فیسبوک: حذف مطالب زیان‌بار در مورد ارتباط فناوری نسل پنج و کرونا 

این ضوابط شامل تمامی مطالب مروج توهم توطئه نمی‌شود

پیشتر طی اقدامی فیسبوک برای جلوگیری از شایعه درباره کرونا پیام‌رسان خود را محدود کرد- OLIVIER DOULIERY / AFP

فیسبوک می‌گوید، حذف مطالبی را که کرونا را به فناوری نسل ۵ ربط می‌دهند آغاز کرده است، اما فقط آن‌هایی را حذف می‌کند که باعث زیان جسمی شوند.

در تارنمای فیسبوک آمده است که در چارچوب مقابله با مطالب فریب‌آمیز راجع به کرونا و در مجموع مطالب کذب، در حال برداشتن «گام‌های شدیدتر» برای حذف این گونه اطلاعات نادرست است.

اما تمام مطالب کذبی را که شیوع کووید ۱۹ را به دکل‌های تلفن ربط می‌دهند، حذف نخواهد کرد، بلکه فقط مطالبی را حذف خواهد کرد که احتمال دارد باعث صدمات جسمانی شوند.

صدمه جسمانی طبق تعریف فیسبوک شامل مطالبی می‌شود که درمان‌ها و معالجات دروغین ارایه می‌دهند یا در مورد شدت شیوع و نواحی آن، دروغ‌پردازی می‌کنند. مثلاً اگر کاربری بنویسد کرونا دروغی بیش نیست و بیرون رفتن خطری ندارد، طبق تعریف فیسبوک می‌تواند باعث صدمات جسمانی شود.

فیسبوک همچنین مطالبی را که مردم را تشویق می‌کنند به دکل‌های تلفن‌همراه یا دکل‌های ارتباطات نسل ۵ حمله کنند، حذف خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چنین مطالبی در حدی نباشند که ضوابط مربوط به آسیب جسمانی یا تشویق به حمله را نقض کنند، فیسبوک خواهد کوشید تا نادرستی ادعاهای آن‌ها را «برملا» کند. اگر بخش واقعیت‌سنجی تشخیص دهد که مطلبی کذب است، فیسبوک خواهد کوشید تا پخش آن را محدود کند و با الصاق برچسبی روی آن، به کسانی که می‌خواهند آن را بخوانند یا همرسان کنند، هشدار می‌دهد.

توهم توطئه مبتنی بر این که شیوع ویروس کرونا به نوعی با راه‌اندازی فناوری نسل ۵ ارتباط دارد، پس از آن که مجموعه مطالبی پرخواننده‌، افراد سرشناس و تومارهای پرامضا به آن دامن زدند، در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی انتشار گسترده‌ای داشت.

یکی از سخنگویان فیسبوک گفت: «داریم گام‌هایی تهاجمی برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست و مطالب زیان‌بار در فیسبوک برمی‌داریم و اطلاعات دقیق در مورد کرونا در اختیار مردم می‌گذاریم. طبق خط‌مشی‌هایی که در حال حاضر برای مقابله با اطلاعات نادرست و زیان‌بار داریم، حذف دروغ‌پردازی‌هایی را شروع کرده‌ایم که کووید ۱۹ را به فناوری نسل ۵ ربط می‌دهند و می‌توانند باعث صدمات جسمانی شوند. به همکاری تنگاتنگ با دولت‌ها و سایر شرکت‌های فناوری ادامه می‌دهیم تا اطلاعات نادرست و زیان‌بار را حذف کنیم و برای رساندن تازه‌ترین راهنمایی‌های رسمی، با سازمان جهانی بهداشت و سازمان خدمات ملی بهداشت همکاری می‌کنیم.

رویکرد فیسبوک در قبال ویروس کرونا و بسترآفرینی این شرکت، و همچنین واتساپ و اینستاگرام، برای انتشار ادعاهای کذب و فریب‌آمیز، با انتقاداتی روبه‌رو شده است و فیسبوک کوشیده است تا از خود دفاع کند. این رویکرد شامل افزایش پوشش خبرهای سازمان بهداشت جهانی و موسسه ملی بهداشت است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی