم از ماسک‌، لباس‌، دستگاه تنفس و سایر مواد حیاتی به چین ارسال شده است.

با این وجود، برای بسیاری در آمریکا این شگفت آور بوده است که ماسک‌هایی که امروز ارائه دهندگان تجهیزات  پزشکی ایالات متحده در به در به دنبال آن بودند‌، تا ماه فوریه، توسط شرکت‌های آمریکایی در مقادیر وسیعی به چین ارسال شده است. 

به گفته داگت، نماینده کنگره از تگزاس، این یکی از چندین عاملی بوده است که به از دست دادن جان‌های زیادی در آمریکا منجره شده است:‌ «درست در همان لحظه‌ای که ترامپ همراه با تیم ویروس کرونای خود اولین کنفرانس مطبوعاتی را برگزار کرد، دولت او تجهیزات پزشکی حیاتی را تحت عنوان کووید-۱۹ به چین ارسال کرده است.»

داده های اولیه از مراکز کنترل بیماری نشان می دهد که ۹۲۸۲ نفر از کارمندان مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده تا دوم آوریل به این ویروس مبتلا شده‌اند. بیست و هفت آنها نیز در اثر عفونت کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

یک تولید کننده پیشرو ماسک  به نام ۳-ام (3M)،  شرکت غول‌پیگر تولیدی مستقر در مینه‌سوتا، بخشی از این تجهیزات را در کارخانه‌های خود در ایالات متحده و همچنین در کارخانه‌های واقع در چین، تامین کرده است. 

"جنیفر اهرلیچ" سخنگوی این شرکت گفته است: «هیچ کسی ما را در آن روزهای اولیه این بحران از جمله دولت آمریکا از صادر کردن این تجهیزات به چین از خارج از چین، منع نکرده بود.» برعکس، در اثنای ماه فوریه برخی از مقامات دولت ترامپ، خواستار توجه به درخواست چین برای کمک از سوی ایالات متحده بودند. 

امروز اما، واردات ماسک توسط چین و همچنین دیگر اقدام حفاظت شخصی از سراسر جهان، از سوی برخی از مقامات کاخ سفید به عنوان بخشی از تلاش‌های عمدی توسط این کشور برای در تنگنا قرار دادن بازار این محصولات قلمداد می‌‌شود در حالی که این کشور تلاش می‌کرد که خطر مربوط به شیوع بیماری را کمرنگ جلوه دهد. 

چین تولید کننده نیمی از ماسک‌های حفاظتی صورت در سراسر جهان است اما در آن دو ماه، این کشور از یک وارد کننده حداقلی ماسک تبدیل به یکی از بزرگترین واردکنندگان شد. در حالی که این کشور تا کنون اطلاعات و آماری را از ماسک‌های خریداری شده ارائه نکرده است، اما اطلاعاتی که از فروشندگان ماسک در کشورهای دیگر جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که تعداد ماسک و دیگر تجهیزاتی که چین در این ماه‌ها خریداری کرده فراتر از انتظارها بوده است. این درحالی است که تعداد مرگ در این کشور در طی این ماه‌های افزایش چشمگیری داشته است. 

اداره گمرک چین اعلام کرده است که بین ۲۴ ژانویه تا ۲۹ فوریه، نزدیک به دو و نیم میلیارد قطعه از تجهیزات مرتبط با این بیماری همه‌گیر وارد کرده است از جمله حدود یک میلیارد ماسک و بیش از ۲۵ میلیون لباس‌های حفاظتی. تنها در ۲۴ فوریه، اداره گمرک چین، نزدیک ۴۳ میلیون ماسک وارد کرده است. تحقیقات دیگری توسط موسسه پابلیک سیتیزن نشان می‌دهد که در همان موقع یک صعودچشمگیر در صادرات تجهیزات حفاظتی به چین دیده می‌شود. 

این درحالی است که آمریکا هم اکنون با کمبود تجهیزات حفاظت شخصی مواجه است. یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که ۹۰ درصد شهردارهای آمریکا گفته‌اند که به اندازه کافی به تجهیزات حفاظتی و ماسک دسترسی ندارند. در حالی که ۸۵ درصد آنها گفته‌اند که به دستگاه‌های کمک تنفسی کافی دسترسی ندارند.