گلف‌ایر هزار زائر شیعه بحرینی را از ایران بازمی‌گرداند

منامه به دنبال همه‌گیری کرونا تهران را به «حمله بیولوژیک» متهم کرده بود

گلف‌ایر پس از چهار سال به ایران پرواز می‌کند تا شهروندان بحرینی را بازگرداند-PASCAL PAVANI / AFP

دولت بحرین اعلام کرد، «گلف‌ایر»، خط هوایی دولتی این کشور پس از چهار سال پروازها به ایران را از سر گرفته تا شهروندان این کشور که به دنبال همه‌گیری کرونا در ایران «گیر افتاده‌اند» را بازگرداند.

ایران و بحرین در حال حاضر روابط دیپلماتیک ندارند و پروازها نیز از زمستان ۲۰۱۶ متوقف شده است. منامه تهران را به دخالت در امور داخلی بحرین و دامن زدن به اغتشاش‌ها متهم می‌کند. اما تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، بیش از هزار شهروند بحرینی که اغلب آنها شیعه هستند بیش از دو ماه است که در ایران به سر می‌برند. بحرین تلاش کرده بود با کمک برخی از خطوط هواپیمایی چند صد شهروند بحرینی را به کشور بازگرداند. اما منتقدان می‌گویند این تلاش‌ها کافی نیست و منامه باید همه شهروندان بحرینی را از ایران خارج کند.

این در حالی است که نخستین مورد ابتلا به کرونا در بحرین که حدود دو ماه قبل شناسایی شد نیز یک شهروند بحرینی بود که از طریق کشور ثالث به ایران سفر کرده بود.

در نتیجه افشا شدن موارد متعددی از ابتلا به کرونا در بحرین که از همین طریق به ایران سفر کرده بودند، منامه تهران را به «حمله بیولوژیک» متهم کرد. بحرین مدعی شد ایران برای افشا نشدن سفر شهروندان بحرینی به خاک خود، در گذرنامه آنها مهر نمی‌زند و در مورد شیوع بیماری نیز پنهان‌کاری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ رشید بن عبدالله آل خلیف، وزیر کشور بحرین در توییتی با طرح این ادعا نوشت که ایران سلامت و ایمنی دیگر کشورهای منطقه را به خطر انداخته است.

در مقابل وزارت امور خارجه ایران منکر مهر نزدن در گذرنامه شهروندان بحرینی شد و از منامه خواست «موضوع را سیاسی نکند».

دولت بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرده که پروازهای مستقیم گلف‌ایر به ایران تا بازگرداندن همه شهروندان بحرینی، برقرار خواهد بود.

پیش از این نیز گزارش‌های دیگری در مورد هزاران شیعه هندی و چینی منتشر شده بود که به دنبال همه‌گیری کرونا در ایران ماندگار شده بودند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طلبه‌های چینی در حال تحصیل در جامعه‌المصطفی در قم که به کشورشان رفت و آمد داشتند، عامل شیوع کووید-۱۹ در ایران بودند.

سرمایه‌گذاری روی جمعیت شیعه کشورهای منطقه و حتی کشورهایی در شرق دور مانند چین و هند، از جمله استراتژی‌های جمهوری اسلامی در رقابت و جنگ قدرت با عربستان سعودی به شمار می‌رود.

بحرین مدت‌ها است که ادعای دخالت تهران در امور داخلی خود و کمک سپاه به تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی مخالف دولت را مطرح می‌کند. ایران نیز همواره این ادعا‌ها را تکذیب کرده است.

وزارت کشور بحرین در زمستان ۱۳۹۶ مدعی بازداشت اعضای یک گروه مسلح شیعه شد که ۴۸ نفر از آنها در پایگاه‌های سپاه تعلیم دیده بودند.

وزارت امور خارجه در واکنش به این اتهام گفت،‌ وزارت کشور بحرین فرافکنی می‌کند و این ادعا‌ها «مشکل حکومت بحرین را با مردم خود حل نمی‌کند.»

بیشتر از