مقابله یوتیوب با ویدیو‌های حاوی توهم توطئه در مورد فناوری نسل پنج

این شرکت تحت تملک گوگل چنین فیلم‌هایی را دارای «محتوای مشکوک» نامید

برخی از کاربران یوتیوب فیلم‌های بی‌اساسی با محتوای کرونازا بودن فناوری نسل ۵ منتشر کرده‌اند-  JONATHAN NACKSTRAND/AFP 

شرکت یوتیوب اعلام کرد که فیلم‌های بی‌اساس اشاعه دهنده توهم توطئه در مورد کرونازا بودن فناوری نسل ۵ را از شبکه خود حذف خواهد کرد.

این توهم توطئه در روزهای اخیر و پس از مطرح شدن در چند مطلب همه‌بین و در سخنان شمار زیادی از افراد سرشناس، در افکار عمومی اوج گرفته است؛ به طوری که چندین پیامد خطرناک داشته است که آتش زدن دکل‌های تلفن و آزار و اذیت مهندسان شبکه، از جمله آن‌ها است.

استناد بسیاری از مطالب منتشره در این باره، فیلم‌های موجود در یوتیوب است که شیوع کووید ۱۹ را به نوعی به شبکه‌های تلفن ربط داده‌اند، در حالی که تمام شواهد علمی مخالف چنین نظریه‌ای است.

شرکت یوتیوب می‌گوید، این ویدیوها «دارای محتوای مشکوکی» هستند که به معنای تنزل رتبه آن‌ها در یوتیوب است، اما لزوماً به طور کامل از یوتیوب حذف نمی‌شوند.

البته یوتیوب می‌گوید اگر این ویدیوها خط‌مشی‌های آن شرکت را نقض کنند، برای مثال مروج درمان‌ها یا معالجه‌های خطرناک باشند، به صراحت با توصیه‌های رسمی در تضاد باشند، یا وجود ویروس کرونا را منکر شوند، حذف خواهند شد، و برخی از آن‌ها باقی خواهند ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته یوتیوب می‌گوید که رتبه دسترسی به این محتواهای مشکوک را کاهش خواهد داد و به جای آن‌ها، مطالب موثق‌تر را ترویج خواهد کرد.

یکی از سخنگویان یوتیوب گفت: «به فکر تمامی مبتلایان به کرونا در جهان هستیم و متعهد هستیم که در این دوران بحرانی، اطلاعات مفید را به موقع عرضه کنیم و از جمله مطالب موثق را ترویج کنیم، پخش اطلاعات نادرست و زیان‌بار را کاهش دهیم، و با استفاده از داده‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان خدمات بهداشت ملی، میزگردهای اطلاع‌رسانی برای مبارزه با اطلاعات نادرست برگزار کنیم.»

«همچنین، برای جلوگیری از ویدیوهایی که روش‌های بی‌اساس غیرپزشکی را به جای درمان‌های پزشکی ترویج می‌کنند، خط‌مشی‌های واضح و روشنی داریم و وقتی برای ما مسجل شود که ویدیویی این خط‌مشی‌ها را نقض کرده است، فوری آن را حذف می‌کنیم.»

«همچنین، کاهش دادن مطالبی را شروع کرده‌ایم که محتواهای مشکوک، مثل توهم توطئه مبنی بر ارتباط فناوری نسل ۵ و کرونا را توصیه می‌کنند و اطلاعات نادرست و زیان‌باری در اختیار کاربران می‌گذارند. ارزیابی اثرات این ویدیوها بر جامعه بریتانیا را ادامه خواهیم داد و در پی آن هستیم تا در این دوران دشوار، با همکاری دولت بریتانیا و سازمان خدمات بهداشت ملی مردم بریتانیا را سالم و آگاه نگه داریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی