بخش تنوع زیستی سازمان‌ملل: باید تجارت حیوانات زنده برای مصرف انسان ممنوع شود

«اگر طبیعت را جدی نگیریم، به حساب‌مان خواهد رسید»

بازار حیوانات وحشی در جنوب چین-PETER PARKS / AFP

رئیس بخش تنوع زیستی سازمان مل متحد می‌گوید، باید تجارت حیات وحش را متوقف کنیم تا شاید در آینده شاهد شیوع بیماری‌های جهان‌گستری مانند ویروس کرونا نباشیم.

متخصصان می‌گویند که شیوع کووید ۱۹ از بازار غذاهای دریایی در مرکز شهر ووهان چین آغاز شده است و غرفه‌داران آن بازار، در اثر تماس با حیواناتی که می‌فروخته‌اند، مبتلا شده‌اند.

پیش از این نیز شیوع بیماری‌های همه‌گیری مانند اختلال شدید دستگاه تنفسی (سارس) با انتقال آن‌ها از حیوان به انسان رخ داده است. در سال‌های ۲۰۰۲ - ۲۰۰۳ بیش از ۸۰۰۰ نفر به بیماری سارس مبتلا شدند.

الیزابت ماروما مریما، دبیر اجرایی بخش تنوع زیستی سازمان ملل متحد، گفت که ممنوع شدن تجارت حیوانات زنده برای مصرف انسان می‌تواند از شیوع بیماری‌های جهان‌گستر جدید جلوگیری کند. البته او گفت که چنین محدودیت‌هایی فقط باید در شرایط درست‌ اعمال شود.

 خانم مریما به روزنامه گاردین گفت: «درسی که می‌گیریم این است که اگر طبیعت را جدی نگیریم، به حساب‌مان خواهد رسید.»

او گفت: «اگر به پیروی از چین و چند کشور دیگر، مراکز تجارت حیوانات زنده را ببندیم، بهتر است. البته باید به یاد داشته باشیم که زندگی میلیون‌ها نفر از افراد جامعه، خصوصاً در مناطق کم‌درآمد روستایی و مخصوصاً در آفریقا، به تجارت حیوانات وحشی وابسته است.»

«تا وقتی که شغل جانشینی برای این گروه پیدا نکنیم، ممکن است دست به تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی بزنند که همین حالا نیز برخی گونه‌ها را به مرز انقراض کشانده است.»

از ابتدای سال جاری و در جریان مبارزه چین  با شیوع ویروس کرونا، این کشور موقتاً مصرف خوراکی حیوانات وحشی و تجارت آن‌ها را به قصد استفاده غذایی، ممنوع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن بین‌المللی هیومین که خیریه‌ای برای حیوانات است، خواستار دایمی شدن این ممنوعیت موقت در سراسر جهان شده است.

جفری فلوکن، رئیس این انجمن، گفت:«شکار و مصرف حیوانات وحشی تجارتی جهانی است که هر ساله صدها هزار حیوان را دچار رنج فراوان می‌کند؛ از جمله گونه‌های وحشی در معرض خطر که آنقدر خرید و فروش شده‌اند که به مرز انقراض رسیده‌اند.»

«این تجارت هم‌چنین می‌تواند نطفه بحران‌های سلامت در جهان، مانند همین ویروس کرونا، اختلال شدید دستگاه تنفسی، و آنفلوآنزای مرگبار مرغی باشد.»

«بازار‌ حیوانات وحشی در سراسر جهان، مخصوصاً در آسیا و آفریقا، وجود دارد و در آینده می‌تواند به راحتی نقطه شروع بیماری‌های همه‌گیر باشد.»

متخصصان محیط زیست هشدار داده‌اند، در صورتی که روند فعلی در برخورد با زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش ادامه یابد، ممکن است بیماری‌های واگیردار جدیدی در میان انسان‌ها گسترش یابد.

ماه گذشته، دکتر سموئل مییرز، پژوهشگر ارشد بخش سلامت محیط زیست دانشگاه هاروارد، به ایندیپندنت گفت: «حیوانات مخازن عظیمی از عوامل بیماری‌زایند که ما هنوز در معرض بسیاری از آن‌ها قرار نگرفته‌ایم.»

او گفت، در بازارهای حیوانات زنده ووهان «شمار بسیار زیادی از گونه‌های عجیب و غریب زنده در قفس محبوسند و همه در مجاورت یکدیگر و انسان‌ها هستند. در طبیعت هرگز چنان وضعی پیش نمی‌آید.»

دکتر مییرز که مدیر مؤسسه اتحاد سلامت سیاره است، افزود: «وقتی عامل بیماری‌زا از بدن حیوان به بدن انسان بجهد، می‌تواند خیلی سریع و از راه هوا در سراسر دنیا پخش شود.»

متخصصان می‌گویند، شیوع اچ‌آی‌وی و ابولا در جوامع انسانی نیز همانند انواع ویروس کرونا هم‌چون کووید ۱۹، سارس و مرس، به علت انتقال آن‌ها از حیوان به انسان آغاز شده است.

بیش از یک میلیون و ۳۴۵ هزار نفر در سراسر جهان تا کنون به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند و در مجموع حدود ۷۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان