دادستان کل: رسانه‌ها علیه داروی ضد مالاریا جهاد به پا کرده‌اند

«به محضی که ترامپ از این دارو صحبت کرد رسانه‌ها علیه آن شدند»

رئیس جمهور ترامپ در دسامبر ۲۰۱۸ بیل بار را به عنوان دادستان کل انتخاب کرد- MARK WILSON / AFP

بیل بار، دادستان کل آمریکا، با تمسخر گفت که خبرنگاران کاخ سفید علیه هایدروکسی‌کلروکوئین ، داروی ضد مالاریا که توسط دونالد ترامپ برای مبارزه با علایم ویروس کرونا ترویج شده است، «جهاد» به پا کرده‌اند.

روز چهارشنبه، آقای بار در مصاحبه با لورا اینگرام از شبکه خبری فاکس گفت: «سیاسی کردن تصمیم‌هایی مانند معرفی هایدروکسی‌کلروکوئین، برای من واقعا غیرمنتظره است. قبل از این که رئیس جمهوری چیزی درباره این دارو بگوید، پوشش مناسب و منصفانه‌ای از نتایج امیدبخش آن و این واقعیت که دارویی باسابقه است و تمام عوارض جانبی آن تقریبا شناخته شده است، وجود داشت. اما به محض این که رئیس جمهوری چیزی مثبت درباره آن گفت، رسانه‌ها جهاد به پا کرده‌اند تا این دارو را بی‌اعتبار سازند. واقعا عجیب است.»

تنها تحقیقات مقدماتی این تئوری را حمایت‌ می‌کند که هایدروکسی‌کلروکوئین در کاهش خطرهای سلامتی حاصل از کووید-۱۹ موثر است و چندین متخصص بهداشتی، از جمله متخصصی که خود رئیس جمهوری برای این بیماری عالم‌گیر منصوب کرده است، دکتر آنتونی فاوچی، گفته‌اند که تا کنون فقط نتایج اولیه و آزمایشی است که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند موثر باشد و لزوما قطعی و نهایی نیست.

سامانه اینترنتی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، هایدروکسی‌کلروکوئین و کلروکوئین را به عنوان «داروهایی خوراکی برای مداوای مالاریا و بعضی از مشکلات تورمی» توصیف می‌کند. به گزارش همین تارنما، کاربرد این داروها «در زمینه پیشگیری پیش یا پس از تماس با ویروس کرونا، و مداوای بیمارانی است که علایم خفیف، ملایم یا شدید کووید-۱۹ را دارند، در دست تحقیق و آزمایش‌های بالینی است».

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون هفته‌ها است که آقای ترامپ درباره واکنش دولت فدرال به ویروس کرونا، نشست‌های مطبوعاتی روزانه برگزار می‌کند.

آقای بار از اصحاب رسانه انتقاد کرد که به جای آن که با طرح سوالاتی مناسب، اطلاعاتی مهم از رئیس جمهوری طلب کنند، می‌خواهند با «با سوال‌های مچ‌گیرانه و منتقدانه» به او فشار آورند.

آقای بار گفت: «موضع‌گیری و حملات حزبی علیه ترامپ بیشتر و بیشتر شده است. اما سیاسی کردن تصمیم‌هایی مانند معرفی هایدروکسی‌کلروکوئین، واقعا عجیب است.»

مصاحبه آقای بار در شبکه خبری فاکس درباره طیف متنوعی از موضوعات بود؛ از جمله این که به نظر او چین بزرگترین تهدید امنیتی برای ایالات متحده است، نه روسیه.

آقای ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش در کنگره موضعی شدید علیه چین و سازمان جهانی بهداشت اتخاذ کرده‌اند و معتقدند که این سازمان به عنوان پوششی برای دولت چین عمل کرده است تا بتواند درباره نرخ ابتلا و میزان مرگ در اثر شیوع ویروس کرونا دروغ بگوید و آن را مخفی کند.

وقتی خانم اینگرام پرسید که آیا چین خطر بزرگتری به امنیت ملی کشور تحمیل می‌کند یا روسیه، آقای بار پاسخ داد: «به نظر من چین. نه فقط در زمینه تهدید علیه روند انتخابات‌های ما، بلکه به نظر من در تمام امور دیگر. واقعا قابل مقایسه نیست. چین از نظر ژئوپلتیکی، اقتصادی و نظامی، تهدیدی جدی برای ایالات متحده است و با توجه با قابلیت آن در تاثیرگذاری بر امور، تهدیدی علیه ثبات نهادهای ما است.»

© The Independent