امید پزشکان به درمان کووید ۱۹ از طریق پلاسمای خون بهبودیافته‌گان

«در دوران نوین امروزی، این روش عصر حجری به حساب می‌آید»

دانشگاه واشینگتن در سنت لوییز میسوری نیز از پلاسمای خون افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند برای درمان بیماران استفاده می‌کند - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

احتمالاً پزشکی در کالیفرنیا راهی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا کرده است. او می‌خواهد بیماران را با پلاسمای خون بهبودیافتگان از کووید ۱۹ درمان کند.

دکتر تیموتی بایون مدیر بیمارستان سنت‌ جوزف در اورنج کانتی کالیفرنیا گفته بیماری که از ابتلا به این ویروس جان سالم به در برده رضایت داده که پلاسمای خون‌اش را به این بیمارستان اهدا کند تا پزشکان از آن برای درمان یکی از بیماران بسیار بدحال استفاده کنند.

او روز جمعه به شبکه فاکس نیوز گفت «به نظر می‌رسد توانسته‌ایم بیماری بهبودیافته پیدا کنیم که حاضر است پلاسمای خون‌اش را اهدا کند. وضعیت اکسیژن‌گیری [این بیمار] کمی بهتر شده و درمان با وازوپرسور (داروی ضد فشار خون) را قطع کردیم تا فشارش بالاتر برود. در مورد او توانستیم این کار را بکنیم. اما هنوز زود است که بخواهیم بگوییم این روش درمانی کارساز بوده یا نه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایون  گفت: «این بیمار پیش از درمان با پلاسما داروهایی مانند هیدروکسی کلوروکین، آزیترومایسین و توکیلیزوماب دریافت کرد اما بهبود چندانی در وضعیت‌اش مشاهده نکردیم.»

مدتی طول می‌کشد تا پزشکان بتوانند بگویند آیا این روش درمان موفقیت‌آمیز بوده یا نه. اما آقای بایون گفت هنگام شیوع آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ نیز از روشی مشابه این روش برای درمان بیماران استفاده کرده‌اند.

آقای بایون گفت «داده‌های زیادی در دست نیست که نشان بدهد این روش در مورد این ویروس خاص هم کارساز است. اخیراً پزشکان چینی گزارش داده‌اند که این روش برای گروه کوچکی از بیماران نتایج خوبی داشته است... بیمارستان هوستن متودیست و چند بیمارستان دیگر در نیویورک این روش را امتحان کرده‌اند.»

دانشگاه واشینگتن در سنت لوییز میسوری نیز از پلاسمای خون افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند برای درمان بیماران استفاده می‌کند. این دانشگاه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آزمایشی با پلاسما مجوز دارد.

به گزارش نشریه سنت لوییز بیزینس محققان این دانشگاه از «پلاسمای بهبودیافتهگان» (یعنی خون بهبودیافته‌گان که حاوی پادتن است) برای درمان بیماران بدحال استفاده می‌کند، مشابه همان کاری که دکتر بایون در اورنج کانتی می‌کرد.

دکتر جفری هندرسون از محققان دانشکده پزشکی این دانشگاه به نشریه بیزینس ژورنال گفت « در دوران نوین امروزی، این روش عصر حجری به حساب می‌آید. از سامانه ایمنی بدن کسی که بیماری را تجربه کرده می‌توان برای کمک به سامانه ایمنی کسی که هنوز بیمار نشده استفاده کرد.»

© The Independent