جهش به سوی یک حکومت فراگیر در افغانستان

اشرف غنی تشکیل کابینه خود را آرام آرام آغاز کرده است

اشرف غنی با نزدیک ساختن تعدادی از سیاستمداران سنتی با نفوذ در افغانستان سعی دارد تا چتر سیاسی عبدالله را تا حد زیادی کوچک کند - WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف خود گفت که «هرچند تیم دولت ساز پیروز میدان انتخابات شده است اما حکومت منحصر به تیم دولت ساز نخواهد بود». آقای غنی در آن سخنرانی از ایجاد یک حکومت فراگیر خبر داد. او حتی گفت که در این حکومت می‌تواند رقبای وی نیز شریک باشند . به نظر می‌رسد که حالا رئیس جمهور میخواهد تا وعده‌های روز تحلیفش را عملی بسازد.

 رئیس جمهور در چند روز گذشته تعدادی از چهره‌های سیاسی افغانستان را وارد کابینه آینده اش کرده است . محمد حنیف اتمر نزدیک ترین و جدی ترین رقیب انتخاباتی وی به عنوان سرپرست وزارت خارجه افغانستان از سوی آقای غنی معرفی شده است. اتمر در انتخابات ریاست جمهوری شانس بالایی برای پیروزی داشت . او توانسته بود که بخش زیادی از سیاستمداران سنتی افغانستان را در تیم انتخاباتی اش جمع کند.

 شاید همین پارادوکس اجماع سیاستمداران رقیب باعث فروپاشی تیمش شد . اتمر قبل از روز انتخابات تیم انتخاباتی اش را تعطیل کرد و گوشه عزلت گزید. حالا پس از چندین ماه در کسوت یک همکار رئیس جمهور دوباره عرض اندام کرده است . رئیس جمهور همچنان هادی ارغندی وال رهبر حزب اسلامی شاخه منشعب از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را نیز به سرپرستی وزارت مالیه افغانستان معرفی کرده است . طاهر زهیر استاندار بامیان هم به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ معرفی شده است . در کنار آن افراد دیگری نیز در پست‌های مختلف تعیین شده‌اند . شاکر کارگر که از نزدیک ترین افراد به حامد کرزی رئیس جمهور قبلی افغانستان است ، به حیث رئیس دفتر رئیس جمهور تعیین شده است. کارگر در دوران حکمروایی حامد کرزی همیشه در پست‌های مهم کار کرده است. معاون رئیس جمهور بوده ، سمت چندین وزارت خانه در کارنامه اش است . او از وفادارترین افراد به حامد کرزی بوده.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مشخص نیست روی چی ملاحظاتی رئیس جمهور غنی، کارگر را به عنوان نزدیک‌ترین فرد اداری به خود تعیین کرده است . با این که بخشی از این استخدام‌ها از درون تیم دولت ساز صورت گرفته اما چهره‌های دیگری نیز هستند که در انتخابات یا در تیم رقیب بوده اند یا هم به هیچ طرفی رو نکرده‌اند. گفته می شود تیم رئیس جمهور با تعدادی دیگر از سیاست مداران افغانستان در تماس بوده و احتمالا به زودی شاهد حضور چهره های دیگر سیاسی در بدنه حکومت خواهیم بود . 

عبدالله و تیمش در کجای حکومت قرار دارند؟ 

برخلاف سر و صداهای که در شبکه‌های اجتماعی به گوش میرسد به نظر می‌آید که رئیس جمهور نمی‌خواهد آنگونه که عبدالله دوست دارد ، به او امتیاز بدهد. گفته می‌شود که عبدالله در کنار رهبری شورای مصالحه، که برای گفت‌وگو با طالبان تشکیل شده است، خواهان ۴۰ درصد سهم در حکومت شده است. هرچند رئیس جمهور با این ۴۰ درصد سهم موافقت کرده اما میکانیزمی را که عبدالله و تیمش برای این سهم در نظر گرفته‌اند ، مورد قبول رئیس جمهور نیست . تیم ثبات و همگرایی از رئیس جمهور خواسته است تا سهم ۴۰ درصدی را به صورت قطعی به هواداران عبدالله بدهد . یعنی در صورتی که یک چهره معرفی شده از تیم عبدالله از مجلس رای اعتماد نگرفت . عبدالله فرد دیگری را از تیمش معرفی کند. این سیستم مورد قبول غنی نیست. او گفته است که افراد شایسته و متخصص از سوی عبدالله معرفی شود . رئیس جمهور با در نظر داشتن تخصص‌اش برای وی پستی در نظر خواهد گرفت . این تفاوت دیدگاه باعث شده است که تا هنوز هیچ گونه توافقی در این رابطه به وجود نیاید . 

آیا غنی عبدالله را دور خواهد زد ؟ 

با این که همکاران خارجی افغانستان از جمله ناتو و امریکا از رقبای درگیر خواسته‌اند تا یک حکومت فراگیر بسازند . اما به نظر نمی رسد که رئیس جمهور غنی ، زیاد به این توصیه پابند باشد. رئیس جمهور با نزدیک ساختن تعدادی از تیم‌های انتخاباتی و سیاستمداران سنتی که نفوذی در افغانستان دارند سعی دارد تا چتر سیاسی عبدالله را تا حد زیادی کوچک کند. همین حالا به نقل از منابع آگاه در ارگ ، تعدادی از سیاستمداران نزدیک به عبدالله در حال مذاکره با غنی هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال این که هشدارهای عبدالله در مورد تشکیل کابینه و تعیین استانداران عملا خنثی شود زیاد است. در حال حاضر تنها چهره‌ای که میتواند تا حدی در معادلات سیاسی نقش تعیین کننده بازی کند ، ژنرال دوستم است. اما با توجه به حضور فرزند ارشدش باتور در هیئت گفت وگو کننده با طالبان ، به نظر می‌رسد که دوستم نیز آن برش سابقه را در مقابل حکومت نداشته باشد. با توجه به این مسایل این احتمال وجود دارد که عبدالله به اجبار بدون امتیاز خاصی رهبری شورای مصالحه که نهاد مهمی نیز است ، بپذیرد و در همان سپیدار باقی بماند . 

بیشتر از