دولت مکزیک: فقرا مقابل ویروس کرونا مصونیت دارند 

رئیس جمهور مکزیک از مردم خواسته‌ است به زندگی عادیشان دامه بدهند

رئیس جمهور مکزیک برای تقویت اقتصاد، مردم این کشور را به خوردن غذا در رستوران‌ها تشویق کرد-PEDRO PARDO / AFP

لوئیس میگل باربوسا، فرماندار استان پوئبلا در مکزیک، گفته است که مردم فقیرتر نسبت به کووید-۱۹ مصون‌ هستند. این در حالی است که رئیس جمهوری این کشور به شهروندان توصیه کرده است که به شکل عادی به زندگی ادامه دهند. 

 آقای باربوسا این اظهارات را در واکنش به مقامات مکزیکی ایراد کرد که گفته بودند حدود ۷۵ درصد از ۴۷۵ مورد ابتلای تایید شده به ویروس کرونا، به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرتبط با افرادی بوده که سفرهای بین‌المللی داشتند. 

آقای باربوسا گفته است از آنجا که سفرهای خارجی عمدتا مختص ثروتمندان است، اقشار فقیرتر نسبت به ویروس مصونند. 

او گفت:‌ «اغلب مبتلایان ثروتمندان هستند. اگر ثروتمند هستید، در خطرید. اگر فقیرید، خیر.»

مکزیک در اعمال تمهیدات کمک به مقابله با بیماری کووید-۱۹، کندتر از دیگر کشورها عمل کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندره مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک، روز جمعه ۲۰ مارس در اظهاراتی، همه‌گیری بیماری را چندان جدی نگرفت. او گفت:‌ «اگر نگران بودم، اگر اوضاع از کنترل خارج بود، به شما می‌گفتم، چرا که همیشه حقیقت را گفته‌ام .اما این طور نیست.»

پیش‌تر در هفته جاری، او گفت:‌ «زندگی را به روال عادی ادامه می‌دهیم. به شما خواهم گفت چه زمانی دیگر بیرون نروید.» 

او افزود:‌ «اگر می‌توانید و قادر هستید، می‌توانید با خانواده‌تان بیرون غذا بخورید… زیرا این کار اقتصاد را تقویت می‌کند.»

علی‌رغم این اظهارات سهل‌انگارانه رئیس جمهوری، هوگو لوپز- گاتل، معاون وزارت بهداشت مکزیک، روز پنجشنبه اعلام کرد که «دولت فدرال همه فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درمی‌آورد، اما فعالیت‌های خاصی هستند که نمی‌شود تعلیقشان کرد». 

بیمارستان‌ها، پلیس و بخش نظافت عمومی از جمله خدماتی هستند که ضروری قلمداد شده‌اند. 

هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده جز برای مراودات ضروری تجاری، مرزهایش را با مکزیک می‌بندد. 

چد ولف، رئیس موقت وزارت امنیت ملی ایالات متحده، تایید کرد که دولت ترامپ قصد دارد مرزهای ایالات متحده را با مکزیک و کانادا ببندد. 

او گفت: «ما با شرکای کانادایی و مکزیکی‌مان کار می‌کنیم تا محدودیت‌هایی را بر سفر در مرز اعمال کنیم و محدود کردن مراودات مرزی غیرضروری را تحت بررسی داریم.»

به گفته دانشگاه جان هاپکینز، حدود ۴۷۵ نفر در مکزیک به آزمایش ویروس کرونا جواب مثبت نشان داده‌اند. شمار موارد مرگ در این کشور شش نفر اعلام شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان