سنگ‌های گران‌بهای بخارا در شهر کویته

قیمت این سنگ‌ها از 500 تا 35 هزار کلدار است

عکس از ایندیپندنت اردو - محمد هاشم، ساکن شهر کویته پاکستان در دکان خود

سنگ‌های قیمتی به دلیل جذابیت‌شان، هر کسی را به سوی خود جلب می‌کنند و به همین دلیل از زمان قدیم تا امروز از این سنگ‌ها برای تزئین اشیا و دفع بلا استفاده شده ‌است. شهر کویته به عنوان مرکز خرید و فروش این نوع سنگ‌ها شناخته می‌ شود.

محمد هاشم، که دکان عتیقه فروشی در شهر کویته دارد، اصلا اهل استان شبرغان افغانستان است. پدر وی درست پس از جنگ‌ سال‌های 1357 به کشور پاکستان هجرت نموده و آنان از 40 سال بدین‌سو در این شهر زندگی می‌کنند.

تجارت سنگ‌های عتیقه، شغل آبا و اجدادی محمد هاشم ا‌ست، طوری که قبلا پدرش مشغول این کار بوده و اکنون 20 سال ‌است که خودش در کار خرید و فروش و تجارت در این عرصه است.

او در دکانش حلقه‌ها، گردن‌بندها، دست‌بندها و لوازم جانبی دیگری دارد که اکثر آن‌ها در جشن‌های عروسی به عنوان هدیه داده می‌شوند.

به گفته‌ محمد هاشم، این اجناس از افغانستان، ایران، هندوستان، بخارا (ازبکستان) و تاجیکستان وارد می شوند و دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. وی همچنین گفت: «هرچه این اجناس قدیمی تر باشد، ارزش آن بیش‌تر است».

در دکان محمد هاشم انواع نگین انگشتر یافت می‌شود، از عقیق سلیمانی و عقیق ساده گرفته تا عقیق چشمی، فیروزه و غیره. نگین‌هایی که در دکان وی موجود است توسط صنعت‌گران افغانستان، ازبکستان و ایران ساخته شده است.

گفتنی است که از سنگ‌های عتیقه علاوه بر ساخت گردن‌بند و انگشتر برای تزئین و مرصع‌کاری برخی از اشیاء و لوازم زینتی منازل نیز استفاده می‌شود.

به گفته‌ وی، تجارت سنگ‌های گرانبها در گذشته خوب بوده است لیکن در حال حاضر بازار خرید و فروش آن‌ها کساد است. او می‌گوید مردم شوق و علاقه‌‌ کمتری به خرید این وسایل دارند؛ البته به گفته وی عده‌ای از افراد مشتاق نیز وجود دارند که جنس مورد علاقه‌ خود را به هر قیمتی حاضرند بخرند.

طبق اظهارات محمد هاشم، قیمت این سنگ‌ها از 500 کلدار [واحد پول غیررسمی محلی پاکستان]  تا 35 هزار کلدار است. این وسایل بیشتر برای پیرایش و پوشیدن استفاده می‌شوند، در حالیکه مردم ازبک برخی از آن‌ها را به عنوان هدیه در مراسم عروسی به یکدیگر می‌دهند.   

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independenturdu.com/

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان