نماینده دموکرات: ترامپ می‌خواهد رای دادن خطرناک باشد 

ترامپ گفته، آن‌ها که از طریق پست رای می‌دهند اغلب «متقلبند» و همه باید حضوری رای دهند

آدام شیف نماینده دموکراتی که بر صدر روند استیضاح دونالد ترامپ بود - Mario Tama/Getty Images/AFP

نماینده دموکراتی که بر صدر روند استیضاح دونالد ترامپ بود، می‌گوید که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد رای دادن را خطرناک کند تا مخالفینش را پس بزند و از انتخاب مجدد خود کسب اطمینان کند.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، یک روز پس از آن صحبت می‌کرد که رئیس‌جمهور آمریکا گفت، آن‌ها که با پست رای می‌دهند اغلب «متقلبند» و همه باید حضوری رای دهند و کارت شناسایی به همراه داشته باشند- علیرغم همه‌گیری کرونا که سراسر کشور را درنوردیده است. 

آقای ترامپ این صحبت‌ها را در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه در ایالت ویسکانسین مطرح کرد. فرماندار این ایالت در تلاش برای اجرای رای‌گیری تماما پستی است و از ترامپ پرسیده شد که آیا رای‌گیری حضوری باید ادامه پیدا کند یا خیر.

سایر انتخابات‌های مقدماتی این ماه (در آلاسکا، وایومینگ، پورتوریکو و اوهایو) به رای‌گیری پستی تغییر روش داده‌اند، اما جمهوری‌خواهان در ایالت ویسکانسین که نقشی کلیدی در پیروزی رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۶ داشت در مقابل این تلاش‌ها مقاومت کرده‌اند. 

در گزارش روزانه کاخ سفید راجع به ویروس کرونا که روز جمعه برگزار شد از رئیس‌جمهور در این مورد سوال شد. آقای ترامپ مدعی شد که مساله ویسکانسین در واقع مربوط به دفاع او از یک قاضی محافظه‌کار است و در ادامه گفت باور به استفاده از رای‌گیری پستی در چرخه انتخاباتی که منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر می‌شود، ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «نه چون به نظرم خیلی‌ها با رای پستی تقلب می‌کنند. به نظر من مردم باید با کارت شناسایی رای دهند. به نظرم کارت شناسایی خیلی مهم است. و آن‌ها که موافق استفاده از این کارت‌ها نیستند قصد تقلب دارند.»

او افزود: «وقتی آدم چیزی می‌خواهد و قصد دارد چیزی بخرد به کارت‌ها و کارت‌های اعتباری و کارت‌های مختلف نگاه می‌کند. عکس‌مان روی خیلی‌هایشان هست. نه روی همه‌شان اما روی خیلی‌هایشان هست. برای رای دادن هم باید کارت عکس‌دار داشت. کارت شناسایی. باید چنین چیزی داشته باشیم. نباید رای‌گیری پستی انجام شود.»

ترامپ در ادامه گفت: «باید چنین باشد: برو داخل باجه رای‌گیری و با افتخار خودت را نشان بده. نه اینکه با پست رای خود را بفرستی که کسی آن‌را جمع‌آوری کند- مگر نه تا زمانی که برگه رای امضا شود، اگر اصلا امضا شود و شمارش شود اتفاقات بد زیادی می‌تواند بیافتد.»

رئیس‌جمهور گفت: «نخیر نباید رای پستی داد. باید در باجه رای داد. و باید کارت شناسایی داشت چون کار درست و حسابی همین است.»

جمهوری‌خواهان معمولا طرفدار استفاده از کارت شناسایی هستند با این ادعا که تقلب انتخاباتی را کاهش می‌دهد. اما منتقدین می‌گویند تقلب چندانی در انتخابات آمریکا موجود نیست و استفاده از کارت شناسایی بخشی از تلاش‌های گسترده برای حذف رای‌دهندگان احتمالی به حزب دموکرات است، بخصوص افراد فقیرتری که شاید توانایی تهیه مدارک لازم را نداشته باشند. جمهوری‌خواهان در ضمن متهم هستند که می‌کوشند با تعطیلی ایستگاه‌های رای‌گیری و گرفتن حق رای از افرادی که در مورد جرایم جنایی متهم تشخیص داده شد‌ه‌اند رای دادن افراد فقیر را محدود کنند.

آقای شیف که بر صدر روند استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان بود و سپس در مجلس سنا از این روند دفاع کرد اظهارات ترامپ را مورد انتقاد قرار داد. 

مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح ترامپ داد. اتهام مطروحه علیه او سواستفاده از ظرفیت‌های قانونی و سد راه عدالت از طریق فشار گذاشتن بر رئیس‌جمهور اوکراین برای دخالت او در انتخابات ۲۰۲۰ با اعلام تحقیقات در مورد جو بایدن، نامزد احتمالی دموکرات‌ها، بود. 

آقای شیف صبح روز شنبه توئیت کرد: «دست آقای ترامپ هنگام تلاش برای انتخاب مجدد خودش رو شد و حالا به علت نگرانی راجع به «تقلب» مخالف رای پستی است.»

او در ادامه نوشت: «چه حرف بیخودی. ایشان ترجیح می‌دهد رای دادن برای میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا خطرناک باشد، اما به انتخاب مجدد خودش کمک شود. تمام مردم آمریکا باید بتوانند قابلیت دادن رای امن پستی را داشته باشند.»

آقای ترامپ روز جمعه گفت، انتظار دارد که انتخابات سراسری طبق برنامه در روز سه نوامبر برگزار ‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا بارها مدعی شده که سه میلیون از آرای علیه او (یعنی فاصله بین آرای او با هیلاری کلینتون که آرای بیشتری داشت) غیرقانونی بودند گرچه تا بحال نتوانسته شواهدی برای این ادعای خود نشان دهد.

پیش از انتخابات او مدعی شده بود که اگر شکست بخورد بخاطر تقلب طرف مقابل است. 

او در ضمن مخالف اظهارات روسای اطلاعاتی خودش بود که گفتند روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده و قصدش کمک به او بوده است. او در نشستی خبری با ولادیمیر پوتین، در هلسینکی، در سال ۲۰۱۸ گفت، رئیس‌جمهور روسیه به او تاکید کرده که مسکو دخالتی در این زمینه نداشته و او این حرف را باور دارد. 

© The Independent