برخورد تحقیرآمیز نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران با کارگران

ویدیویی از امام جمعه ایرانشهر منتشر شده است که به کارگران شهر پول نقد می‌دهد

بیش از دوماه است که کرونا، جولانگاه نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی ایران در روزهای جمعه هر هفته را از واعظان اسلحه به‌دست دریغ کرده است؛ همان‌هایی که هر هفته بر منبر نماز جمعه می‌رفتند تا مردمان حاضر در صفوف نماز را پند و نصیحت کنند و اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور را تحلیل کنند و بعد هم «دعای فرج» بخوانند، تا مگر «امام زمان» ظهور کند و جمعه‌ بعد نیازی به خواندن خطبه ایشان نباشد!

حالا اما نه خبری از آن صفوف هست و نه نیازی به خواندن خطبه و نه ضرورتی به اسلحه در دست گرفتن نمایندگان رهبر نظام. نه از آن جهت که آن جمعه موعود رسیده باشد، بلکه به ضرورت اجتناب از گرفتار شدن به ویروس جهان‌گستر و نادیدنی کرونا‌ست که بیش از دوماه است که هیچ جمعه‌ای رنگ «امام» به خود ندیده است.  

برخی از امامان جمعه شهرهای ایران اما گویی راه‌های دیگری را تجربه می‌کنند که هم‌چنان در میان مردم، به‌اصطلاح «خودی» نشان دهند و هرطور شده به مردم یادآوری کنند که «مسئولان دلسوزی» هستند که همیشه به فکر مشکلات مردم هستند؛ از امام جمعه مشهد گرفته که خطبه‌های هفتگی‌اش را در تارنمای خود منتشر می‌کند، تا امام جمعه ایرانشهر که به میان کارگران شهر می‌رود و بی‌توجه به کرامت انسانی شهروندانی که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند، به آنها پول نقد می‌دهد. 

از شجاع‌الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر، ویدیویی منتشر شده است که نشان می‌دهد این روحانی در اتوموبیل نشسته است و میان کارگران روزمزدی که در میدان شهر منتظر ایستاده‌اند، می‌رود و به آنها پول نقد می‌دهد. پرواضح است که امام جمعه ایرانشهر در هنگام فیلمبرداری آگاه به ضبط این تصاویر است. 

این تصاویر خشم بسیاری را در فضای مجازی برانگیخته است. رفتار تحقیرآمیز نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در یکی از فقیرترین مناطق کشور با کارگران روزمزدی که بحران کرونا بیش از هر قشری بر آنها فشار وارد کرده است، مصداق کامل تحقیر انسان‌های شریفی‌ست که ناخواسته در نمایش امام جمعه شهرشان وارد شده‌اند.

شکی‌ نیست که گسترده شدن بحران کرونا در ایران با توجه به وضعیت سخت و پیچیده اقتصادی، در ماه‌های آینده فشارهای زیادی را بر اقشار گسترده‌تری از مردم وارد خواهد کرد. 

امروز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، اعلام کرد که براساس یک نظرسنجی در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹، درآمد ۵۰.۷ درصد افراد پرسش‌شونده کاهش یافته است.

به گفته ایسپا، ۴۱.۷ درصد جامعه آماری اعلام کرده‌اند که کسب‌وکارشان در پی شیوع کرونا تعطیل شده است و ۱۳.۵ درصد نیز شغل‌شان را از دست داده‌اند.

بیشتر از