هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد لغو زودهنگام قرنطینه

«لغو قوانین قرنطینه موجب بازگشت مرگبار بیماری کووید۱۹ می‌شود»

تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی- AFP

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که لغو زودهنگام قوانین قرنطینه مربوط به ویروس کرونا، موجب «بازگشت مرگبار» بیماری در سراسر جهان خواهد شد. 

این نهاد هشدار داد کشورهایی که از مقررات منع عبورومرور و قرنطینه، به شکل زودهنگام خارج می‌شوند، خطر بازگشت موج دوم بیماری را موجب می‌شوند که به اندازه موج اول آن فاجعه‌بار است. 

تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی این سخنان را در حالی ابراز کرد که برخی کشورها در سطح جهان از جمله بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده در حال بررسی راه‌هایی برای تسهیل مقررات قرنطینه هستند که در حال حاضر، بحران سلامت را به یک بحران اقتصادی تبدیل کرده است. 

دکتر تدروس در سخنانی که در یک نشست خبری مجازی از ژنو ایراد کرد گفت:‌ «می‌دانم که برخی کشورها شروع کرده‌اند به برنامه‌ریزی برای تسهیل قوانین خروج از خانه. سازمان بهداشت جهانی نیز درست مانند همه خواستار لغو قوانین است. در عین حال، لغو مقررات زودهنگام قرنطینه می‌تواند منجر به بازگشت مرگبار بیماری شود. تسهیل مقررات قرنطینه اگر درست انجام نشود، درست به اندازه اعمال نکردن آن خطرناک است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناس میکروبیولوژی گفت سازمان بهداشت جهانی با کشورهای آسیب‌دیده درباره استراتژی‌های بالقوه بازگرداندن شرایط عادی، پس از رفع پاندمی کار می‌کند.» 

او همچنین شش عاملی را ذکر کرد که قبل از تسهیل مقررات قرنطینه باید مورد ملاحظه قرار گیرد: تسهیل کنترل‌شده قوانین، آمادگی خدمات سلامتی برای مقابله، به حداقل رسیدن خطرها در بیمارستان‌ها، اعمال تمهیدات پیشگیرانه در اماکن اداری و مدارس، تحت کنترل درآوردن راه‌های واردات ویروس، و اطلاع‌رسانی به جوامع درباره کاهش انتقال ویروس در آینده. 

رقم جهانی مرگ بر اثر ویروس کرونا اکنون به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس مبتلا شده‌اند. 

هرچند آقای تدروس از نشانه‌های مبنی بر کند شدن انتشار ویروس در اروپا استقبال کرد، اما درباره «افزایش خطرناک» آن در دیگر نقاط جهان هشدار داد و گفت ویروس اکنون در مناطق روستایی آفریقا بروز کرده است. 

او گفت:‌ «مشکلات وخیمی را برای سیستم‌های ضعیف بهداشت و سلامت، بویژه در مناطق روستایی پیش‌بینی می‌کنیم، که معمولا در شهرها نیز منابع کافی برای رسیدگی به بحران را نداردن.» 

© The Independent