تفاوت کووید۱۹ با سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا چیست؟

کووید۱۹ در بازار مواد غذایی در شهر ووهان چین خلق شده که مرکز شیوع این ویروس است

برخی نشانه‌های آنفولانزا و بیماری کووید ۱۹ شبیه به یکدیگر است - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا به ۳۷۳ نفر رسید و این بیماری فراگیر، ششمین قربانی خود را گرفت و مسئولان از افرادی که حتی مریضی خفیفی دارند خواستند در خانه باقی بمانند.

بر اساس آمارهای رسمی، در سراسر دنیا بیش از ۱۱۵ هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و کل کشور ایتالیا تحت قرنطینه قرار گرفته است.

وحشت رو به افزایش باعث شده بازارهای بورس سقوط کنند و بعضی از فروشگاه‌های بریتانیا، از جمله تسکو و ویترز شروع به جیره بندی مواد غذایی و محصولات ضروری خانوارها کرده‌اند.

علی‌رغم خطر و آمار روزافزون افراد مبتلا، نرخ مرگ در اثر ابتلا به کووید۱۹ هنوز تقریبا پایین مانده است. تا صبح سه‌شنبه آمار مرگ‌ در سراسر جهان به بیش از ۴ هزار نفر رسید. در همین حال تا کنون بیش از ۶۲ هزار نفر که به بدان مبتلا گشته‌ بودند، به طور کامل بهبود یافته‌اند.

به گزارش کارشناسان دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده، هر سال حدود یک میلیارد نفر به آنفلوآنزای زمستانی مبتلا می‌شوند. تخمین زده می‌شود هر سال حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر از افرادی که بیمار می‌شوند، در اثر این بیماری جان می‌بازند.

پس چرا ما درباره کووید۱۹ نگران هستیم و چگونه از سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزای زمستانی متفاوت است؟

ویروس کرونا چیست؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس‌های کرونا خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های متفاوتی شوند، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های وخیم‌تر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (ویروس کرونای مرس) و سندرم تنفسی سخت و حاد (ویروس کرونای سارس).

یک ویروس کرونای جدید، مانند همین موردی که اکنون در حال شیوع در سراسر دنیا است، گونه‌ای جدید از این خانواده است که پیش از آن در انسان‌ها شناسایی نشده است.

از قرار معلوم کووید۱۹ در بازار مواد غذایی در شهر ووهان چین خلق شده که مرکز شیوع این ویروس است. ویروس‌های کرونا مشترک بین انسان و حیوان هستند یعنی می‌توانند به راحتی از حیوانات به انسان منتقل شوند.

از آنجا که ویروس کرونا یک بیماری جدید است، سازمان سلامت همگانی می‌گوید هنوز دقیقا نمی‌دانیم چطور شیوع می‌یابد. با این وجود، مانند سایر ویروس‌ها محتمل است که کووید۱۹ از طریق شخص به شخص و از راه قطرات کوچک و ذرات مرطوبی منتقل می‌شود که افراد هنگام سرفه یا عطسه کردن از خود خارج می‌کنند.

تفاوت ویروس کرونا با سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا چیست؟

سرماخوردگی معمولی توسط گونه‌ای دیگر از ویروس که از کووید۱۹ متفاوت است منتقل می‌شود.

بیشتر ویروس‌های کرونا از جمله سرماخوردگی معمولی، باعث چرکی خفیف در ناحیه بالایی مجاری تنفسی شده و علایم خفیفی از خود نشان می‌دهند، مانند بینی گرفته، سر درد و گلو درد.

افرادی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند از مشکل در سیستم تنفسی رنج می‌برند که ممکن است منجر به سرفه کردن، کم آوردن نفس، سختی در تنفس و تب شود. این بیماری همچنین ممکن است منجر به ذات الریه، از کار افتادن کلیه و در وخیم‌ترین موارد، مرگ شود.

در همین حال، آنفلوآنزا از طریق تعدادی دیگر از ویروس‌های آنفلوآنزا خلق می‌شود. آنفلوآنزا به شدت مسری است و به راحتی به افراد دیگر انتقال می‌یابد و احتمالا ظرف ۵ روز اول ابتلای شخص، به اشخاص دیگر منتقل می‌شود.

علایم آنفلوآنزا می‌توانند اندکی جدی‌تر از علایم سرماخوردگی معمولی باشند و بعضی از مبتلایان اشتهای خود را از دست داده، اسهال شده یا درد در ناحیه شکم خود داشته و به طور کل احساس مریضی داشته و بیمار شوند.

در وخیم‌ترین موارد، آنفلوآنزا هم ممکن است منجر به ذات الریه شود.

در بیشتر افراد، علایم سرماخوردگی معمولا در دو تا سه روز اول ابتلا، به حداکثر خود می‌رسند، در حالی که علایم کووید۱۹ از ۲ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا ظاهر می‌شوند.

چرا ویروس کرونا از سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا خطرناک‌تر است و آیا شیوه درمان و برخورد با آنها متفاوت است؟

برای سالیان متمادی دانشمندان در حال مطالعه آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی هستند که در نتیجه راه‌های متعدد درمان از جمله واکسن آنفلوآنزا در دسترس و جلوی بیمار شدن افراد را گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که کووید۱۹ جدید است هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد. پزشکان می‌گویند تولید واکسن کووید۱۹ ممکن است تا یک سال به طول انجامد. کارشناسان همچنین ترس آن را دارند که کووید۱۹ نرخ انتقالی سریع‌تر از آنفلوآنزا داشته باشد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد نمی‌کنند عموم مردم برای مراقبت از خود دستکش به دست کرده یا ماسک به صورت بزنند.

محصولات محافظتی، مانند دستکش و ماسک صورت، می‌توانند «نقشی مهم» را در محیطی ضدعفونی شده ایفا کنند ولی «مدارک جامع چندانی وجود ندارد» که حاکی از فایده آنها برای عموم مردم باشد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید با به کار بستن چندین توصیه می‌توان سرعت شیوع کووید۱۹ را کاهش داد، از جمله پوشاندن بینی و دهان خود هنگام عطسه کردن و اجتناب از تماس با افرادی که مریض هستند. همچنین بد نیست که اگر امسال هنوز واکسن آنفلوآنزای خود را نزده‌اید آن را نیز دریافت کنید.

این سازمان همچنین توصیه می‌کند اگر فکر می‌کنید به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید به مطب دکتر یا بیمارستان نروید.

به جای آن، افرادی که احساس مریضی می‌کنند و علایم این بیماری را در خود تشخیص داده‌اند باید با شماره تلفن ۱۱۱ سرویس سلامت همگانی تماس گرفته و درخواست کمک‌ کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی