جنگ یمن؛ خودداری کارگران ایتالیا از انتقال محموله تسلیحاتی به کشتی عربستان

اتحادیه کارگری می‌گوید:«ما در آنچه (در یمن) می گذرد، شرکت نخواهیم کرد.»

اتحادیه‌های کارگری ایتالیا در اعتراض به نقش عربستان سعودی در جنگ یمن، از حمل دو ژنراتور برق به یک کشتی متعلق به این کشور خودداری کرده‌اند.

کشتی «ینبو- بحری» در اوایل ماه جاری قبل از توقف در بندر جنوا (ایتالیا) در بندر آنتورپ (بلژیک) یک محموله اسلحه بار زده بود.

اتحادیه‌های کارگری در شمال ایتالیا، ابتدا تلاش کردند از ورود این کشتی به بندر جلوگیری کنند، اما تلاششان بی‌نتیجه ماند و«ینبو- بحری» در اوایل هفته جاری در بندر جنوا لنگر انداخت.

توقف کشتی عربستان سعودی در آن بندر با اعتراض مردم روبه‌رو شد. روی یکی از پلاکاردهای معترضان عبارت «نه به جنگ» نوشته شده بود.

در پی آن، کارگران اتحادیه‌های کارگری از حمل دو ژنراتور برق به کشتی خودداری کردند.

در بیانیه معترضان آمده است: «ما در آنچه در یمن می‌گذرد، شرکت نخواهیم کرد.»

کارگران می‌گویند، هرچند ژنراتورهای برق برای مصارف غیرنظامی علامت‌گذاری شده بود، اما این احتمال خطرناک هم وجود داشت که به سوی یمن تغییر مسیر بدهد.

بنا به گفته مقامات بندر جنوا، محموله‌های شامل کالاهای غیرحساس به کشتی حمل شده است، اما ژنراتورهای برق در بندر باقی مانده‌اند.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۶۸۷۲ تن در جنگ یمن به‌رهبری عربستان سعودی کشته، و ۱۰۷۶۸ تن نیز مجروح شده‌اند. بیشتر تلفات ناشی از بمباران‌های هوایی عربستان بوده است که از این بابت، مورد تقبیح کشورها و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

تداوم جنگ، باقی مانده جمعیت یمن را در مرز قحطی قرار داده است.

کشتی «ینبو- بحری» همچنین در اوایل ماه می، هنگام لنگر انداختن در بندر «لوهاور» در نورماندی فرانسه، با اعتراض مردم روبه‌رو شد. «آسات»، سازمان خیریه مخالف شکنجه و اعدام، با استناد به قوانین بشردوستانه، از حمل محموله اسلحه به کشتی ممانعت کرد و«ینبو- بحری» در روز نهم ماه مه، آن بندر را بدون محموله مذکور ترک گفت.

«آسات» اظهار داشت که مطابق قانون، حمل محموله اسلحه به کشتی باید متوقف شود، زیرا آن امر با پیمان سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

با وجود آن که یک قاضی دادگاه فرانسه ادعای حقوقی سازمان «آسات» را نپذیرفت، اما کشتی اندکی بعد بندر را بدون محموله تسلیحاتی مورد نظر ترک کرد.

«ینبو- بحری» هم‌اکنون ایتالیا را نیز ترک کرده است و به سوی جده در عربستان سعودی در حرکت است.

© The Independent

بیشتر از جهان