گربه‌ها هم به کرونا مبتلا می‌شوند

هیچ مدرکی در خصوص اینکه گربه‌ها بتوانند کووید-۱۹ را به انسان منتقل کنند وجود ندارد

گربه‌ها در مقابل عفونت ناشی از کرونا به شدت آسیب‌پذیرند - REUTERS/Caitlin Ochs

چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ابتلای یک گربه به بیماری کرونا در بلژیک، یک تحقیق جدید تایید کرده که ویروس کرونا می‌تواند در میان گربه‌ها منتقل شود. 

پژوهشگران در موسسه تحقیقاتی دامپزشکی هاربین در چین می‌گویند که گربه‌ها در مقابل این عفونت به شدت آسیب‌پذیرند. 

تست‌های آزمایشگاهی انجام شده بر شمار محدودی از گربه‌ها حاکی است که این حیوانات از طریق ترشحات تنفسی، بیماری را به یکدیگر منتقل می‌کنند. 

نتیجه این آزمایش شش روز پس از آن است که مقامات در بلژیک از ابتلای یک گربه خانگی به کووید-۱۹ پس از بروز نشانه‌های بیماری در صاحبش خبر دادند. 

هیچ مدرکی در خصوص اینکه گربه‌ها بتوانند کووید-۱۹ را به انسان منتقل کنند وجود ندارد. 

این تحقیق همچنین می‌گوید که احتمال ابتلا یا انتقال کووید-۱۹ از سگ‌، مرغ، خوک و اردک اندک است. 

تحقیق اخیر می‌گوید:‌ «گربه‌هایی که در این پژوهش استفاده کردیم به شدت مستعد سارس-کووی- ۲ بودند، که همانندسازی کرده و به گربه‌های سالم منتقل می‌شد.» 

بررسی سارس-کووی-۲ در گربه‌ها باید به عنوان افزونه‌ای به درمان کووید-۱۹ در انسان، مورد بررسی قرار گیرد.» 

این تحقیق هنوز به شکل مشابه مورد بررسی قرار نگرفته اما کارشناسان می‌گویند یافته‌‌هایش معتبر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققانی که این پژوهش را انجام دادند، دوز بالایی از ویروس را در معرض شمار محدودی از گربه‌ها قرار دادند. 

سه تا از گربه‌ها همراه با گربه‌هایی که آلوده نبودند در قفس قرار داده شدند، و یکی از این گربه‌ها آلوده شد. این امر نشان می‌دهد که انتقال از طریق ترشحات تنفسی صورت گرفته است. 

این روند سپس در مورد گروه دومی از گربه‌ها نیز تکرار شد. 

ویروس شناسان و متخصصین بیماری‌های عفونی به گاردین گفتند که یافته‌ها نشان نمی‌دهد که گربه‌ها بتوانند ناقل کووید-۱۹ بین انسان‌ها باشند.

متخصصان همه‌گیری و بیماری‌های عفونی، افرادی که گربه دارند را به در نظر گرفتن تدابیر مضاعف احتیاطی ترغیب کرده و بر اهمیت شستن مرتب دست‌ها تاکید کرده‌اند. 

پرفسور اریک فیوری در مرکز بیماری‌های عفونی حیوانات در دانشگاه لیورپول گفت:‌ «افراد باید هنگام مراقبت از حیوانات خانگی اقدام احتیاطی شستن دست‌ها را رعایت کنند و از هرگونه ارتباط بیش از حد صمیمانه با گربه‌ها خودداری کنند، به ویژه اگر به کووید-۱۹ مبتلا هستند.» 

او همچنین گفت:‌ «ذکر این نکته مهم است که نمی‌دانیم ویروسی که از بدن یک گربه ناشی می‌شود قابل سرایت به انسان هست یا خیر.» 

پرفسور جاناتان بال، متخصص همه‌گیری‌ شناسی در دانشگاه ناتینگهام گفت:‌ «نباید فراموش کنیم که گربه‌ها در این همه‌گیری و انتشار ویروس، نقش زیادی ندارند، اگر نگوییم هیچ نقشی ندارند.» 

او گفت:‌ «انتقال انسان به انسان، مشخصا راه عمده سرایت است و لازم نیست درباره گربه‌ها به عنوان منبع مهم ویروس، دچار هراس شویم.» 

او افزود:‌ «اگر فکر می‌کنید که به کووید-۱۹ دچارید، و در خانه گربه دارید، باید روابط و تماس نزدیک با این دوست پشمالوی خودتان را به وقتی که بهتر شدید، موکول کنید.» 

© The Independent

بیشتر از جهان