پرتاب گاز اشک‌آور از سوی پلیس یونان به سمت پناهجویان در مرز ترکیه

طبق برآوردها دست‌کم ۳ هزار نفر در مرز ترکیه و یونان جمع شده‌اند

با انتقال بحران از سوریه به مرزهای ورودی اتحادیه اروپا، پلیس یونان در روز شنبه برای عقب راندن صدها مهاجری که در مرز این کشور با ترکیه جمع شده‌اند، به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شد.

یونان که در بهترین حالت، روابط تنش‌آمیزی با همسایه‌اش ترکیه داشته است و درگاه اصلی ورود صدها هزار پناهجو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است، این وضعیت را «حمله بی‌امان» توصیف کرده است و می‌گوید از ورود مهاجران جلوگیری خواهد کرد.

استلیوس پتساس، سخنگوی دولت یونان، به خبرنگاران گفت: «دیروز با اقدامی سازمان‌یافته، گروهی و غیرقانونی برای زیر پا گذاشتن مرزهای یونان مواجه بودیم. دولت برای حفاظت از مرزها هرچه لازم باشد انجام می‌دهد.»

او افزود که پلیس مرزی را هم تقویت خواهند کرد.

ترکیه روز پنج‌شنبه پس از آن که ۳۳ سرباز ترکیه در حمله هوایی به شهر جنگ‌زده ادلب در سوریه کشته شدند، اعلام کرد که دیگر از صدها هزار پناهجوی مستقر در این کشور نگه‌داری نخواهد کرد.

تقریباً بلافاصله بعد از این اعلام ترکیه، کاروان‌های پناه‌جویان راهی مرزهای زمینی و دریایی ترکیه با یونان شدند.

 

آقای پتساس گفت که «ادلب ربطی به یونان ندارد» و افزود که مقامات یونان در ۲۴ ساعت گذشته نگذاشتند ۴ هزار نفر با عبور از مرز وارد یونان شوند.

طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه گفت که حدود ۱۸ هزار مهاجر  با عبور از مرزهای ترکیه وارد اروپا شدند. او که در استانبول سخن می‌گفت، مدرکی برای این آمار عرضه نکرد، اما گفت که آن رقم افزایش خواهد یافت.

بلغارستان هم که با ترکیه هم‌مرز است، اعلام کرد که مهاجری وارد این کشور نشده است.

پویکو بوریسوف، نخست زیر بلغارستان، به خبرنگاران گفت: «در مرزهای ما اوضاع مثل یک یا دو سه سال گذشته بود.»

تلاش عظیم

شاهدی به رویترز گفت، شمار نفرات در منطقه حایل بین نگهبانی‌های مرزی ترکیه و یونان حدود ۵۰۰ نفر بود و آن سوی آن، در طرف ترکیه در درگاه مرزی پازارکوله، صدها نفر دیگر بودند.

طبق فیلمی غیرحرفه‌ای که یکی از پلیس‌های حاضر در محل گرفته است و در اختیار رویترز است، تظاهرات‌کنندگان هنگام شب تکه چوب‌های شعله‌ور به سوی پلیس پرتاب می‌کنند.

به گفته یکی از مقامات دولت یونان، حدود ۳هزار نفر در سمت  ترکیه در کاستانیس گرد آمده بودند و کاستانیس از شمال شرق آتن فقط ۹۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

پاناگیوتیس هرلاس، رئیس مرزبانان این منطقه، با نشان دادن کپسول‌های خالی گاز که  روی‌ آن‌ها نوشته‌های ترکیه بود و از سمت ترکیه پرتاب شده بودند، به خبرنگاران گفت: «با تلاشی عظیم سعی داریم مرزهامان را به روی این سیل مهاجران بسته نگه داریم.»

در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون نفر مهاجر و پناهنده با عبور از مرز ترکیه وارد جزیره‌های یونان شدند و بحران مهاجرت را در اروپا پدید آوردند، اما بعد از آن که اتحادیه اروپا و ترکیه در مارس ۲۰۱۶ برای جلوگیری از این سیل مهاجران به توافق رسیدند، آن مسیر به کلی بسته شد.

مرز رودخانه‌ای

یونان و ترکیه دارای مرز رودخانه‌ای طویلی هستند که مسیری مطلوب برای عبور پناه‌جویان است.

فیلمی که در اختیار رویترز است، نشان می‌دهد که ده‌ها نفر همزمان در حال بالا رفتن از نرده‌ای سیم‌‌خاردارپوش به ارتفاع ۳ متر در مرز شهرستان آدنا در غرب ترکیه با یونان هستند و برخی هم چمدان‌ها‌شان را از بالای نرده به آن سو پرتاب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی افغانستانی با بچه‌های کوچک به آب‌های خروشان رودخانه ایوروس می‌زنند و به نمازخانه کوچکی در آن سوی رودخانه پناه می‌برند. سپس، در صبح روز جمعه وارد یونان می‌شوند.

شیرآقا با انگلیسی شکسته بسته‌ای می‌گوید: «امروز خوب است. قبلاً مشکل ماموران اردوغان بود، مشکل پلیس بود.» کفش‌ها‌شان سراسر گل‌ولای است. شب قبل باران زیادی باریده بود و نزدیک صبح دمای هوا نزدیک به صفر بود.

یونان قبلاً در روز پنج‌شنبه گفته بود که برای جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به جزایر این کشور در دریای اژه نظارت‌های مرزی را تشدید می‌کند. هزاران مهاجر در شرایط بدی در این جزایر به سر می‌برند.

مردی اهل سوریه که حاضر نشد نام خود را بگوید، می‌گوید که دو روز است به منطقه مرزی آمده‌اند و به مواد غذایی نیاز دارند.

او می‌گوید: «دو روز است که به این جا آمده‌ایم، غذایی نداریم، به وضع این بچه‌ها نگاه کنید.»