آیا ترامپ دکتر فاوچی را اخراج خواهد کرد؟ 

احتمال اخراج معتبرترین متخصص بیماری‌های عفونی آمریکا، موجب نگرانی شده است

آنتونی فاوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی-  REUTERS/Tom Brenner

همزمان با افزایش انتقادات از دونالد ترامپ برای نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا در آمریکا، این موضوع که او ممکن است در اثنای چنین بحرانی، آنتونی فاوچی، برجسته‌ترین متخصص بیماری‌های عفونی را از عضویت در کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید معذور کند، نگرانی‌هایی در آمریکا برانگیخته است. 

دکتر فاوچی از ابتدای تشکیل کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید به عنوان یکی از متخصصان ویروس‌شناس، توانست جایگاه مهمی در حوزه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی ایفا کند و علاوه بر شرکت‌ در کنفرانس‌های خبری روزانه با دونالد ترامپ، با شرکت‌ در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی آمریکا، یکی از موثرترین افراد در خصوص آگاهی رسانی به مردم درباره سیاست‌های اعمال شده توسط دولت‌های محلی و دولت فدرال بوده است. 

با این وجود، در چندین مورد، اظهارات دونالد ترامپ  این شائبه را به وجود آورده است که ممکن است او بخواهد دکتر فاوچی را اخراج کند. اظهارنظرهای برخی از طرفداران ترامپ در این خصوص، به ویژه به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است و برخی احتمال می‌دهند که چنین فشارهایی از طرف طرفداران ترامپ، ممکن است به این اقدام منجر شود. 

برای آقای ترامپ، اظهارات یک‌شنبه گذشته فاوچی ممکن است یکی از دلایلی باشد که رابطه میان ترامپ و این متخصص برجسته را شکراب کرده باشد. او یک‌شنبه گذشته با شرکت در یک برنامه خبری در شبکه سی‌ ان ان، در پاسخ به این سوال که آیا اگر آمریکا زودتر اقدام می‌کرد، می‌توانست از حجم خسارت و تلفات ناشی از ویروس کرونا بکاهد، صریحا گفت که چنین حدس و گمانی صحت دارد؛ ولی در عین حال خاطر نشان کرد که در برابر بستن کشور، مقاومت‌های زیادی صورت گرفته است. 

این موضوع همزمان شده است با انتقادات گسترده روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست که با ارائه گزارش‌هایی، این موضوع را مطرح کرده‌اند که آقای ترامپ در ماه‌های ژانویه و فوریه از خطر شیوع ویروس کرونا مطلع بوده است، اما تا ماه مارس اقدام جدی انجام نداده و به جای آن، حتی به کم خطر نشان دادن خطر ویروس کرونا بسنده کرده است. همزمانی این دو، عملا آقای ترامپ را در موقعیتی قرار می‌دهد که احتمالا به هیچ عنوان برای او قابل تحمل نیست. 

برای همین، روز یک‌شنبه، آقای ترامپ توییتی را در صفحه خود بازنشر داد که در آن هشتگی (#) با عنوان «اخراج فاوچی» خودنمایی می‌کرد. همین کافی بود تا موضوع احتمال اخراج فاوچی به یکی از مباحث داغ رسانه‌های آمریکا مبدل شود. 

روز دوشنبه، استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، صلاحیت فاوچی را زیر سوال برد و او را مسخره کرد. اگر چه، همان روز هوگان گیدلی، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، این احتمال را که آقای ترامپ قصد دارد فاوچی را اخراج کند، رد کرد. 

هر چند گفته می‌شود که شاید حتی فاوچی هم در روزهای اول، ابعاد گسترده شیوع ویروس را نمی‌توانست حدس بزند، اما او در روزهای بعد به یکی از منابع با صلاحیت و قابل اعتماد در منظر افکار عمومی آمریکا مبدل شد. 

او در جلساتی که همراه با دونالد ترامپ در محل کاخ سفید ظاهر می‌شود، اظهارات خود را در چارچوب‌های علمی و واقعیات موجود و همچنین تحقیقات انجام شده، نگه می‌دارد و از پرداختن به حاشیه‌ها و شایعه‌ها و گمان‌های نادرست، پرهیز می‌کند. برای همین، در چندین مورد که رئیس‌ جمهوری آمریکا از سودمند بودن برخی داروهای موجود در بازار سخن گفت که برای درمان بیماری‌هایی مانند مالاریا استفاده می‌شوند، ولی ممکن است در درمان کرونا هم موثر واقع شوند، آقای فاوچی از نظر علمی چنین موضوعی را تایید نشده خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین موضوع نشان دهنده خطیر بودن جایگاه این متخصص عالی و برجسته‌ آمریکایی است. او در جلساتی شرکت می‌کند که دونالد ترامپ سخنانی می‌گوید که لزوما از نظر علمی قابل تایید نیست و او مجبور می‌شود روی مرزهای باریکی حرکت کند؛ هم نظر ترامپ را صریحا رد نکند و بگوید که این بستگی به دکترها دارد که چنین تصمیمی بگیرند، و هم بگوید که از نظر کلینیکی، تشخیص این که این داروها واقعا می‌توانند در درمان موثر باشند یا نه، ممکن نیست. 

با این وجود، توییت‌های آقای ترامپ تاثیر زیادی در میان طرفدارانش دارد. او هم اکنون بیش از ۷۵ میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و بازنشر نوشته‌ای که هش‌تگ «اخراج فاوچی» را در خود دارد، پیام واضحی به هوادارانش می‌فرستد. این پیام به وضوح، حمله آنلاین و حمایت از چنین موضعی را به دنبال خواهد داشت. 

احتمال اخراج فاوچی از نظر دیگری هم قابل بررسی است و آن همخوانی آن با الگوهای رفتاری‌ است که آقای ترامپ از خود نشان می‌دهد. چرا که هر زمان که او دچار مشکل، یا از سوی رسانه‌ها با انتقاد مواجه شده است، تلاش کرده است که تقصیر را به گردن کسی یا نهادی بیندازد. حالا هم که انتقادهایی برای دیر اقدام کردن در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور متوجه اوست، تقصیرها را به گردن سازمان جهانی بهداشت می‌اندازد یا رسانه‌ها را مقصر قلمداد می‌کند و آنها را «قلابی» ‌می خواند و در نهایت، تلاش می‌کند کسانی مثل دکتر فاوچی را که اعتبار زیادی در بحث‌های مربوط به شیوع این بحران دارند، بی‌اعتبار کند. 

دکتر فاوچی اما مسئله دیگری هم با ترامپ خواهد داشت که طی روزهای آینده ممکن است رابطه این دو را بیش از پیش‌ شکراب کند، و آن، اصرار و بی‌تابی ترامپ برای رسیدن به یک زمان‌بندی برای بازگشایی اقتصاد کشور از یک سو، و اظهارات فاوچی مبنی بر آن که این ویروس است که تعیین خواهد کرد چه زمانی باید کشور باز شود نه چیز دیگری، از سوی دیگر. این وضعیت، عملا دست‌های ترامپ را برای صدور فرمان‌های از بالا به پایین می‌بندد. 

آقای ترامپ برای آن که بتواند حوزه‌های جدیدی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در زمینه بحران ویروس کرونا درست کند و به نوعی دست و پای کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید را ببندد، با ایجاد یک شورای اقتصادی و نیز کارگروه دیگری برای پیدا کردن زمان مناسب بازگشایی اقتصاد کشور، عملا کوشیده است تا با پراکنده کردن مراکز تصمیم‌گیری و استفاده از هواداران و دوستانش در این کمیته‌ها و شوراها، تلاش کند که نتیجه مباحت همانی باشد که او به آن علاقه‌مند است. چرا که هر روزی که کشور بسته می‌ماند، صدمه‌ اقتصادی آمریکا بیشتر، تعداد بیکاران افزون‌تر، و در نتیجه، مشکلاتی که ترامپ در جریان انتخابات ماه نوامبر تجربه خواهد کرد، پیچیده‌تر خواهد شد.