ژاپن درباره آمار شیوع کرونا دروغ گفته است

اتهام دستکاری در آمار ابتلا به ویروس کرونا با هدف جلوگیری از تعویق المپیک

در ابتدا به نظر می‌رسید ژاپن انتشار کووید۱۹ را مهار کرده اما حالا با گسترش انفجاری عفونت مواجه شده است-Philip FONG / AFP

افزایش ناگهانی شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در توکیو به دنبال به تاخیر انداختن مسابقات المپیک، این شائبه را ایجاد کرده که مسئولان ژاپن ابعاد شیوع  بیماری در این کشور را برای حفظ برنامه‌‌ریزی المپیک تابستانی، مخفی نگاه می‌داشتند. 

‌ ژاپن علی‌رغم این که یکی از اولین کشورها پس از چین بود که از شناسایی مبتلایان خبر داده بود، در ابتدا به نظر می‌رسید که انتشار کووید۱۹ را مهار کرده اما حالا با گسترش انفجاری عفونت مواجه شده است. 

مسئولان ژاپنی مقررات سرسختانه‌ای را برای کنترل انتشار بیماری اعمال کرده‌اند و ممکن است که توکیو را تعطیل کنند. همه اینها موجب شده که منتقدان ادعا کنند که توکیو در آمار مبتلایان دستکاری کرده و تنها پس از توافق برای به تاخیرانداختن مسابقات المپیک به سال ۲۰۲۱، انتشار بیماری را جدی گرفته است. 

یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر سابق ژاپن در توییتی نوشت:‌ «برای ایجاد این تصور که توکیو ویروس کرونا را تحت کنترل دارد، این شهر تقاضای رعایت مقررات را مطرح نکرد و کاری کرد که آمار بیماران کمتر به نظر آید. ویروس کرونا وقتی که آنها دست‌ روی دست گذاشته بودند، منتشر شد. برای فرماندار توکیو (یوریکو کوئیکه) اول المپیک اهمیت داشت و نه ساکنین توکیو.» 

روز یکشنبه توکیو بیشترین آمار افزایش روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا را تا ۴۳۰ نفر ثبت کرد. همزمان شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن درباره استراتژی کشور برای مقابله با همه‌گیری بیماری هشدار داد. 

افزایش چشمگیر موارد ابتلا در توکیو، اوزاسکا و دیگر مناطق شهری ژاپن، این نگرانی را ایجاد کرده که ژاپن در آستانه از دست دادن کنترل اوضاع باشد. 

آقای آبه گفت:‌ «با شیوع عفونت، استراتژی ما … فورا از هم می‌پاشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مقابله با افزایش شمار مبتلایان در پایتخت ۱۳ میلیون نفری ژاپن، ساکنین به ماندن در خانه و پرهیز از بیرون‌ رفتن‌های غیرضروری و غیرلازم تا تاریخ ۱۲ آوریل ترغیب شده‌اند، همزمان خانم کوئیکه هفته پیش گفت که اگر انتشار ویروس کند نشود، لازم است که شهر تعطیل شود. 

 مایکو تاجیما، یک قانونگذار اپوزیسیون از حزب دمکراتیک قانون اساسی، در واکنش به افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در ژاپن هفته پیش گفت: « آیا این صرفا یک تصادف است؟» 

 کاتسونبو کاتو، وزیر بهداشت ژاپن گفت بین به تاخیر افتادن مسابقات المپیک و شمار موارد ابتلا مطلقا ارتباطی وجود ندارد. 

این کشور به انجام ندادن آزمایش کافی نیز متهم شده است. از ۱۸ فوریه تا ۲۷ مارس، از ۵۰ هزار نفر آزمایش کرونا گرفته شد، یعنی روزانه ۱۲۷۰ نفر. 

 کره جنوبی دیگر کشور آسیایی که در مراحل اولیه انتشار ویروس موارد ابتلا را شناسایی کرد، در نیمه مارس ۲۵۰ هزار نفر را مورد آزمایش قرار داده بود. 

استراتژی ژاپن بیشتر بر خوشه‌های ابتلا و ردگیری مسیر‌های سرایت متمرکز بوده تا گرفتن آزمایش از افراد مشکوک به ابتلا یا ناقلان ویروس کووید۱۹. 

 آقای آبه تاکید کرد که مسئولان به منظور کاهش شمار موارد تاییدشده، گرفتن آزمایش را محدود نکرده‌اند. او گفت:‌ «اطلاع دارم که برخی افراد مشکوک هستند و می‌گویند ژاپن آمار را مخفی می‌کند، اما من ایمان دارم که این صحت ندارد. اگر مخفی‌کاری در میان باشد، با انتشار آمار موارد مرگ برملا خواهد شد.»‌

شیگرو اومی، یک کارشناس سابق سازمان بهداشت جهانی که در مورد همه‌گیری کووید-۱۹ مشاور دولت ژاپن است از سیاست آزمایش انتخابی دفاع کرد و گفت:‌ «آزمایش در ابتدا برای کسانی است که مشکوک به داشتن ویروس هستند و باید بر اساس قضاوت بیمارستان و پزشکان صورت گیرد.» 

مطابق آمار جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، تا به امروز ژاپن هزار و ۸۶۶ مورد ابتلا و ۵۴ مورد مرگ را گزارش کرده است. 

© The Independent

بیشتر از ورزش