عبدالله عبدالله: مشکل ریاست مجلس نمایندگان با زورگویی و قلدری حل نمی‌شود

کشمکش‌­ها میان طرفداران رحمانی و اصولی بر سر کرسی ریاست مجلس ادامه دارد

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، درنشست شورای وزیران گفت که جنجال­‌های ریاست مجلس نمایند­گان، با «زور و قلدری» حل نمی­‌شود. آقای عبدالله اضافه کرد که اگر زورگویی به جای توجه کردن به قانون، مقررات، هیچ نتیجه‌ای برای مردم کشور نخواهد داشت.

آقای عبدالله گفته است که متاسفانه ریاست مجلس نمایندگان افغانستان، با همان مشکلاتی که قبلاً انتخابات پارلمانی مواجه بود، روبرو شده است و تعیین هیأت رئیسه این مجلس هم به چالش کشیده شده است.

واکنش عبدالله ­عبدالله، درحالی ابراز می‌شود که کشمکش‌­ها میان طرفداران میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی بر سر کرسی ریاست مجلس نمایند­گان افغانستان همچنان پابرجاست.

رقابت برسرکرسی ریاست مجلس نمایند­گان افغانستان ۲۸ اردیبهشت میان آقای رحمانی، نماینده مردم پروان و آقای اصولی، نماینده مردم خوست آغاز شد که در نتیجه آقای رحمانی با کسب ۱۲۳ رأی از طرف رئیس موقت مجلس نمایندگان، به عنوان رئیس مجلس معرفی شد. کمال ناصراصولی، با بدست آوردن ۵۵ رأی بازنده این دور شناخته شد، اما نتیجه را نپذیرفت و گفت طبق اصول مقررات داخلی مجلس، آقای رحمانی، نتوانسته ۵۰ درصد به علاوه یک رأی را بدست بیاورد.

دررقابتی که میر رحمان رحمانی با کمل ناصراصولی برسرکرسی ریاست مجلس نمایندگان داشتند ۱۳ رأی سفید و ۵۳ رأی باطل به صندوق ریخته شده بود که از داخل این صندوق یک کاغد سفید بیرون آمد و دو رأی نیز ناپدید شده بود. درنتیجه رئیس موقت مجلس میر رحمان رحمانی را به عنوان رئیس مجلس معرفی کرد که با واکنش تند رقیب وی مواجه شد و به آقای رحمانی اجازه داده نشد بر کرسی ریاست مجلس بنشیند و صحبت کند.

فردای آن روز، نمایندگان طرفداران کمال ناصر اصولی، مانع نشستن آقای رحمانی، بر کرسی ریاست مجلس شدند. حتی گفته شده است که درگیری لفظی و فیزیکی نیز میان هواداران دو طرف صورت گرفته که کمال ناصر اصولی، روی یک کرسی و میر رحمان رحمانی روی کرسی دیگر درجایگاه ریاست مجلس نشسته و هر کدام اعای ریاست کرد­ه‌اند.

جنجال­‌ها ادامه پیدا کرد، تا اینکه اعضای نمایند­گان مجلس برای رفع این معضل یک هیأت ۲۱ نفری تشکیل دادند تا از این بن‌بست بیرون بیایند، اما پس از دو روز رأی‌گیری این هیأت هم نتوانستند مشکل پیش‌­آمده را حل کنند.

این کشمکش‌­ها درحالی ادامه دارد که دور هفدهم مجلس نمایند­گان افغانستان، ششم اردیبهشت، پس از چهار سال تأخیر توسط رئیس جمهور غنی، برگزار شد و اعضای جدید شورا سوگند وفاداری به قانون را به جا آوردند و کارشان را آغاز کردند.

رئیس جمهورغنی، در این مراسم به اعضای جدید مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «نباید ناملایمت­‌های دوره گذشته تکرار شود؛ باید نام این دوره را دوره استحکام وحدت ملی از طریق قوای سه گانه بگذاریم، چون فقط تداوم نظام و پاسداری از قانون اساسی است که می‌­تواند ملت را مانند امروز زیریک سقف جمع کند».

اما چند روزی از گفته­‌های رئیس جمهورافغانستان نگذشته بود که اعضای مجلس نمایند­گان برای بدست­‌آوردن کرسی ریاست مجلس، باهم درگیرشدند و تا کنون این کشمکش ادامه دارد. حکومت تا حال هیچ حرکتی در جهت رفع این مشکل انجام نداده و معلوم نیست این درگیری‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.