پس از ۱۸ سال؛ یک ماه بدون تیراندازی در مدارس آمریکا

به گفته شبکه خبری ان‌بی‌سی، خشونت خانگی در ماه مارس افزایش یافته است

تجمع اعتراضی دانش‌آموزان مدرسه‌ای در کالیفرنیا در مخالفت با قانون اسحله - AFP 

برای اولین بار در تقریبا دو دهه، ایالات متحده ماه مارس را بدون وقوع تیراندازی در مدارس سپری کرد. 

هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه در پاسخی به یک رشته توییت رابرت کلمکو، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، که اولین بار این خبر را در هفته جاری گزارش داد، در توییتر نوشت:‌ «نباید همه‌گیری بیماری باعث چنین دستاوردی می‌شد.» 

ایالات متحده در ۱۶ ماه مارس تعطیلی را شروع کرد؛ زمانی که گروه ضربت مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید توصیه‌نامه خود را صادر کرد و فرماندارها، فرمان ماندن مردم در خانه‌ها را اعلام کردند. 

از نوامبر ۱۹۹۸ که اف‌بی‌آی  شروع به ثبت خرید و فروش اسلحه کرد، مارس همواره پرفروش‌ترین ماه سال بوده است. پیش از این، اف‌بی‌آی در دسامبر ۲۰۱۵ سابقه سه میلیون و ۳۱۴ هزار و ۵۹۴ متقاضی خرید اسلحه را برای بررسی سوءسابقه آنان بررسی کرده بود. در مارس ۲۰۲۰ اف‌بی‌آی برگه عدم سوءپیشینه برای سه میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۶۸ متقاضی خرید اسلحه صادر کرد که نسبت به آمار مشابه قبلی در اداره پلیس فدرال آمریکا، ۸.۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در ایالت‌هایی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا متحمل شده‌اند، از جمله کالیفرنیا، فروشگاه‌های اسلحه شاهد موج بی‌سابقه خرید سلاح بوده‌اند و مقابل برخی فروشگاه‌ها صف بسته شد. 

آمار مرکز امنیت ملی مدارس و خدمات امنیت و ایمنی ملی مدارس نیز تایید می‌کند که از سال ۲۰۰۲ به بعد، هر سال در ماه مارس در مدارس آمریکا تیراندازی رخ داده است. در آن سال یک دانش‌آموز پسر ۱۳ ساله یک تفنگ و فهرست نام افرادی که می‌خواست به قتل‌شان برساند، با خود به مدرسه برد و با هشیاری معاون مدرسه قبل از آن که ماشه را بکشد، جلو حمله‌اش گرفته شد. 

به گفته سازمانی که اطلاعات و رکورد خشونت‌های با استفاده از اسلحه در مدارس را ثبت و ضبط می‌کند، امسال چندین مورد تیراندازی در مدارس رخ داد که در گروه تیراندازی‌های جمعی قرار نمی‌گیرد؛ از جمله تیراندازی دو بزرگسال در زمین فوتبال یک مدرسه و دو محوطه کالج که ربطی به دانش‌آموزان نداشت. 

دانش‌آموزان در سرتاسر ایالات متحده به دلیل شیوع کووید-۱۹ از نیمه مارس در خانه مانده‌اند و از راه دور و به شکل آنلاین در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند. 

این در حالی است که به گفته شبکه خبری ان‌بی‌سی، خشونت خانگی در ماه مارس افزایش یافته است و ماموران پلیس در آمریکا شاهد افزایش ۳۵ درصدی خشونت خانگی در هفته‌های اخیر بوده‌اند. 

سازمان ملل متحد در گزارشی در ماه آوریل خشونت خانگی را «همه‌گیری در سایه» خواند و گفت که خشونت خانگی در فرانسه به دنبال تعطیلی این کشور در ۱۷ مارس، ۳۰ درصد افزایش یافته است. تقاضای کمک در زمینه خشونت خانگی در سنگاپور ۳۰ درصد، و در اسپانیا ۱۸ درصد افزایش داشته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان