خودقرنطینگی پادشاه تایلند با ۲۰ زن حرم‌سرا در بلندی‌های آلپ

ده‌ها هزار نفر از مردم تایلند قانون را زیر پا گذاشتند و پادشاه را به باد انتقاد گرفته‌اند

ماها واجیرالونگکورن معروف به رامای دهم، در سال ۲۰۱۶ و بعد از مرگ پدرش بهومیبول، به سلطنت رسید -Krit Phromsakla Na SAKOLNAKORN / THAI NEWS PIX / AFP

پادشاه جنجالی تایلند همراه با ملتزمان رکاب، در هتلی مجلل واقع در شهر تفریحگاهی گارمیش پارتنکرچن، خود را قرنطینه کرده است.

می‌گویند سلطان ماها واجیرالونگکورن معروف به رامای دهم، کل هتل بزرگ زوننبیکل را اجاره کرده است.  البته این هتل چهار ستاره از شورای ناحیه‌ای که در آن قرار دارد، برای میزبانی از پادشاه و اطرافیانش «مجوز ویژه» گرفته است.

به گزارش روزنامه آلمانی بیلد، «حرم‌سرایی» متشکل از ۲۰ هم‌بالین و خدمتکاران پرشمار، جزو ملتزمان رکاب این پادشاه ۶۷ ساله هستند.

مهمان‌خانه‌ها و هتل‌های این منطقه طبق دستور مقابله با بحران کرونا تعطیل هستند، ولی هتل بزرگ زوننبیکل را به گفته سخنگوی شورای محلی این ناحیه به خاطر آن که « این‌ مهمان‌ها یک گروه همگن و بدون تغییر هستتند»، مستثنا کرده‌اند.

البته طبق اخبار انتشار یافته، ۱۱۹ نفر از ملتزمان رکاب پادشاه را به تایلند برگرداندند، زیرا مشکوک به ابتلا به این بیماری تنفسی بسیار واگیردار بودند.

خبر خودقرنطینگی واجیرالونگکورن در اقامتگاهی مجلل، خشم ده‌ها هزار تایلندی را برانگیخت  که خطر زیرپا گذاشتن قانون مقابله با توهین به مقام سلطنت را به جان خریده‌اند و او را در فضای مجازی به باد انتقاد گرفتند.

طبق این قانون، مجازات توهین یا انتقاد به مقام سلطنت، به ۱۵ سال حبس هم می‌رسد.

این در حالی است که بعد از آن که کنشگری مدعی شد واجیرالونگکورن در بحبوحه گسترش مستمر کرونا در تایلند به خوش‌گذرانی در آلمان مشغول است، هشتگ «پادشاه به چه درد ما می‌خورد؟» طی ۲۴ ساعت در توییتر ۱.۲ میلیون بار ظاهر شد.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت عمومی تایلند از ۱۰۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در آن کشور خبر داد تا شمار کل مبتلایان به ۱۲۴۵ نفر برسد.

کنشگر تبعیدی، سومساک جیمتیراساکول، که در فرانسه زندگی می‌کند، با انتشار رشته مطالبی در فیسبوک مدعی شد که واجیرالونگکورن از اوایل مارس برای «رفع ملال» از سوییس به جاهای مختلفی در آلمان در پرواز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جیمتیراساکول، منتقد پرسروصدای سلطنت تایلند و قوانین مقابله با توهین به مقام سلطنت است و در یکی از مطالبش در فیسبوک نوشته است: «(ماها واجیرالونگکورن) مردم تایلند را با نگرانی‌ها‌‌شان در مورد ویروس کرونا به حال خودشان گذاشته است. حتی آلمان هم نگران این ویروس است، اما  برای اعلی‌حضرت اهمیتی ندارد.»

به گزارش مجله تایمز، پادشاه تایلند از فوریه به بعد در کشورش در انظار عمومی ظاهر نشده است.

او در سال ۲۰۱۶ و بعد از مرگ پدرش بهومیبول، به سلطنت رسید. به علت وجود قانون مقابله با توهین به مقام سلطنت، به هیچ روشی نمی‌توان محبوبیت وی در بین مردم را سنجید، ولی می‌گویند او به اندازه پدرش که بیش از ۷۰ سال سلطنت کرد، محبوبیت ندارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی