ترامپ: آنفوآنزا سالانه بیش از کرونا جان آمریکایی‌ها را می‌گیرد

این اظهارات با انتقاد برخی کارشناسان بهداشت عمومی مواجه شده است

ترامپ همچنین سقوط بازارهای مالی را به گردن جوانب «ناشناخته» بحران ویروس کرونا و کاندیداهای دموکرات انداخت- ROBERTO SCHMIDT / AFP

دونالد ترامپ بار دیگر در تلاش برای کم جلوه دادن خطرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت شمار آمریکایی‌هایی که هر ساله بر اثر آنفلوآنزا می‌میرند، بیشتر است. 

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده همچنین یک بار دیگر سقوط بازارهای مالی را به گردن جوانب «ناشناخته» بحران ویروس کرونا و نیز کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری انداخت که خواستار اقدام بانک مرکزی در مقابله با بحران گسترده‌تر اقتصادی شده‌اند. 

آقای ترامپ هنگام ترک کاخ سفید برای شرکت در گردهمایی کارزار انتخاباتی در کارولینای جنوبی، به خبرنگاران گفت که هر سال ده‌ها هزار نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی می‌میرند. 

موضع رئیس‌ جمهوری آمریکا در قبال شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، از سوی اعضای حزب دموکرات آمریکا و همچنین برخی از کارشناسان بهداشت عمومی این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. آنان می‌گویند، موضع آقای ترامپ درباره ویروس ناشناخته‌ای که جان حدود ۲۵۰۰ انسان را در جهان گرفته است، باید جدیت بیشتری داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی قبل از این اظهارات، الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، تهدید ویروس کرونا در ایالات متحده را «اندک» توصیف کرد، ولی در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که این تهدید «می‌تواند افزایش یابد».

رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت که سرمایه‌گذاران از اظهارات کاندیداهای حزب اپوزیسیون بیشتر دچار دلهره می‌شوند تا از ویروس کرونا. این در حالی است که بازارهای مالی در روزهایی سقوط را تجربه کردند که الزاما پس از مناظره‌های انتخاباتی دموکرات‌ها نبوده است. 

دونالد ترامپ همچنین با اشاره به آنچه به گفته او «اشتباهات» بانک مرکزی بوده است، دشمنی چند ساله خود را با این نهاد نشان داد و خواستار آن شد که در صورت تداوم سقوط بازار سهام، مدیران بانک مرکزی قدم پیش بگذارند. 

رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت، بانک مرکزی کشورهای اروپایی از جمله آلمان «خلاء را جبران می‌کنند»، در حالی که «بانک مرکزی ما دست‌ روی دست گذاشته» و کاری نمی‌کند. او اظهار امیدواری کرد که بانک مرکزی آمریکا مداخله کند. مسئولان بانک مرکزی آمریکا روز جمعه گفتند که اگر ضریب‌های بازار سهام همچنان نشانگر کاهش باشند، کاهش نرخ بهره را مد نظر قرار خواهند داد. 

حتی برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا نیز آقای ترامپ را به دلیل تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی مورد انتقاد قرار داده‌اند. دونالد ترامپ ضمن تکرار انتقاد خود از بانک مرکزی، در عین حال گفت که بانک مرکزی آمریکا «مستقل» از کاخ سفید است و «به کشور ما لطمه می‌زند.»

از میان خبرنگاران کسی درباره گزارش واشنگتن‌پست از آقای ترامپ سوال نکرد. این روزنامه نوشته بود که در صورت ادامه سقوط بازار سهام، آقای ترامپ دور دیگری از کاهش مالیات را بررسی می‌کند. 

اما دقایقی قبل از سخنان آقای ترامپ، یک مقام کاخ سفید با اشاره به این گزینه گفت که مذاکرات داخلی درباره چنین بسته پیشنهادی، ماه‌هاست که در جریان است. اما همان مقام افزود که تمامی گزینه‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، از نظر سلامت و اقتصاد، کماکان «مورد ملاحظه و بحث» است.

© The Independent

بیشتر از جهان