ویروس کرونا؛ دولت ایتالیا درصدد قرنطینه کل منطقه لومباردی است

بیش از۱۰۰ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند

گردشگران در مرکز شهر میلان، ۸ مارس- Miguel MEDINA / AFP

دولت ایتالیا قصد دارد کل منطقه لومباردی را که شامل شهر میلان، مرکز مالی و بازرگانی این کشور، و همچنین شهر ونیز می‌شود، در قرنطینه قرار دهد. این شدیدترین اقدام در پیشگیری از شیوع کرونا در کشوری جز چین است.

بر مبنای پیش‌نویس این طرح دولتی، شهروندان منطقه لومباردی قادر به ترک محل نخواهند بود. مقررات قرنطینه شامل شهرهایی که هم اکنون نیز در «منطقه قرمز» قرار دارند، از جمله ونیز، پارما و مودنا، نیز می‌شود. 

تصمیم اخیر دولت ایتالیا در حالی اتخاذ شده است که:

-  بیماری تنفسی کرونا به بیش از ۹۰ کشور دنیا سرایت کرده است، بیش از۱۰۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند، و ۳۴۰۰ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته‌اند. 

- موارد ابتلا به کرونا در بریتانیا به ۲۰۹ نفر افزایش یافته است و خانواده بیماری که از ابتلا به ویروس درگذشته است، می‌گویند سوگواری برای عزیزشان در حالی که خودشان در قرنطینه داوطلبانه هستند، یک «کابوس» است.

- پزشکان ایتالیایی به کادر پزشکی در سراسر اروپا هشدار داده‌اند که «خود را آماده» کنند و اذعان کرده‌اند که درصد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا به بخش‌های مراقبت ویژه منتقل شده‌اند. 

- هتلی در چین که به از آن منظور قرنطینه هفتاد شهروند مظنون به آلودگی به ویروس کرونا استفاده می‌شد، فرو ریخته است. عملیات پیچیده جست‌وجو و امداد در جریان است.

- با افزایش شمار ابتلا به کرونا در آمریکا، ایالت نیویورک اعلام وضع فوق‌العاده کرده است. از ۴۰۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹، ۷۶ مورد در ایالت نیویورک بوده است.  

- یکی از کسانی که در کنفرانس اقدام سیاسی حزب جمهوری‌خواه با حضور دونالد ترامپ و مایک پنس شرکت کرده بود، به ویروس کرونا آلوده شده است. گفته می‌شود که او با رئیس جمهوری تماس نداشته است.

- دولت ایتالیا در تازه‌ترین گزارشش اعلام کرده است که موارد ابتلا به کووید ۱۹ به گونه‌ای بی‌سابقه در تنها یک روز افزایش یافته است و به رقم ۵۸۸۳ نفر رسیده است. روز گذشته، تعداد مبتلایان ۴۶۳۶ نفر اعلام شد. از این تعداد، تاکنون ۵۸۹ نفر بهبودی کامل یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مناطق لومباردی، ونِتو و امیلیا رومانا، ۸۵ درصد موارد ابتلا به کرونا و ۹۲ درصد از ۲۳۳ تلفات بیماری را در کل کشور داشته‌اند. ویروس در ۲۰ منطقه ایتالیا منتشر شده است، اما تنها در هشت منطقه تلفات جانی داشته است.

عواقب شیوع کرونا بر اقتصاد ایتالیا نیز تاثیر منفی داشته است. دولت مرکزی وعده داده مبلغ ۷.۵ میلیارد یورو به جبران معضلات اقتصادی کرونا اختصاص می‌دهد.

آنجلو بوُرِلی، رئیس اداره حفاظت ملی گفت:«اگر شهروندان با (معضل کرونا) مسئولانه برخورد کنند و نحوه زندگی‌شان را عوض کنند، در این مبارزه پیروز خواهیم شد.»

در تمام نواحی تعیین شده برای قرنطینه، از جمله شهرهای منطقه شمالی امیلیا رومانا، ونِتو و پیِدمونت، آموزشگاه‌ها تا دستکم تاریخ ۳ آوریل، و موزه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و استخرهای شنا، تعطیل شده‌اند. علاوه بر این، مرخصی کادر پزشکی هم لغو شده است. 

یازده منطقه‌ای که در طرح قرنطینه دولت قرار دارند، عبارتند از نواحی اطراف مودنا، پارما، پیاچنزا، رجیو امیلیا و ریمینی در منطقه امیلیا رومانا ؛ ونیز، پادوا و ترویزو در منطقه ونتو، آستی و الساندریا در پیدمونت، و استان پِسارو و اوربینو در مرکز منطقه مارچه.

در این میان، پزشکان ایتالیایی که با شدیدترین اپیدمی جهان غرب رویارویند، به سایر نقاط اروپا هشدار داده‌اند که خود را برای حمله ویروس آماده کنند.

کارشناسان بهداشتی ایتالیا در نامه ای به انجمن اروپایی مراقبت های ویژه پزشکی که متن آن به دست ایندیپندنت رسیده است، هشدار داده‌اند که «ما شاهد بروز درصد چشمگیری از موارد ارجاع شده (بیماری) به بخش مراقبت ویژه هستیم. ده درصد مبتلایان به مراقبت‌های ویژه ارجاع می‌شوند. می‌خواهیم قویا این پیام را به شما بدهیم: آماده شوید.»

هرچند سایر کشورهایی که آماج گسترده کرونا قرار گرفته‌اند، از جمله ایران، محدودیت سفر اعمال کرده‌اند و آموزشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند، اما قرنطینه کل یک ایالت در ایتالیا احتمالا پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تمهیدی است که در خارج از چین برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. در چین، کل استان هوبی، مرکز شیوع ویروس، در قرنطینه قرار گرفت تا از سرعت شیوع بیماری کاسته شود.

هرچند به نظر می‌رسد که اقدامات شدید چین در لحظاتی از سرعت شیوع کرونا کاست و در حال حاضر تعداد بیشتری از بیماران بهبود می‌یابند، اما روز شنبه فرو ریختن یک هتل محل اقامت هفتاد نفر در قرنطینه، نقطه عطف دیگری در روند مبارزه با کرونا ایجاد کرد. 

ساختمان پنج طبقه‌ای در ایالت فوجیان که به افرادی اختصاص داده شده بود که با بیماران مبتلا به کرونا در تماس بودند، در ساعت ۷:۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی فرو ریخت. چهار ساعت بعد، مقامات محلی اعلام کردند که ۳۸ نفر از ساکنان هتل «شینجیا اکسپرس» در «کوان ژو» از زیر آوار نجات داده شده‌اند.

در بریتانیا تاکنون ۲۰۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که از میان آن‌ها دو بیمار سالمندتر از دیگران، بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند. اقوام دومین قربانی که مردی سالمند بوده است، او را «شخصی حقیقتا دوست داشتنی و خوب» توصیف کرده‌اند. آن‌ها همچنین در بیانیه‌ای از «کابوس» وحشتناک قرار گرفتن در قرنطینه بلافاصله پس از ازدست دادن او گفته‌اند: «با مثبت بودن آزمایش کرونای او، به ما توصیه شد که خود را برای احتیاط در قرنطینه بگذاریم.» 

در آن بیانیه همچنین آمده است:«این کابوس چیزی نیست که ما یا عزیزانمان در پی آن بوده باشیم. با قرار گرفتن در قرنطینه، نمی‌توانیم مراسم خاکسپاری‌اش را ترتیب بدهیم، و با توجه به آنچه می‌گذرد و نگرانی سایران،  نمی‌توانیم به شکل دلخواه برای او سوگواری کنیم.»

در ایالات متحده که با ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا رو‌به‌روست، اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، در این ایالت اعلام وضع فوق‌العاده کرده است. آقای کومو در یک کنفرانس خبری گفت:«این اعلامیه روند خرید (ابزار پزشکی) و استخدام (تیم‌های امداد) را که در حال حاضر به آن نیاز داریم، تسریع می‌کند.»

بیش از نیمی از ایالات آمریکا از وجود موارد آلودگی به ویروس کرونا خبر داده‌اند. این در حالی است که روز شنبه، دو نفر بر اثر عوارض این بیماری درگذشتند و مجموع تعداد قربانیان کرونا در آمریکا را به ۱۹ نفر رساندند.

اما نگرانی در مورد کمبود «کیت»‌های آزمایش کرونا موجب شده است که موسسات خصوصی و آژانس‌های دولتی با شتاب در پی ایجاد توانایی لازم کادر پزشکی کشور برای ارزیابی وضع سلامتی شهروندان باشند.

روز جمعه، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ترامپ، که مسئول نظارت بر مبارزه با کرونا است، اذعان داشت که به اندازه کافی ابزارهای آزمایش کرونا در اختیار کادر پزشکی قرار ندارد. این در حالی است که آقای ترامپ در یک کنفرانس خبری گفته است که «هر که به آزمایش کرونا نیاز داشته باشد»، آن را خواهد گرفت.

از آن هنگام، رئیس آژانس مواد غذایی و دارویی ایالات متحده، گفته است که روز دوشنبه مواد لازم برای تولید  تعداد ۲.۱ میلیون ابزار آزمایش کرونا به آزمایشگاه‌های خصوصی ارسال خواهد شد.  

استیون هان، کمیسر این آژانس، در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که تولیدکنندگان این «کیت»ها به آژانس گفته‌اند که تا پایان هفته آینده می‌توانند تا ۴ میلیون «کیت» آزمایش تولید کنند.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent