اصرار به بازگشایی حرم رضوی با وجود تداوم فراگیری کرونا

امام جمعه مشهد از ستاد مبارزه با کرونا خواست فکری به حال بازگشایی حرم کنند

حرم امام هشتم شیعان در ایام نوروزی تعطیل بود - عکس از: محمدحسن صلواتی/ شهرآرانیوز

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد و امام جمعه این شهر، شهره است به مواضع تند و اظهارنظرهای متعصبانه و در برخی موارد خودکامه. 

هم‌زمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و تصمیم بر تعطیلی نمازهای جمعه در کشور، علم‌الهدی جزو اولین امامان جمعه کشور بود که به شدت با این تصمیم مخالفت کرد و خواستار تداوم برگزاری هفتگی نماز جمعه در ایران شد. خواسته‌ای که البته ره به جایی نبرد و روز گذشته هفتمین هفته متوالی بود که نمازگزاران هیچ شهری در ایران در صفوف نماز جمعه به خط نشدند و علم‌الهدی و دیگران خطبه‌خوانان ایران بر منبر نرفتند تا اسلحه به دست مردم را در دوران فراگیری کرونا «ارشاد» کنند. 

برای امام جمعه مشهد اما این شرایط پذیرفتی نیست و احمدعلم‌الهدی از نهم اسفند سال گذشته تاکنون خطبه‌های نماز جمعه را با عنوان «خطبه مکتوب» منتشر می‌کند. 

روز گذشته و در خطبه مکتوب این هفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی از ستاد مبارزه با کرونا خواسته شده تا «برای بازگشایی هرچه زودتر حرم رضوی در مشهد» اقدام کند. 

علم‌الهدی نوشته است: «امیدواریم عزیزان ما در ستاد ملی مقابله با کرونا با آن اعتقادی که خودشان دارند و ایمان و عشقی که به اهل‌ بیت دارند، برای بازگشایی حرم مطهر رضوی فکر کنند»،

به گفته امام جمعه مشهد «شاید با پروتکل‌های خاصی که در نظر می‌گیرند، بشود در بارگاه امام هشتم به روی شیعه باز شود». 

علم‌الهدی با اشاره به اینکه «آستان قدس رضوی از یک تولیت با تدبیر و مسوولان با مدیریت قوی برخوردار است» نوشته است ارائه هر نوع دستورالعملی که برای آستان قدس رضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود با هر محدودیتی در حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و برقراری لوازم پیشگیری از این بیماری، «بسیار لذت‌بخش» است. 

در ابتدای شیوع گسترده ویروس کرونا مقاومت‌های زیادی برای بازنگه‌داشتن درهای حرم رضوی در مشهد به روی مردم، صورت گرفت. سرانجام وقتی آستان قدس رضوی ناچار به فرمانبرداری از دستورات وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا شد و درهای حرم را بست،  احمد مروی تولیت این آستان در پیام نوروزی خود گفت: «تصمیم تلخ و بسیار دشوار ایجاد محدودیت موقت در زیارت، بدون گزاف و مبالغه به منزله نوشیدن جام زهر بود. اما چاره‌ای نداشتیم.»

حالا اما امام جمعه مشهد مدعی شده که «به برکت امام زمان، در استان خراسان رضوی و شهر مشهد آمار فوتی‌ها و مبتلایان در حال کاهش است» و می‌توان برای بازگشایی حرم تمهیداتی اندیشید. 

در حالی هم‌چنان پروتکل‌های بازگشایی بسیاری از اماکن و مشاغل به تازگی اعلام شده و در همین تعجیل دولت برای از سرگیری روال عادی زندگی حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است، روحانیون پرنفوذ حکومتی تا اندازه‌ای احساس خطر کردند که با از بین رفتن فضاهای مذهبی، قدرت نفوذشان در جامعه کم‌تر شود.

این احساس خطر «روی‌گرداندن» مردم از فضاهای مذهبی به دلیل ناکارآمدی روایت روحانیون در قدرت در مواجهه با ویروس کرونا از طریق ادعاها و توصیه‌های غیرعلمی، بیشتر از هروقت برخی از چهره‌های پرنفوذ حاکمیت را درگیر خود کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش بود که احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه تهران، از ضرورت تشکیل ستادی برای «مدیریت امور معنوی» در کنار ستاد ملی مبارزه با کرونا سخن گفته بود، که به گفته این چهره نزدیک به رهبر نظام، باید «حوزه علمیه، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و دیگر نهادهای فرهنگی در آن نقش داشته باشند و به موازات کار‌های درمانی و بهداشتی که آن ستاد مبارزه با کرونا دارد، این ستاد نیز در این عرصه معنوی فعال باشد.»

به گفته احمد خاتمی، یکی از مهم‌ترین کارهای این ستاد «گرم نگه داشتن فروغ زمزمه‌های مناجاتی» است، زیرا به باور او، در این شرایط غیرعادی «ما به‌شدت نیازمند به بالا آوردن فاز دینی و اعتقادی مردم در فضای مجازی و در رسانه هستیم.»

به زعم خاتمی، یکی دیگر از کارهای این ستاد باید «پاسخگویی به شبهات اعتقادی» در دوران کرونا باشد. به گفته او، «سوالات اعتقادی» درباره نقش «بلا‌ها و شرور و نقش این‌ها در نظام احسن هستی» زیاد شده است.

باید دید که ستاد مبارزه با کرونا می‌تواند برابر فشارهای احتمالی دستگاه‌های وابسته به شریان مذهبی کشور تاب بیاورد یا خیر. در روزهای ابتدایی شیوع بیماری در شهر قم اظهار نظرهای بسیاری از مسئولین حرم معصومه در این شهر منتشر شد که با اتکا به برخی نظریه‌های بی‌پایه علمی از شرایط مساعد این مکان پرتراکم مذهبی برای پذیرایی از زائرین سخن می‌گفتند هرچند که واقعیت تکان‌دهنده بحران کرونا عقاید سفت و سخت آن‌ها را زیر سایه گرفت و ناچار به تعطیلی اماکنی شوند که تا پیش از این در ادبیات مذهبیون «شفاخانه» بود. 

بیشتر از