هواپیمایی ماهان، کرونا و شیعیان هندی

هزار طلبه هندی در جامعه‌المصطفی تحصیل می‌کنند

تعدادی از اتباع هندی در حال بازگشت به هند با هواپیمای نیروی هوایی هند، ۲۰ اسفند ۱۳۹۸-عکس از اعتمادآنلاین

به دنبال گسترده‌تر شدن شیوع کووید-۱۹ (کروناویروس) در ایران، خبرگزاری IANS هند از موافقت با صدور مجوز برای هواپیمایی ماهان به‌منظور انتقال ۶۰۰ شهروند هندی از ایران به این کشور خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری از دهلی‌نو، دو پرواز که یکی امروز (سه‌شنبه) و دیگری روز شنبه انجام خواهد شد، شهروندان هندی را به کشورشان بازمی‌گرداند.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا گفته بود برخی زائرانی که از هند به ایران آمده‌اند، به کرونا مبتلا هستند و برخی نیستند. ماهان‌ایر در هفته آخر اسفندماه هم در دو پرواز مسافران هندی را منتقل کرده بود.

در شرایطی که بسیاری از شهروندان ایرانی به دنبال توقف پروازها به ایران در نتیجه خودداری مسئولان از اجرای به موقع قرنطینه و شیوع گسترده کرونا در کشور، در فرودگاه‌های جهان سرگردان شده و برای بازگشت به ایران با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند، دست‌کم چهار پرواز مسافربری ماهان در یک ماه گذشته به انتقال شهروندان هندی اختصاص داده شده و دو پرواز از ایران نیز نمونه خون آنها برای تست کرونا را به هند برده است. تسنیم  سوم فرودین ماه گزارش داد، هند در حالی دانشجویان خود را از ایتالیا بازگردانده که شهروندان خود را در قم رها کرده است. البته در اواخر سال گذشته یک هواپیمای نیروی دریایی هند نیز بخشی از شهروندان این کشور را از ایران به هند بازگرداند.

شیعیان هندی در ایران چه می‌کنند؟

هنوز در مورد زائران هندی که روحانی از آنها سخن گفته و اتباع هندی که در یک ماه گذشته به کشورشان بازگشته‌اند یا در حال بازگشت هستند، اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده است.

اما گزارش ۱۶ اسفندماه مشرق نشان می‌دهد که  حدود ۲ هزار هندی غالبا اهل «کرگیل» هند در ایران به سرمی‌برند.

کرگیل منطقه‌ای کاملا شیعه‌نشین در شمالی‌ترین بخش شبه‌قاره هند و منطقه کشمیر است.

سید علی همدانی و سید میر شمس‌الدین عراقی از جمله مبلغانی بودند که اسلام را به این منطقه وارد کردند. امروزه حضور روحانیون از نجف و قم در کرگیل بسیار محسوس است و نمادهای انقلاب اسلامی و آیت‌الله خمینی و علی خامنه‌ای بر در و دیوار شهر مشاهده می‌شود.

کرگیل در نزدیکی کشمیر قرار دارد که گفته می‌شود جد بزرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز از سادات آن منطقه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جد اعلای ما «سید بزرگ» ملقب به «دین‌شاه» که از سادات هند بوده و در کشمیر سکونت داشته است» (یادها و خاطرات آیت‌الله پسندیده، گفته‌ها و نوشته‌ها، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ص۴۱).

در شجره‌نامه تنظیمی حشمت‌‌الله ریاضی یزدی که در انتهای همین کتاب آمده نیز جد سیزدهم آیت‌الله خمینی «سیدحیدر موسوی صوفی اردبیلی کردی» معرفی شده که در سال ۷۶۶ از طرف میرسیدعلی همدانی جهت تبلیغ اسلام عازم کشمیر می‌شود.

در کرگیل نه تنها سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، بلکه تظاهرات ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی در حمایت از جمهوری اسلامی برقرار است.

سرمایه‌گذاری روی پتانسیل این منطقه و به طور کلی شیعیان هندی نیز بخشی از استراتژی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در ترویج شیعه‌گرایی و صادرات انقلاب اسلامی در رقابت با کشورهایی نظیر عربستان سعودی به‌شمار می‌رود.

بیش از هزار طلبه‌ هندی در قم تحصیل می‌کنند

این در شرایطی است که دست‌کم ۱۰۰۰ طلبه هندی نیز در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کنند. مهدی مهدوی‌پور، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در هند در گفتگوی دی‌ماه ۱۳۹۴ با خبرگزاری رسمی حوزه با اشاره به فعالیت بیش از ۹۰ حوزه علمیه در هند، گفت: «هند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۲۰۰ میلیون نفر آن مسلمان و ۴۰ میلیون نفر شیعه هستند و بیش از هزار طلبه هندی نیز در قم تحصیل می‌کنند.»

محل تحصیل این طلبه‌ها به گفته مهدوی‌پور جامعه‌المصطفی است، با سهم ۳۰۴ میلیارد تومانی در بودجه کشور که وظیفه آموزش طلبه‌های خارجی و تامین امکانات اقامتی و رفاهی را برای آنها بر عهده دارد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در هند در مورد بازگشت طلبه‌های هندی به کشورشان گفت: «برخی طلبه‌های هندی حضور تبلیغی در کشورشان ندارند و با اینکه مدارج عالی از جامعه‌المصطفی اخذ می‌کنند به کشورشان بازنمی‌گردند. آنها از مناطق محروم می‌آیند اما مناطق آنها نیز به مبلغ نیاز دارد.»

وام کم بهره، وام ازدواج، صندوق‌های قرض‌الحسنه، امکانات اقامتی، بهداشتی و درمانی تنها بخشی از خدماتی است که جامعه‌المصطفی برای طلبه‌های خارجی در نظر می‌گیرد. بورسیه تحصیلی و اقامت همراه خانواده نیز از دیگر امکانات رفاهی است که طلبه‌های خارجی محصل در این حوزه علمیه می‌توانند از آن استفاده کنند. 

ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان در مسیر چین در سه‌ماه گذشته و در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ در شرایطی که بسیاری از خطوط هواپیمایی پروازها به این کشور را متوقف کرده بودند، نقش این خط هوایی در انتقال بیماری به ایران را مورد توجه قرار داد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، عامل شیوع کرونا در شهر قم را یک تاجر معرفی کرد که به چین رفت و آمد داشته است. برخی گزارش‌ها نیز به نقش طلبه‌های چینی در جامعه‌المصطفی در شیوع بیماری در قم اشاره داشت که از سوی مقامات جامعه‌المصطفی رد شد.

با این حال پروازهای ماهان  برای جلب نظر پکن و به امید امتیازهایی که تهران در دوران تحریم و بن‌بست در رابطه با غرب از شرق طلب می‌کند، برقرار ماند.

حالا هواپیمایی ماهان وظیفه انتقال اتباع هندی را بر عهده دارد که گفته می‌شود، زائران اماکن مقدس شیعیان در قم و مشهد هستند. در تصاویر منتشر شده از آنها طلبه‌های هندی نیز به‌چشم می‌خورند. همان طلبه‌هایی که احتمالا در کنار طلبه‌های چینی در جامعه‌المصطفی در حال تحصیل و زندگی هستند و بُعد ایدئولوژیک روابط ایران با چین و هند به عنوان بزرگترین مشتریان نفتی را زنده نگاه‌می‌دارند.

بحران کرونا در ایران با برچسب سیاسی-امنیتی هر روز فاجعه‌بار‌تر می‌شود و همزمان زوایای پنهان یا به فراموشی سپرده شده استراتژی‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی از آن سر بر می‌آورد. 

بیشتر از