بحران کرونا فرصتی برای تبادل زندانیان حماس و اسرائیل

تل آویو از تشدید بحران در نوار مرز با غزه نگرانی دارد

راهپیمایی در نوار غزه برای آزادی زندانیان فلسطینی اسیر شده در اسرائیل. عکس از: ‏AFP‏

.پس از افزایش نگرانی نسبت به شیوع شتابان ویروس کرونا در منطقه مرزی میان اسرائیل و نوار غزه و انتشار بیماری کرونا میان اسیران فلسطینی در زندان های اسرائیل و همچنان متقاعد شدن اسرائیلی ها مبنی بر این که بحران کرونا می تواند فرصتی برای آرامش اوضاع در اسرائیل باشد، مسئله تبادل زندانیان میان اسرائیل و حماس بار دیگر مطرح شده است. البته تبادل زندانیان برای هر دو جانب کسب موفقیت و امتیاز است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت اسرائیل با به دست آوردن اجساد سربازان اسرائیلی امتیاز بیشتری کسب می کند و سازمان حماس نیز با استفاده از این فرصت می تواند موفق به رهایی اسیران فلسطینی به ویژه زندانیان معامله "شالیت" از زندان های اسرائیل شود.

در همین راستا، نتفالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل سعی کرد مسئله آزادی زندانیان فلسطینی را به عنوان یک اقدام بشردوستانه مطرح کند که از سوی دولت اسرائیل برای نوار غزه صورت می گیرد، در پاسخ به این طرح، یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه گفت که زندانیان فلسطینی بایستی هرچه زودتر آزاد شوند. به رغم این که لحن هر دو جانب تند و شدید بود اما تردیدی نیست که اسرائیل و حماس گرایش به انجام این معامله دارند اما می خواهند پیش از هر اقدام، واکنش جانب مقابل را بدانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال و پس از تشدید خطر گسترش بحران کرونا، مسئولان سیاسی و امنیتی اسرائیل از مدتی بدین سو مسئله تبادل زندانیان را در این فرصت تکرار نشدنی مورد بحث و بررسی قرار دادند و در این مورد همه اتفاق نظر دارند، تنها مسئله که تا کنون مورد بحث و رایزنی قرار دارد، شیوه تبادل زندانیان با سازمان حماس است. گفته می شود در حال حاضر، هدف اسرائیل از این امر، ابراز همکاری و حسن نیت با نوار غزه است تا این که تنش میان دو جانب کاسته شود و سرنوشت تمام اسیران و مفقودین جنگ ها و درگیری های متعدد گذشته میان دو جانب روشن شود. از سوی دیگر اسرائیل اصرار دارد که تبادل زندانیان میان دو جانب بایستی پیش از این که ویروس مرگبار کرونا در نوار غزه گسترش پیدا کند، انجام شود، در غیر این صورت تبادل اسیران می تواند برای هر دو جانب نگران کننده باشد.

البته پاسخ یحیی سنوار به طرح اسرائیل تا حدی تهدید آمیز بود و رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تأکید کرد که حماس برای تبادل زندانیان ابراز آمادگی و همکاری می کند اما از مواضع ثابت خود عقب نشینی نخواهد کرد. وی همچنان تأکید کرد که بایستی زندانیان معامله "شالیت" نیز جزو افرادی باشند که قرار است در طرح تبادل اسیران آزاد شوند. اما شرط اخیر سازمان حماس باعث اختلاف نظر میان مسئولان اسرائیلی در مورد طرح تبادل زندانیان شده، زیرا افرادی که در معامله "شالیت" بار دیگر دستگیر شده اند متهم به فعالیت های هستند که امنیت ملی اسرائیل را تهدید می کند، بنابر این، آزادی آن ها برای اسرائیل سنگین تمام می شود و ممکن است باعث لغو طرح تبادل زندانیان شود.

این در حالی است که گسترش بیماری کرونا در نوار غزه فراگیر شده و وزارت بهداشت اعلام کرده است که نوار غزه به 100 دستگاه تنفسی، 140 تخت بیمارستانی و سایر تجهیزات پزشکی ضرورت مبرم دارد. همچنان در حال حاضر 1818 تن از شهروندان فلسطینی در 27 مرکز پزشکی در قرنطینه به سر می برند.

از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا زندان های اسرائیل را نیز فرا گرفته است و تل آویو برای جلوگیری از وخامت اوضاع، در زندان ها نیز اقدامات ویژه ی را برای پیشگیری از گسترش بیماری کرونا اتخاذ کرده است. به عنوان مثال، پس از آزادی نور الدین صرصور، یک تن از زندانیان فلسطینی که مبتلا به ویروس کرونا شده بود، شش زندانی فلسطینی دیگری که با وی در یک سلول به سر می برند به قرنطینه منتقل شدند. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی و صلیب سرخ از دولت اسرائیل خواسته اند تدابیر بهداشتی لازم را در تمام زندان ها اعمال کند و مبتلایان به ویروس کرونا را در قرنطینه قرار دهد.

البته اداره زندان های اسرائیل زمانی مجبور به اعمال تدابیر بهداشتی در زندان ها شد که 14 تن از بازداشت شدگان در زندان "عوفر" در اعتراض به تأخیر تست کرونا دست به اعتصاب موقت غذا زدند و همین امر مسئولان اسرائیلی را وارد به اتخاذ اقدامات بهداشتی لازم کرد.

از سوی دیگر و به رغم تشدید بحران کرونا، ارتش اسرائیل ابراز نگرانی می کند که ممکن است فلسطینی ها با بهره برداری از آشفتگی ناشی از بحران انتشار ویروس کرونا دست به حمله علیه اسرائیل بزنند و در پرتو همین نگرانی، نیروهای اسرائیلی پیوسته نوار مرز با غزه را تحت مراقبت و کنترل دارند و سعی می کنند از هر گونه حمله احتمالی جلوگیری کنند.

همچنان به نظر می رسد که طرح تبادل زندانیان برای اسرائیل حائز اهمیت فراوان است، زیرا به رغم این که دایر کردن جلسه برای بررسی چگونگی اجرای طرح تبادل زندانیان در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان پذیر نیست، اما مسئولان اسرائیلی سعی دارند این مسئله را با فناوری ویدئو کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار دهند تا در اجرای این طرح، تأخیری صورت نگیرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه