​​​​​​​محدود کردن پیام‌رسان فیس‌بوک برای جلوگیری از شایعه درباره کرونا

این طرح هنوز در فیسبوک در دسترس نیست ولی در مرحله آزمایش قرار دارد

فیسبوک ویژگی ارسال همزمان در مسنجر را به حداکثر ۵ نفر کاهش می‌دهد-MARTIN BUREAU/AFP

فیسبوک در تلاش برای توقف گسترش اخبار کذب درباره ویروس کرونا احتمالا جلوی ارسال «پیام‌های گروهی» توسط کاربران را بگیرد. این شرکت در حال آزمایش طرح جدیدی برای پیام‌رسان (مسنجر) است که تنها اجازه ارسال همزمان پیام به حداکثر ۵ نفر را می‌دهد که باعث می‌شود پخش شایعات و اخبار کذب بدون تفکر درباره آنها سخت‌تر شود.

این طرح هنوز در فیسبوک در دسترس نیست ولی به گفته این شرکت در مرحله آزمایش قرار دارد.

این دقیقا بعد از آن است که واتس‌اپ محدودیت مشابهی را اعمال کرد تا جلوی استفاده از اپلیکیشن خود برای گسترش اخبار کذب در میان گروه‌های مختلف را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که برنامه‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ و پیام‌رسان (مسنجر) فیسبوک برنامه‌هایی خصوصی هستند ولی به کاربران اجازه ارسال اطلاعات می‌دهند، به طور خاص به محفلی برای پخش و گسترش اخبار کذب و شایعات تبدیل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امکان این تغییر در پیام‌رسان فیسبوک، با پژوهش «جین منچونگ وانگ» کشف شد که با توییت‌کردن یک نمونه که در داخل برنامه مخفی‌شده‌ بود، نشان داد این ویژگی چگونه کار می‌کند.

سخنگوی فیسبوک تایید کرد که این طرح در حال آزمایش، به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش اخبار کذب است و به ویژه متمرکز بر داستان‌ها و توصیه‌هایی است که حول محور شیوع ویروس کرونا دست به دست می‌شوند.

الکساندرو ویکا در توییتر نوشت: «ما سخت در تلاشیم تا جلوی گسترش اخبار کذب به ویژه درباره کووید۱۹ را در برنامه‌های خود بگیریم و در حال آزمایش گزینه‌هایی بیشتر مانند اعمال محدودیت‌هایی سخت‌تر برای تعداد افرادی است که در آن واحد می‌توان به آنها پیام فرستاد. این طرح هنوز در مرحله آزمایش داخلی است و در خارج از شرکت هنوز آزمایش نشده است.»

تایید این طرح جدید همزمان با اعلامیه فیسبوک مبنی بر استفاده از مسنجر برای گسترش اخبار مورد اعتماد و اطلاعات موثق درباره شیوع ویروس کرونا است.

فیسبوک گفت در صدد کمک به سازمان‌های دولتی از طریق در ارتباط گذاشتن آنها با شرکای برنامه‌نویس خود است که به آنها اجازه خواهد داد از برنامه‌های این شرکت به نحو احسن بهره جویند. برنامه‌نویسان به این سازمان‌ها از جمله آژانس‌های بهداشتی سازمان ملل یاد خواهند داد چگونه اطلاعات خود را سریع‌تر منتشر کنند و بتوانند با استفاده از ابزارهایی مانند پاسخ‌های خودکار، با سرعتی بیشتر به سئوالات متداول مردم پاسخ دهند.

فیسبوک همچنین گفت مسابقه‌ای برای برنامه‌نویسان برگزار خواهد کرد تا آنها را تشویق به «ساخت و طراحی راه‌هایی برای برنامه‌های پیام‌رسان کند که در ارتباط با مشکلات و مسائل ناشی از ویروس کرونا هستند، از جمله رعایت فاصله در اجتماع و دسترسی به اطلاعات معتبر و دقیق.» به گفته فیسبوک شرکت کنندگان به ابزارهای مسنجر و منابع آموزشی دسترسی خواهند داشت و برندگان با مربیانی در شرکت در تماس گذاشته می‌شوند که به آنها کمک خواهند کرد تا طرح‌های خود را پیاده و عملی سازند.

© The Independent

بیشتر از زندگی