مرگ مردی که کوشید با داروی جادویی ترامپ شفا پیدا کند

رئیس جمهور آمریکا گفته بود داروی مقابله با مالاریا در درمان کرونا معجزه می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم هشدارهای مقامات بهداشتی، پیشنهادهای دارویی نامربوطی داده بود- به همراه مایک پنس معاون رییس جمهور، ایوان کاخ سفید سه شنبه۲۴ مارسAFP

خوردن ماده‌ای شیمیایی که شامل کلکروکین می‌شود (یعنی همان ترکیبی که دونالد ترامپ، علیرغم هشدارهای مقامات بهداشتی، گفته بود می‌تواند درمانگر ویروس کرونا باشد، اما چنین چیزی هنوز ثابت نشده است) باعث مرگ یک مرد و در وضعیت خطیر قرار گرفتن یک زن شد.

سامانه درمانی بنر در ایالت آریزونای آمریکا گزارش داد که یک مرد و یک زن (زوجی که هر یک ۶۰ و چند سال داشتند) که فسفات کلروکین (که معمولا برای تمیز کردن آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد) خورده‌ بودن، ۳۰ دقیقه بعد به بیمارستان اعزام شدند.

دکتر دنیل بروکز، مدیر پزشکی مرکز اطلاعات سم و داروی بنر، گفت: «با توجه به عدم قطعیت موجود راجع به کووید ۱۹، ما متوجهیم که مردم به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای جلوگیری یا درمان این ویروس هستند، اما مصرف شخصی دارو راه صحیح نیست…  بدترین اتفاقی که در حال حاضر می‌تواند بیفتد، این است که بخش‌های اضطراری بیمارستان‌ها پر از بیمارانی شود که فکر می‌کنند راه‌حلی مبهم و پرخطر پیدا کرده‌اند، و این کار می‌تواند سلامتی‌شان را به خطر بیاندازد.»

ترکیب تایید شده کلروکین و هیدروکسکروکین، توسط داروسازان به عنوان دارویی برای مقابله با مالاریا، تحت نام‌های تجاری مختلف عرضه می‌شود و بعضی پژوهشگران مشغول آزمایش موثر بودن آن در درمان ویروس کرونا هستند. اما تا کنون هیچ داروی قطعی برای درمان این ویروس پیدا نشده است و تا رسیدن به واکسن، چندین ماه فاصله داریم. 

اما رئیس‌ جمهوری آمریکا چندین بار گفته است که این دارو «اوضاع را عوض می‌کند». این در حالی‌ست که اعضای دولت خود او، این دعاوی را رد کرده‌اند.

دکتر استفن هان، رئیس اداره غذا و داروی آمریکا، گفت که فسفات کلروکین مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا موثر بودن آن محک بخورد، اما حرفی غیر از این زدن به منزله دادن «امید واهی» به مردم آمریکا در مورد ویروسی است که هزاران نفر را در سراسر آمریکا دچار بیماری کرده است.

او گفت: «ما داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و تصمیمات کاملا درست را بر اساس این داده‌ها راجع به امنیت و موثر بودن این درمان می‌گیریم… شاید داروی درستی داشته باشیم، اما اندازه مصرف آن مناسب نباشد و ضررش بیشتر از فایده‌اش باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آنتونی فائوچی هفته گذشته در پاسخ به این سوال که آیا این دارو امیدبخش است یا نه، در تناقض با سخنان رئیس‌ جمهوری گفت: «پاسخ، منفی است.» او افزود: «شواهدی که ازشان صحبت می‌کنید… شواهد موردی است.»

او گفت: «ما می‌خواهیم توازنی ایجاد کنیم بین ایجاد چیزی که بالقوه بتواند برای مردم آمریکا موثر باشد و در عین حال، انجام این کار تحت پروتکلی که به ما اطلاع دهد این دارو واقعا امن و واقعا موثر هست یا نه… چنین کاری هنوز در آزمایشگاه کنترل‌شده درمانگاه انجام نشده است. بنابراین حرف قطعی در این مورد نمی‌توان زد.»

نیویورک این هفته آزمایش را با ۷۰ هزار «دُز» هیدروکسیکلروکین و ۷۵۰ هزار «دُز» کلروکین آغاز می‌کند.

شرکت داروسازی «بایر» هزاران نمونه از داروی کلروکین (با نام تجاری خود) را به دولت فدرال عرضه کرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان