آموزش خانگی دانش‌آموزان در پاکستان در ایام کرونا

در خضدار بلوچستان پاکستان مدرسه آن‌لاین راه‌اندازی شده است

تعطیلی مدارس در کراچی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ۲۷ فوریه- ASIF HASSAN / AFP

در سراسر جهان، از جمله پاکستان، نهادهای آموزشی، اداره‌های دولتی و مراکز تجاری برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا بسته شده‌اند. در این اوضاع، مدرسه‌ای در ایالت بلوچستان مشغول آموزش کودکان از طریق آنلاین است.

با این‌که منطقه خضدار بلوچستان چندان توسعه یافته نیست، زنی در آن جا دانش‌آموزان مدرسه‌اش را از طریق «آنلاین» آموزش می دهد.

این زن که از طریق گوشی همراه خود تدریس می‌کند، سمیرا محبوب نام دارد. او مدیر نهاد آموزشی «مدرسه دانشوران» در منطقه خضدار بلوچستان است. حال اما، در این روزها که تمامی نهادهای آموشی تعطیل شده‌اند، سمیرا محبوب «مدرسه آنلاین» راه‌اندازی کرده است. 

سمیرا محبوب در گفت‌وگو با ایندیپندنت اردو گفت: «از آنجا که ویروس کرونا در سراسر جهان ترس و دلهره ایجاد کرده است، ما نیز تحت تأثیر آن هستیم، زیرا قرار بود سال آموزشی مدارس ما آغاز شود که نشد. پیش از تعطیل شدن مدرسه، به رایزنی پرداختیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم این خلاء را پُر کنیم و نگذاریم وقت گرانبهای فرزندان‌مان تلف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیرا افزود: «در ابتدا به تدریس گروهی فکر کردیم، ولی این کار عملی نبود. بنابراین فکر کردیم که چرا یک تجربه تازه را آزمایش نکنیم و به صورت آنلاین به آموزش نپردازیم که این رویکرد، کار دشواری در بلوچستان بود. ما در منطقه‌ای مانند خضدار زندگی می‌کنیم و دسترسی به اینترنت در این جا خیلی محدود است، اما با این حال تصمیم بر آن شد تا این فکر را جامه عمل بپوشانیم.»

به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا، بلوچستان نیز همانند سایر شهرهای کشور در ماه مارس بسته شده است و این در حالی است که قرار بود سال آموزشی در این ماه آغاز شود.

به گفته سمیرا، وی قبل از اجرای این طرح، اعتماد اولیای دانش‌آموزان را جلب کرده است و سپس آموزش از آن طریق را آغاز کرده است.

قابل ذکر است که «مدرسه دانشوران» خضدار تنها نهاد آموزشی در بلوچستان است که به صورت آنلاین آموزش می‌دهد.

طبق اظهارات سمیرا، آموزش از راه دور نه تنها تجربه تازه‌ای برای آن‌ها بوده است، بلکه باعث تقویت خلاقیت و ابتکار در کودکان شده است.    

وی گفت: «ما نخست یک برنامه درسی به منظور اولویت بندی درس‌ها تنظیم کردیم که طی آن سلامت و رشد و بهداشت خود را نیز مدنظر گرفتیم تا امکان آموزش ذهنی نیز برای کودکان فراهم شود. ما همچنین با کودکان در مورد بهداشت، آگاهی در مورد ویروس کرونا و چگونگی محافظت از خود در برابر آن سخن گفتیم و بهداشت و نظافت را در خط مقدم درس‌های هفتگی دانش‌آموزان قرار دادیم.»

سمیرا در ادامه افزود: «ما نخست از طریق واتس‌اپ کلاس‌ها را تنظیم می‌کنیم و برای یک ماه پیش رو، فقط یک درس می‌گذاریم تا در ابتدا آهسته حرکت کنیم و پس از باز شدن مدرسه‌ها، روند آموزش و یادگیری را تسریع بخشیم.» 

چالش‌های پیش‌روی آموزش از راه دور چیست؟

در پاسخ به این سوال، سمیرا گفت: «در آغاز کار چالش‌های زیادی وجود داشت. یکی از مشکلات این بود که دانش‌آموزان ما کودکان خردسال هستند که معمولاً تلفن همراه ندارند. برای رسیدگی به این موضوع، نخست با پدر و مادر هر یک از آنان تماس گرفتیم و به آن‌ها گفتیم که یک ساعت وقت‌شان را در اختیار ما قرار دهند، و  براساس رضایت و تصمیم ایشان کار کردیم.»

به گفته سمیرا، برنامه درسی آنان همانند مدرسه نیست. برخی از کلاس‌ها اول صبح، برخی‌ بعد از ظهر، و بقیه کلاس‌ها در عصر برگزار می‌شود.

آیا کودکان به تنهایی آموزش می‌بینند؟

سمیرا گفت: «از آن‌جا که کودکان نمی‌توانند به تنهایی از سیستم آموزش از راه دور بهره‌مند شوند، ما از والدین‌شان خواسته‌ایم تا در جریان آموزش، با حضور خود (پدر یا مادر) آنان را کمک کنند.»

وی همچنین افزود: «با این اقدام ما، نه تنها کودکان از آموزش لذت می‌برند، بلکه والدین‌شان نیز با دلگرمی تمام برنامه‌های درسی را از طریق گروه واتس‌اپ دنبال می‌کنند.»

سمیرا توضیح داد: «بیش از ۸۵ دانش‌آموز در مدرسه ما هستند، اما نمی‌توانیم گروه پیش‌دبستانی و مهد کودک را نیز شامل این برنامه سازیم، زیرا آن‌ها بسیار کوچک هستند. در حال حاضر ما فقط ۵۵ الی ۶۰ کودک را آموزش می دهیم.»

آیا تمامی کودکان دانش‌آموزش متعلق به یک منطقه هستند؟

سمیرا محبوب در پاسخ به این سوال گفت که گرچه مدرسه او در منطقه خضدار است، اما کودکانِ دانش‌آموز در حال حاضر در مناطق وده، حب، قلات و کویته سکونت دارند.

سمیرا به این نتیجه رسیده است که آموزش آنلاین، نسبت به کلاس‌های مدرسه سودمندتر واقع شده است، به این معنی که کودکان به صورت جداگانه آموزش می‌بینند، در حالی که در کلاس‌های مدرسه نمی‌توان روی همه افراد تمرکز کرد.

وی اظهار داشت: «از طریق کلاس‌های آنلاین نه تنها کودکان در حال آموزشند، بلکه کودکانی که قبلاً در کلاس ضعیف بودند، حالا در حال پیشرفت هستند و این امر در آینده به نفع ما خواهد بود.»

به گفته سمیرا محبوب، با آن ‌که کودکان از طریق آموزش آنلاین به درس‌هایشان ادامه می‌دهند، پرداخت شهریه و هزینه‌های آموزشی از سوی والدین‌شان، آن‌ها را قادر ساخته است تا حقوق ماهیانه آموزگاران را بدون وقفه، همچنان پرداخت کنند.

سازمان‌دهندگان «مدرسه دانشوران» بر این باورند که آموزش از راه دور نه تنها به تداوم تحصیل دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه کودکان را در معرض یک تجربه تازه قرار می‌دهد و باعث رشد و افزایش خلاقیت آن‌ها می‌شود.

© IndependentUrdu