دانشگاه آکسفورد: واکسن کرونا تا اول پاییز آماده می‌شود

سرپرست تیم تحقیق دانشگاه آکسفورد می‌گوید به احتمال ۸۰ درصد، این واکسن موثر خواهد بود

دولت بریتانیا آماده است تا ده‌ها میلیون پوند برای کشف و توزیع یک واکسن هزینه کند-Douglas MAGNO / AFP

یک استاد دانشگاه آکسفورد می گوید احتمال دارد واکسن کووید ۱۹ تا پائیز امسال آماده شود.

سارا گیلبرت، استاد واکسن‌شناسی در دانشگاه آکسفورد و رهبر تیم پژوهشگرانی است که در تلاش تولید واکسن ویروس کرونا هستند.

تاکنون ویروس کرونا یک میلیون و هفتصد هزار نفر را در جهان آلوده کرده است.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، روز جمعه تعداد قربانیان کووید ۱۹ از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

پرفسور گیلبرت به نشریه تایمز گفت که «۸۰ درصد مطمئن است» که واکسنی که توسط تیم او در حال تولید است در حفاظت مردم در مقابل این بیماری موثر خواهد بود.

به نقل از پروفسور گیلبرت گفته شده که «فکر می‌کنم بر مبنای کارهای دیگری که در مورد این‌گونه واکسن انجام داده‌ایم، احتمال بسیاری وجود دارد که (این واکسن) موثر باشد. این تنها یک تصور نیست بلکه اطلاعات جدید این موضوع را تایید می‌کنند.»

بسیاری از کارشناسان گفته‌اند احتمال دارد کشف و توزیع واکسن کرونا در سطح جهان تا ۱۸ ماه بطول بیانجامد، اما هدف پروفسور گیلبرت این است که به داوطلبان اجازه دهد هرچه زودتر بطور طبیعی به ویروس کرونا مبتلا شوند تا بتواند روند آزمایش‌های بالینی (تولید واکسن) را تسریع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت داوطلبان از مناطقی که در آن محدودیت‌های قرنطینه وجود ندارد، نتایج موثرتری خواهند داشت.

او افزود: «اگر این مناطق دارای موارد بیشتری از سرایت ویروس باشند، ما نتایج مورد نظرمان را به سرعت خواهیم گرفت که یک راهبرد برای کاهش زمان مورد نظر (برای تولید واکسن) است.»

«قرنطینه کامل این روند را دشوارتر می‌کند، اما ما خواهان "ایمنی گله‌ای" هم نیستیم. می خواهیم آن‌ها به منظور نتیجه‌گیری از آزمایشات، مستعد و در معرض ابتلا به بیماری باشند.»

پروفسور گیلبرت افزود که تولید واکسن کرونا تا ماه سپتامبر «اگر همه چیز بخوبی پیش برود، ممکن است» اما او هشدار داد که کسی نمی تواند در مورد موثر بودن آن قولی بدهد.

دولت بریتانیا آماده است تا ده‌ها میلیون پوند برای کشف و توزیع یک واکسن هزینه کند و تیم دانشگاه آکسفورد در جریان مذاکره با دولت در مورد آغاز تولید آن پیش از دستیابی به نتایج نهایی آن است.

پروفسور گیلبرت گفت: «نمی‌خواهیم در ماه‌های آینده به جایی برسیم که ببینیم واکسنی موثر کشف کرده‌ایم اما توانایی استفاده از آن را نداریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان