کشف سیاره‌ای که در آن آهن می‌بارد

«می‌توان گفت این سیاره هر شب بارانی می‌شود، با این تفاوت که در آنجا آهن می‌بارد.»

نام این سیاره «واسپ۷۶بی» است و ۶۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد -LYNETTE COOK / SAN DIEGO STATE UNIVERSITY 

پژوهشگران سیاره‌ای با دمای بسیار بالا در دوردست‌ها پیدا کرده‌اند که گمان می‌برند در آن آهن می‌بارد.

یک سمت سیاره همیشه روز است، و تا دمای ۲۴۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. این  دما، سبب تبخیر فلزات سطح سیاره می‌شود.

اما بعد، تندبادها این فلزات تبخیرشده را با خود به آن سوی سیاره می‌برد که همیشه شب و به مراتب سردتر است. در آنجا، بخار آهن سرد شده، به صورت قطرات آهن در می‌آید و بر سطح سطح سیاره می‌بارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید ارنریچ، استاد دانشگاه ژنو سوییس، و سرپرست تیم تحقیقاتی که این سیاره فرامنظومه‌ای را یافته است، می‌گوید: «می‌توان گفت این سیاره هر شب بارانی می‌شود، با این تفاوت که در آنجا آهن می‌بارد.»

نام این سیاره «واسپ۷۶بی» است، ۶۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد، و در صورت فلکی حوت واقع شده است.

علت ایجاد آن محیط خشن در آن سیاره این است که «سمت روز» آن همواره رو به ستاره مادر است و در سمت شبِ سیاره، فقط تاریکی ابدی است. این سیاره مانند سیاره ماه در منظومه ما، دارای قفل گرانشی است، و همزمان و همراه با گردیدن به دور ستاره‌اش، حول محور خود نیز می‌چرخد (و باعث می‌شود که فقط یک سمت آن همیشه رو به ستاره باشد.)

 ستاره‌ این سیاره هزار برابر بیشتر از خورشید بر سیاره خود می‌تابد. این حرارت، مولکول‌ها را از هم می‌گسلاند و به اتم تبدیل می‌کند، و فلز تبخیره شده را وارد اتمسفر می‌کند.

دانشمندان می‌گویند تفاوت بین دو سمت سیاره باعث می‌شود باد دور آن بچرخد، و بخار آهن را از سمت سوزان به سمت سرد ببرد و به صورت باران بر زمین ‌بریزد.

این دو سمت علاوه بر دماهای مختلف، خواص شیمیایی مختلفی نیز دارند. اخترشناسان با کمک دستگاه طیف‌سنج اسپرسو که روی تلسکوپ وی‌تی‌ال (تلسکوپ بسیار بزرگ) نصب شده است، توانستند این سیاره را رصد کنند و تغییرات متفاوت بین دو سمت سیاره را شناسایی کنند.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی