ویروس کرونا؛ وضعیت در فرانسه «به سرعت رو به وخامت است»

بیش از پنج هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ در فرانسه گزارش شده و در این میان ۱۲۷ نفر جان باخته‌اند- PHILIPPE DESMAZES / AFP

گفته می‌شود فرانسه در آستانه اعلام تمهیدات سرسختانه جدیدی در تلاش برای مهار انتشار ویروس کرونا است. مقامات ارشد بهداشتی در این کشور درباره «وخیم شدن بسیار سریع» وضعیت هشدار داده‌اند. 

بیش از پنج هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ در فرانسه گزارش شده و در این میان ۱۲۷ نفر جان باخته‌اند. 

ژروم سالومون، مدیرکل اداره بهداشت فرانسه به رادیوی ملی این کشور گفت:‌ «شمار موارد ابتلا هر سه روز دوبرابر می‌شود. از شهروندانمان می‌خواهم این را درک کنند که صدها نفر از افراد بیمار و تحت مراقبت شدید هستند.»

او گفت:‌ «نگرانی واقعی از این است که انتشار ویروس ظرفیت بیمارستان‌ها را پر کند و این دقیقا چیزی است که می‌خواهیم از آن پرهیز کنیم. از همین روست که باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا انتشار ویروس را کند کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه قرار است روز دوشنبه و پیش از سخنرانی تلویزیونی در ساعت هفت عصر، با مقامات ارشد بهداشتی و مشاوران نظامی ملاقات کند. 

پیش‌بینی می‌شود که آقای مکرون تمهیدات جدیدی را در ارتباط با انتشار ویروس اعلام کند. گزارش‌های محلی حاکی است که امکان تعطیلی کامل پاریس، ایل‌دوفرانس، و منطقه آلزاس در شرق فرانسه وجود دارد. 

 نگرانی از قرنطینه اجباری پاریس در گروه‌های محلی فیسبوکی و همچنین در واتس‌اپ انعکاس یافته و مردم درباره اعمال قوانین منع رفت‌وآمد و افزایش حضور ماموران نظامی در خیابان‌ها، شایعات را با هم در میان می‌گذارند. 

سوپرمارکت‌ها در سرتاسر فرانسه قوانین سفت‌وسختی را حاکم ساخته‌اند و مقامات کشور مردم را به دلیل سرپیچی از راهنمایی‌های دولت، مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

روز شنبه، ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر اعلام کرد که تمامی اماکن عمومی «غیرضروری» در تلاش برای مهار انتشار ویروس مرگبار کرونا تعطیل می‌شوند. این تعطیلی شامل فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، و رویدادهای عمومی می‌شود. هرچند سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها و همچنین پمپ‌بنزین‌ها به فعالیتشان ادامه خواهند داد. 

این دستورالعمل پس از آن است که آقای مکرون در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کلیه مدارس و دانشگاه‌ها «تا اطلاع ثانوی» تعطیل خواهند بود. 

علی‌رغم تعطیلی‌ها و کاهش چشمگیر گردشگران، خیابان‌های پایتخت فرانسه در روز شنبه کماکان شلوغ بود. 

کامیل سلوسی، ۱۵ مارس، با انتشار عکسی از یک بازار محلی در پاریس، توییت کرده است:‌ «حفظ فاصله اجتماعی. بازار آلیگر. ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر 

بازارهای روز در فضای آزاد باز هستند، پارک‌ها مملو از افرادند و انتخابات محلی در حوزه‌های اخذ رای جریان یافت. 

آقای سالومون درخواست نخست‌وزیر از مردم مبنی بر «رعایت بیشتر قوانین» و حفظ فاصله با افراد در اماکن عمومی را تکرار کرد. 

او گفت‌:‌ «بسیاری از افراد درک نکرده‌اند که باید در خانه بمانند و این سطح پایین رعایت مردمی به این معنی است که ما در مهار انتشار همه‌گیری موفق نمی‌شویم.»

او افزود: «از تمام مردم فرانسه می‌خواهم تا در این مبارزه شرکت کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان