چرا جمعه مقارن با سیزدهمِ ماه نحس است؟

نگاهی به تاریخچه این روز بدشگون

ریشه خرافات در پس جمعه سیزدهم، ظاهراً به «شام آخر» برمی‌گرد- LUCAS BARIOULET / AFP

با شیوع ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان، به نظر می‌آید که این روز نحس نیز درست به موقع دوباره از راه رسیده است تا با شومیِ این روزها همراه شود؛ روزهایی که مردم هراس‌ناک مایع ضدعفونی‌کننده دست می‌خرند و ذخیره می‌کنند و بر سر ته‌مانده بسته‌های چندتایی کاغذتوالت در قفسه‌های فروشگاه، با یکدیگر دعوا می‌کنند.

ریشه خرافات در پس جمعه سیزدهم، ظاهراً به «شام آخر» برمی‌گردد. «شام آخر» در «پنجشنبه مقدس» و با حضور ۱۳ نفر (عیسی مسیح و ۱۲ حواری‌اش) برگزار شد. این واقعه درست در شب پیش از مصلوب شدن عیسی مسیح توسط سربازان رومی در روز «جمعه نیک» رخ داد.

به همین دلیل، عدد ۱۳ را به یهودای اسخریوطی ربط داده‌اند، که به عیسی مسیح خیانت‌ کرد و در مقایسه با عدد ۱۲ که نماد تعداد ماه‌های سال است، عدد ۱۳ را ناقص می‌دانند.

تقارن این روز با این تاریخ، به شاه فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه، نیز برمی‌گردد که روز جمعه ۱۳ اکتبر ۱۳۰۷ صدها شوالیه معبد را دستگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این صلیبیون کاتولیک تحت فشار پاپ کلمنت پنجم زندانی شدند، چون یکی از اعضای سابق آن‌ها که او را از گروه طرد کرده بودند، ادعا کرده بود که آنان اعضای جدید را در مراسم معارفه مجبور به انداختن آب دهان بر صلیب، تکذیب مسیح، و ارتکاب رابطه جنسی با همجنسان خود می‌کنند.

این ادعاها که ظاهراً از بیخ و بن بی‌اساس بوده است، بهانه خوبی به دست فیلیپ داد تا دست به آزار و اذیت این فرقه مذهبی ثروتمند بزند و دِینی را که به خاطر جنگ با انگلستان به آنان داشت، فراموش کند.

بسیاری از این شوالیه‌ها به فساد اخلاقی و مالی و پرستش خدایان دروغین محکوم شدند و از اکثر آنان تحت شکنجه اعتراف گرفتند و سپس آنان را در پاریس به تیرک چوبی بستند و سوزاندند.

پیشوای بزرگ این فرقه، ژاک دو موله، را جلو کلیسای نوتردام سوزاندند و می‌گویند در لحظه آخر، فریادزنان بانیان آزار و اذیت اعضای فرقه‌اش را نفرین کرد: «خدا خود می‌داند چه کسی خطا کرده و گناهکار است. به زودی بر سر کسانی که ما را به مرگ محکوم کردند، بلایی خواهد آمد.»

جادوی دو موله در طول تاریخ طنین‌انداز شد و دستگیری آن جنگجویان مقدس، باعث پایه‌ریزی سنتی شد که طبق آن جمعه‌هایی که با روز سیزدهم ماه مقارن می‌شوند، برای همه نحسی به بار می‌آورد.

به ترس غیرمنطقی از این روز نیز «سیزده‌هراسی» می‌گوید.

در کشورهای اسپانیایی‌زبان و یونان، مردم از سه‌شنبه مقارن با سیزدهم ماه، و در ایتالیا، از جمعه مقارن با هفدهم ماه می‌ترسند.

از نشانه‌های دیگری که معروف است نحسی به همراه دارد، می‌توان به ظاهر شدن گربه سیاه بر سر راه آدم، شکستن آینه، رد شدن از زیر نردبان، باز کردن چتر در خانه، و گفتن اسم «نمایش‌نامه اسکاتلندی» شکسپیر (مکبث) در تماشاخانه‌ اشاره کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان