رئیس ناسا: پلوتون سیاره است

ستاره‌شناسان پس از ۷۵ سال می‌گقتند پلوتون نهمین سیاره منظومه شمسی نیست

HANDOUT / NASA/JOHN HOPKINS UNIVERSITY / AFP

تعریف  پلوتو یا پلوتون، بار دیگر و پس از آن که رئیس ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) گفت، «این توده آسمانی، یک سیاره است»، به بحث کشیده شده است.

جیم برایدنستاین، رئیس ناسا که در رویداد رباتیک «فِرست» در اوکلاهما سخن می‌گفت، بر خلاف سنت، خود را در یک سوی طیف مباحثات در مورد ماهیت پلوتون قرار داد.

او گفت: «همان‌طور که می‌دانید، به نظر من پلوتون یک سیاره است. می‌توانید بنویسید که رئیس ناسا اعلام کرد، پلوتون بار دیگر یک سیاره است. در این نظریه می‌مانم. این چیزی است که آموخته‌ام و به آن متعهدم». 

نخسین بار در سال ۱۹۳۰ و در پی کشف پلوتون توسط «کلاید تام باو» آن «توده آسمانی» یک سیاره سامانه خورشیدی اعلام شد. در آن زمان فرض بر این بود که پلوتون نهمین سیاره منظومه شمسی از مرکز خورشید است که در لبه کمربند کوپر ( بخشی از سامانه خورشیدی فرای سیاره نپتون) قرار دارد.

اما با کشف توده‌هایی به همان حجم در همان نقطه از فضا، ‌ماهیت این سیاره ۶۲ سال پس از کشف آن، مورد سوال قرار گرفت. 

در سال ۲۰۰۵، ستار‌ه‌شناسان موفق به کشف سیاره کوچک یا «کوتوله»‌ای (در زبان ستاره شناسی) موسوم به «اِریس» شدند که ۲۷ درصد از پلوتون بزرگتر بود. یک سال پس از آن، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسان، تعریف رسمی خود را از این که یک سیاره باید چه مشخصاتی داشته باشد، ارائه کرد. پلوتون در آن تعریف نگنجید.

از آن هنگام، پلوتون در رده سیارگان «کوتوله» قرار داده شده، هرچند این توده یخ‌زده طرفداران بسیاری دارد که معتقدند پلوتون باید به عنوان یک سیاره کامل شناخته شود.

در سال ۲۰۱۵ «نیو هورایزنز» جست‌وجوگر ناسا، در ماموریتی به جانب پلوتو موفق به کشفیاتی شد که  بار دیگر بحث در مورد ماهیت پلوتون را مطرح کرد.

آلن اِستِرن، دانشمندی که رهبری ماموریت اکتشافی به پلوتو را بر عهده داشت و در آن مورد مقاله‌ای نیز به چاپ رسانده است، معتقد است که رده‌بندی پلوتون باید بار دیگر تغییر کند.

محتوای توییتر: بهترین صدایی که امروز شنیدم که احتمالا از تلویزیون پخش نخواهد شد. این صدای رییس ناسا، جیم بریدنستین بود. به عنوان یک حامی پلوتون، واقعا ازاین بابت ممنونم.

انجمن حفظ پلوتون به عنوان یک سیاره، برای ارتقای مقام آن دست به یک کارزار زده است.

این گروه در تارنمای خود نوشته‌اند:«برای بیش از ۷۵ سال، کودکان دبستانی در سراسر جهان یاد گرفته‌اند که سامانه خورشیدی (منظومه شمسی) ما نُه سیاره دارد.

«جایگاه پلوتو به عنوان یک سیاره ده‌ها سال الهام بخش تخیلات بشر بوده است... حالا زمان آن نیست که موقعیت پلوتون تضعیف شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان