بحران کرونا؛ استعفای رئیس شورای تحقیقات علمی اتحادیه اروپا

«واکنش اتحادیه اروپا به کووید- ۱۹ بسیار مایوس است»

هم اکنون ۵۰ پروژه در دست اجرا و یا تکمیل شده در زمینه واکنش اتحادیه به شیوه ویروس کرونا وجود دارد - Jane Barlow / POOL / AFP

دانشمند ارشد اتحادیه اروپا ضمن کناره‌گیری از مقام خود، سیاستهای اتحادیه در واکنش به اپیدمی کووید- ۱۹ را مورد انتقاد قرار داد. 

پروفسور مائورو فراری، رئیس شورای تحقیقات علمی اتحادیه اروپا ( ای آر سی) گفته «از واکنش اتحادیه اروپا به کووید- ۱۹ بسیار مایوس است.»‌

او از ابتدای ماه ژانویه گذشته، ریاست مهم ترین نهاد علمی اتحادیه اروپا را به عهده گرفت و قرار بود برای دوره ای چهار ساله در این سمت بماند. 

پروفسور فراری در بیانیه ای گفته: «من از حامیان سرسخت "ای آر سی" بودم اما با شروع بحران کووید- ۱۹ نظرم کاملا عوض شده، هرچند که با انگیزه فراوان از ایده همکاری جهانی استقبال می کنم.»

تلاشهای دانشمند ارشد اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن نهاد "ای آر سی" در راه اندازی برنامه خاص مبارزه با ویروس کرونا بی نتیجه مانده و پیشنهاد او از سوی هیات امنا با اتفاق آراء رد شده است. 

 شورای علمی این نهاد گفته فقط از طرحهای پیشنهادی دانشمندان حمایت می کند و نمی تواند از برنامههای از « بالا به پایین» با اهداف تعیین شده توسط کمیسیون اروپا حمایت کند. 

پروفسور فراری در بیانیه ای که در نشریه فایننشیال تایمز منتشر شده، گفته: «استدلال من این بود که حالا وقت آن نیست که هیات دانشمندان بیش از حد نگران نکات ریز از جمله تمایز بین تحقیقات از بالا به پایین و یا از پایین به بالا باشند.»‌

آقای فراری همچنین اظهار داشته که چگونه «این واقعیت»‌ که او با "ورسولا وان در لین" رئیس شورای اتحادیه اروپا، از نزدیک همکاری داشته منجر به «درگرفتن طوفان سیاسی داخلی» شده است. 

اما یک سخنگوی کمیسیون اروپا بعداز ظهر چهارشنبه گفت: «پروفسور فراری می گوید رئیس شورای اروپا با او تماس گرفته. نه خیر،‌ این درست نیست. برعکس، بروفسور فراری با رئیس شورا تماس برقرار کرده. "ورسولا وان در لین" درخواستی برای طرح پیشنهادی آقای فراری نکرده است.»‌

دانشمند ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه استعفای خود از «عدم وجود سیاست هماهنگ بهداشتی میان اعضای اتحادیه، مخالفت مکرر با اقدامات مالی منسجم و نیز بسته شدن فراگیر و یک سویه مرزها» نام برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن تشکر از این دانشمند ارشد برای تلاشهایش گفته بروکسل از استعفای او متاسف است. به گفته او هم اکنون ۵۰ پروژه در دست اجرا و یا تکمیل شده در ای آر سی، در زمینه واکنش اتحادیه به شیوه ویروس کرونا وجود دارد. 

یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه شنبه گفت که اتحادیه بنا دارد تا برای تدابیر بیشتر و «خیلی تدریجی» در زمینه لغو قرنطینه سراسری در اروپا هماهنگی لازم را انجام دهد. 

او افزود:‌ «‌بعضی اعضای اتحادیه در حال بررسی اقدامات اولیه برای اعمال تدابیر لغو قرنطینه در هفته های پیش رو هستند. به نظر ما این امر بسیار مهم است و باید با هماهنگی انجام شود. ما مصمم هستیم تا در همکاری با دیگر اعضا اطمینان حاصل کنیم که این استراتژی‌ها به شیوه ای هماهنگ، پیوسته و جهانی اجرا می شوند.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان