گفت و گوهای اسرائیل و حماس برای حل مسئله زندانیان

تحولات سیاسی اخیر در اسرائیل، زمینه حل مسئله ای زندانیان را فراهم کرده است

نیروهای ارتش اسرائیل در نوار مرز با غزه. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .‏

پرونده زندانیان و مفقود شدگان فلسطینی یکی از عمده ترین مسایل اختلافی و مورد بحث میان اسرائیل و فلسطین است که در اغلب موارد منجر به تشدید تنش میان دو جانب  می شود. دولت مصر که همواره به عنوان میانجی میان اسرائیل و فلسطین در حل اختلافات و ناسازگاری ها نقش عمده ای داشته است اکنون سعی می کند معضله زندانیان و مفقود شدگان فلسطینی را از طریق مذاکرات میان نمایندگان اسرائیل و فلسطین حل کند. در همین راستا مصر در حال حاضر میزبان هیئت های بلند پایه ای اسرائیل و فلسطین است که به منظور گفت و گو در مورد زندانیان و مفقود شدگان فلسطینی، عازم قاهره شدند و مذاکرات میان دو جانب ادامه دارد.

یک منبع آگاه به اندیپندنت عربی گفت: گفت و گوهای اخیر در قاهره موفقیت آمیز بوده و با پیشرفت های خوبی همراه بوده است. طوری که دو طرف در مورد بازگرداندن اجساد دو سرباز اسرائیلی در ازای باز فرستادن اجساد شماری از کشته شدگان فلسطینی موافقت کردند. درخواست حماس برای آزادی 50 تن از زندانیان فلسطینی در برابر آزادی 2 تن از شهروندان اسرائیلی که در اسارت حماس هستند، تا هنوز مورد بحث و گفت و گو قرار دارد و به نظر می رسد که اسرائیل تمایل دارد در ازای آزادی دو شهروند اسرائیلی، 25 نفر از زندانیان فلسطینی را رها کند.

شایان ذکر است که حماس و اسرائیل از سال 2014 تا کنون درگیر پرونده زندانیان دو جانب هستند، در پی درگیری های که پیش از آن صورت گرفته بود، حماس اجساد دو سرباز اسرائیلی که در یک عملیات نظامی در نوار غزه شرکت کرده بودند را به دست آورده و تا کنون آن ها را نگهداری می کند، همچنان جنبش حماس، دو تن از شهروندان اسرائیلی که در گذشته وارد نوار غزه شده بودند را نیز بازداشت کرده است و افراد یاد شده تا کنون در اسارت حماس هستند.  

دو جانب اسرائیل و فلسطین طی سال های گذشته، بارها تلاش کردند این مسئله را از طریق مذاکرات حل کنند اما گفت و گوهای آن ها تا کنون نتوانست در این زمینه به نتیجه برسد. البته عملکرد دولت نتانیاهو با این پرونده به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و خانواده های قربانیان، پیوسته دولت اسرائیل را زیر فشار قرار می دهند تا برای حل این مسئله، جدی تر اقدام کند.

منبع یاد شده افزود: موفقیت مذاکرات اخیر میان هیئت های اسرائیل و حماس ممکن است به دلیل تمایل نتانیاهو به حل این معضل باشد، زیرا بنیامین نتانیاهو سعی دارد پیش از تشکیل دولت به رهبری بنی گانتز و یا برگزاری انتخابات زودهنگام، این پرونده دردسر ساز را حل و فصل کند.

این منبع تأیید کرد که نمایندگان اسرائیل و حماس که در حال حاضر  به منظور گفت و گو در قاهره به سر می برند، در یک هتل اقامت دارند، در حالی که مقامات مصری در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه های دو جانب بوده و پیشنهادهای یک جانب را به جانب دیگر می رسانند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia