کرونا در برزیل؛ تهدید به اخراج وزیر بهداشت، توسط رییس‌جمهوری

اگر وزیر از سیاست‌ها درباره عدم شیوع کرونا انتقاد کند اخراج می‌شود

رییس‌جمهوری برزیل بولسونارو (چپ) و وزیر بهداشت او لوییز انریکه ماندتا دستان‌ خود را با مایع ضدعفونی کننده تمیز می‌کنند - Sergio LIMA / AFP

ژائر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، وزیر بهداشت کشور را تهدید کرده است که اگر از سیاست‌های او در مورد شیوع کووید-۱۹ در کشور انتقاد کند، او را اخراج خواهد کرد.

نشریه «استادو دو سائوپولو» گزارش داده است که «لوئیس هنریکه ماندتا» وزیر بهداشت برزیل، به خاطر آن که  آقای بولسونارو کووید-۱۹ را جدی نگرفته و پیش‌تر، خطرات آن را به عنوان «تنها یک زکام» رد کرده، با رئیس جمهوری برخورد کرده است. 

پرزیدنت بولسونارو با رد توصیه‌های آقای ماندتا، همچنان به کارزار خود علیه قرنطینه ادامه می‌دهد و در طول دو روز آخر هفته از یک بازار در حومه برازیلیا، پایتخت، دیدار کرده است تا نشان دهد که چرخ بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین به حرکت خود ادامه می‌دهد.

گفته می‌شود که وزیر بهداشت برزیل در اجلاس دولت در روز شنبه به رهبر آن کشور گفته است که اگر توصیه‌های دولت را (در مورد کووید-۱۹) به اطلاع مردم نرساند، چاره‌ای جز انتقاد از او برایش نمی‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه استادو، مدعی است که «بولسونارو در پاسخ گفته است که اگر (وزیر بهداشت ) دست به چنین کاری بزند، او را اخراج خواهد کرد.»

گفته می‌شود که آقای ماندتا به رئیس جمهوری گفته است که نمی‌تواند این توصیه را که برای کاهش پیامد اقتصادی اپیدمی کرونا، تنها سالمندان و بیماران در قرنطینه قرار داده شوند، توجیه کند.

وزیر بهداشت برزیل در کنفرانس خبری پس از این اجلاس گفت که اقدامات او بر پایه توصیه‌های کارشناسان علمی انجام گرفته است و از مردم خواست در خانه بمانند، زیرا خدمات درمانی کشور از توانایی مقابله با افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا برخوردار نیست.

او همچنین گفت، برخلاف نظر آقای بولسونارو که داروی «کلروکین» (درمان بیماری مالاریا) را راه حل بحران کرونا خوانده است، این دارو نه تنها در درمان کووید-۱۹ بی‌اثر است، بلکه مصرف آن بدون تجویز پزشک می‌تواند به مسمومیت فرد بینجامد. 

آقای ماندتا از هنگامی که رئیس جمهوری در روز پانزدهم مارس در خارج از دفترش از طرفدارانش استقبال کرد، با او در اختلاف نظر بوده است.

در حالی که ویروس کرونا در برزیل شیوع یافته است و تنها در یک هفته به ۴۲۵۶ مورد بالغ شده است، آقای بولسونارو گفته است که مردم برزیل باید ضمن احتیاط، برای امرار معاششان همچنان بر سر کارهاشان حاضر شوند.

او مقامات ایالتی و منطقه‌ای را که برای حفظ جان افراد، مقررات سختگیرانه قرنطینه وضع کرده‌اند و واحدهای بازرگانی غیرضروری را تعطیل و اجتماعات حتی در کلیساها را ممنوع کرده‌اند،  به باد انتقاد گرفت. رهبر راست‌گرای افراطی برزیل همچنان خطرات ویروس کرونا را دستکم گرفته است و آن را «سرماخوردگی خفیفی» توصیف کرده است که تنها سالمندان را از میان می‌برد.

روز جمعه، آقای بولسونارو در مورد درستی آمار رسمی مقامات سائوپولو در مورد موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ ابراز تردید کرد و فرماندار سائوپولو را متهم به سوءاستفاده از (اعلام شمار) موارد مرگ با انگیزه‌های سیاسی خواند. 

آقای بولسونارو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «متاسفم، بعضی‌ها خواهند مرد، آن‌ها خواهند مرد، اما زندگی همین است.»

پیش‌بینی‌های پژوهشگران در دانشگاه امپریال لندن حاکی از آن است که اگر در مورد جلوگیری از شیوع کرونا در برزیل اقدام نشود، احتمال دارد تا یک میلیون و یکصد هزار نفر در آن کشور بر اثر عوارض ویروس جان خود را از دست بدهند. اما اگر اقداماتی قاطع در مورد آن انجام گیرد، تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در برزیل می‌تواند به ۴۴.۲۰۰ نفر محدود شود.

تاکنون در برزیل ۳۹۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۱۱۴ نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

© The Independent