نقش فناوری خرافات در کاوش‌های فضایی

مژده وزیر سیزده کلمه‌ای در گردهمایی قطر

محمد جواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فن آوری AFP

شهر هوشمند یا Smart City گمان می‌کنم همان آرمانشهر – مدینه فاضله – ناکجا - یا اتوپیای مدرن باشد که با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، شهروندان جهان را از بهترین سیستم زندگی برخوردار می‌کند. الان ده سال است که مرتب در گوشه و کنار دنیا برایش کنفرانس و نمایشگاه می‌گذارند که یک عده آقاها – و گاهی خانم‌ها –ی شیک و پیک و لپ‌تاپ به دست و تبلت به بغل از این فرودگاه به آن فرودگاه  و از این هتل به آن هتل می‌روند تا بهش برسند! (عجالتاً خود این حضرات از بهترین سیستم زندگی برخوردار شده‌اند که جای شکرش باقیست.)

تازه‌ترین نمایشگاهِ آن، Expo Smart City هفته پیش در دوحه قطر برگزار شده که مهمترین اهمیت آن، حضور «محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران» بود. چرا که ایشان تنها وزیر کابینه در ایران و جهان است که  نام و عنوانش یازده کلمه کامل را شامل می‌شود، تازه یک «واو» هم اضافه می‌آورد. «جواد ناظری» هم اسم مستعار ایشان برای کارهای امنیتی و اطلاعاتی‌اش بوده که سرجمع با آن یازده تا، به حد نصاب نحوست می‌رسد. 

اهمیت دیگری که ایشان دارند و در شرح حال و حکم انتصابی‌شان آمده، اینست که «پرورش یافته در خانواده‌ای مذهبی و وفادار به آرمان‌های اسلام با تقدیم یک شهید و یک جانباز» است. البته شاید علاوه بر برادرانش، خویشاوندان دیگری هم میان شهدا و جانبازان داشته باشد، ولی چون دقیقاَ مشخص نبوده، به حسابش نگذاشته‌اند!

در شرح حال ویکیپدیایی این جوان‌ترین عضو کابینه حسن روحانی، چیزی در باره عملیات شنودی و مدیریت بازجویی از زندانیان و فعالیت‌های اطلاعاتی امنیتی او نیامده، که اگر هم آمده بود، ربطی به مطلب ما نمی‌داشت. تا همین‌جایش هم یک مقدار از اصل مطلب دور افتاده‌ایم.

اصل مطلب برمی‌گردد به مژده بزرگی که وزیر سیزده کلمه‌ای در گردهمایی قطر دادند: «اولین گروه فضانوردی ایران ظرف مدت شش ماه معرفی خواهند شد.» 

پیش از این، در خبرها آمده بود که وزیر اطلاعات و ارتباطات گفته است: «به زودی با همکاری روسیه، فضانورد ایرانی به فضا می‌فرستیم و این نوع تفکر و نگاه به صنعت فضایی ایران، حسادت آمریکا را برمی‌انگیزد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر از آن، باز ایشان فرموده بود: «معلوم نیست چرا وقتی ما وارد این حوزه‌ها می‌شویم، بعضی‌ها دردشان می‌آید.»

سخنان هوشمندانه مسئولِ یکی از پیشرفته‌ترین نهادهای جمهوری اسلامی، انعکاس وسیعی در محافل دانشگاهی و دانشمندان فضایی داشته. گفته می‌شود چند تن از بزرگترین کارشناسان ناسا، کنایه «حسادت» را به خودشان گرفته‌اند و در حال استعفا هستند.

ناظران امور خاله‌زنکی و خالومردکی، توجه آقای وزیر را به برانگیختن حسادت آمریکا، نشانه بارز درک و اهمیتی می‌دانند که او برای فعالیت‌های فضایی قایل است.

پروفسور آباجی رقیه بندانداز که روزگاری در جهرم در همسایگی ایشان زندگی می‌کرده، به خبرنگاران گفت: «مم‌جوات از همو بچگیاش همه بهش حسودی می‌کردن». مش کریم بقال که نزدیک آب انبار جهرم در حفره زیر گلدسته مسجد صاحب زمان سوپرمارکت دارد (اگر بگوییم بقال بوده، بهش برمی‌خورد)، اظهار داشت: «این صبح‌ها میومد دوزار حلوا ارده نسیه می‌خرید، تا غروب جلو مسجد جولان می‌داد و انگشت انگشت حلوا ارده می‌خورد تا باعث حسادت بچه‌های آن دور و بر شود. آخرش هم از لج اون‌ها رفت تهرون وزیر شد.»

در پاسخ این سوال که چگونه حدس می‌زنید آمریکا حسادت می‌کند، و به نظر شما کجایش درد می‌گیرد، آقای فلان وزیر فلان (خلاصه‌اش کردم) گفت: «ما در موارد دیگری چند بار مطابق عملکرد مادربزرگم، تخم مرغ شکستیم تا ببینیم چه کسی ما را در فلان پروژه چشم زده. سه بارش به اسم آمریکا درآمد، یک بارش هم به اسم آباجی رقیه بندانداز که در جهرم همسایه ما بود.» 

وی درباره موضع احتمالی درد، اطلاعاتی به خبرنگاران نداد.

ناظران امور فضایی کسب اطلاع کرده‌اند که قرار است فضانوردان جمهوری اسلامی وقتی به فضا پرتاب می‌شوند، سر خود را از پنجره سفینه فضایی درآورند و به آمریکا دهن‌کجی کنند که «یّ یّ یّ، بتّرکین از حسودی، ما داریم میریم فضا!»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، تصریح نکرد که فضانوردان اسلامی، تف هم خواهند انداخت، یا به همان دهن‌کجی بسنده میکنند.

برای جلوگیری از چشم‌زخم آمریکایی‌های حسود، قرار است به دنبال سفینه فضایی جمهوری اسلامی، روس‌ها یک سفینه منقل‌مانند هم طوری به فضا بفرستند که با محاسبه فاصله و طول و عرض فضایی، وقتی اسفند در آن دود می‌کنند، سفینه اسلامی، در مدار دود سفینه منقلی قرار بگیرد و «نظرزدن»‌ آمریکا را خنثی کند. 

وزیر سیزده کلمه ای اظهار داشت: «با اجازه مقام معظم رهبری و جناب سردار قاسم سلیمانی، هفته آینده مرکز پژوهشی اچ. اچ. اِن HHN افتتاح خواهد شد. این مرکز، با شعار محوری «حسود هرگز نیاسود» تحقیقات علمی خود را در باره اثرات حسادت در کاوش‌های فضایی و نحوه استفاده از «حرز جواد» و آیه «وان یکاد» در سفینه‌های اعزامی به فضا بررسی کرده و آن را به بازوی فضانوردان هم می‌بندیم تا از چشم شور آمریکا در امان باشند.»

وی افزود: «مشکل عمده‌ای که فعلاً داریم، ترجمه دقیق این عبارات عربی به روسی سلیس است،  چرا که روس‌ها می‌خواهند بخش‌های احتمالاً خرافی را از این دعاها حذف کنند و تنها جنبه علمی و فناوریک آن مورد استفاده قرار گیرد.» 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه