چین واکسن کرونا را روی انسان آزمایش می‌کند

محققان شانس موفقیت واکسن‌ها را ۸۰ درصد ارزیابی می‌کنند

دست‌کم ۲۰ واکسن مختلف کووید-۱۹ در دست تولید است-JALAA MAREY / AFP

گروه‌های داروسازی در بریتانیا و چین گام‌های مهمی در تولید واکسن و درمان ویروس کرونا برداشته‌اند. 

خبرگزاری رسمی شین‌هوآ روز سه‌شنبه مرحله اولیه آزمایش دو واکسن بر روی انسان را تایید کرد و شرکت بریتانیایی آسترازنکا از قصد شروع استفاده آزمایشی یکی از داروهایش طی یک تست بالینی جهانی خبر داد. 

واکسن چینی از سوی یک  شرکت بیوتکنولوژی مستقر در پکن که در فهرست «نزدک» قرار دارد، و نیز توسط موسسه تولیدات بیولوژیک ووهان، وابسته به گروه داروسازی ملی چین، متعلق به دولت این کشور، تولید شده است. 

در ماه مارس، مسئولان به آکادمی علوم پزشکی نظامی و شرکت سان‌سینو بیو، که در فهرست بازار سهام هنگ‌کنگ است، نیز اجازه دادند که یک واکسن احتمالی دیگر را نیز آزمایش کند.

پیش از آن، شرکت داروسازی آمریکایی مادرنا با موسسه ملی سلامت ایالات متحده، آزمودن واکسن‌هایش بر انسان را آغاز کرده بود. 

در بریتانیا، شرکت آسترازنکا گفت که آزمون آزمایشی واکسن کلکنسی را که در حال حاضر برای درمان برخی موارد سرطان خون استفاده می‌شود، آغاز کرده است. پیش‌تر، نتایج بالینی اولیه نشان داده بود که کاهش التهاب ناشی از واکنش سیستم ایمنی می‌تواند آسیب تنفسی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهد. 

به گفته شرکت آسترا، این‌ها می‌تواند منجر به کاهش موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹ شود و نیاز به دستگاه‌های کمک‌تنفسی برای بیمارانی را که حالشان وخیم است، کاهش دهد. 

این سریعترین شروع دوره آزمایشی است که قرار است در روزهای آینده در ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی آغاز شود. 

خوزه باسگا، معاون شرکت تحقیقاتی و داروسازی آسترا گفت:‌ «با این دوره تست آزمایشی، به سوالات جامعه علمی پاسخ می‌دهیم و امیدواریم نشان دهیم که افزودن کلکنس به روند مراقبت از بیماران، نیاز بیماران به دستگاه‌های کمک‌تنفسی را کاهش می‌دهد و بر شانس زنده ماندنشان می‌افزاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، دست‌کم ۲۰ واکسن مختلف کووید-۱۹ در دست تولید است و شماری واکسن در مرحله تست آزمایشی است. 

گلاکسواسمیت‌کلاین با شرکت داروسازی کلاور مستقر در چین روی واکسن‌های تجربی کار می‌کند، و مسئولان نهاد تحقیق و توسعه داروسازی پیشرفته متعلق به دولت آمریکا نیز برای تولید واکسن، با شرکت‌های سنوفی و جانسون‌اند‌جانسون کار می‌کنند. 

هفته گذشته پژوهشگران دانشگاه آکسفورد گفتند که واکسن کووید-۱۹ می‌تواند تا ماه سپتامبر آماده شود. 

سارا گیلبرت، استاد واکسن‌شناسی، گفت «۸۰ درصد» اطمینان دارد که واکسن تولید شده در تیم او موثر واقع خواهد شد. 

پرفسور گیلبرت به نشریه تایمز گفت، با تست آزمایشی واکسن روی انسان ظرف یکی دو هفته آینده، «بر اساس کارهای دیگری که ما بر روی این واکسن خاص انجام داده‌ایم، به نظر من شانس این که موثر واقع شود بسیار بالاست.» 

او گفت: «این صرفا حدس و گمان نیست و هر هفته که می‌گذرد ما داده‌‌های بیشتری برای بررسی داریم. به نظر شخصی من ۸۰ درصد موفق عمل خواهد کرد.»

او گفت، با آماده شدن واکسن تا پاییز «این که همه چیز عالی پیش برود، محتمل است»، اما او هشدار داد که «هیچکس نمی‌تواند قول بدهد که این واکسن موثر خواهد بود.»

بیشتر کارشناسان گفته‌اند که تولید واکسن ویروس کرونا و توزیع جهانی آن ۱۸ ماه طول می‌کشد، اما پرفسور گیلبرت مایل است با اجازه دادن به ابتلای داوطلبان به شکل طبیعی و در اسرع وقت، روند تست آزمایشی آن را تسریع کند. 

او گفت داوطلبان از جاهایی که تمهیدات اجباری قرنطینه بر آنها حاکم نیست، می‌توانند نتایج موثرتری را به بار آورند. 

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه گفت، یک واکسن بی‌خطر و موثر باید بتواند انتشار کووید-۱۹ را به شکل کامل متوقف کند. این بیماری تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار نفر را در سرتاسر جهان کشته است. 

تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری مجازی گفت:‌ «تماس‌ها و ارتباط جهانی ما به معنای تداوم خطر بازگشت و موج دوباره کووید-۱۹ است.» او تاکید کرد که «درنهایت تولید و توزیع واکسن موثر و بی‌خطر، برای قطع سرایت کامل بیماری لازم خواهد بود.» 

* گزارش‌های تکمیلی توسط دیگر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان