تلاش گارد ساحلی یونان برای غرق کردن پناهندگان

کشته شدن کودکی مهاجر در نزدیکی جزیره لسبوس هنگام واژگون شدن قایق

 یک جوان ۲۲ ساله سوری اهل حلب نیز روز دوشنبه ظاهرا در هنگام تلاش برای عبور از مرز هدف گلوله لاستیکی قرار گرفته و کشته شده است - ARIS MESSINIS / AFP

ترکیه می‌گوید بیش از ۱۱۷۰۰۰ مهاجر وارد اروپا شده‌اند، اما یونان می‌گوید تنها ۱۰۰۰ نفر توانسته‌اند وارد شوند.

مهاجران خاورمیانه‌ای تلاش می‌کنند خود را به غرب اروپا برسانند و با شدت گرفتن این بحران، روز دوشنبه ویدئویی پخش شد که ظاهراً نشان می‌دهد مأموران گارد ساحلی یونان تلاش می‌کنند قایقی پر از مهاجر را در دریا واژگون کنند.

روز دوشنبه همچنین در نزدیکی جزیره لسبوس یک کودک مهاجر هنگام واژگون شدن قایقی که سوار آن بود کشته شد. یک پناهنده سوری نیز بنا بر گزارش‌ها زمانی که قصد عبور از مرز یونان را داشت به ضرب گلوله لاستیکی کشته شد. این نشان می‌دهد چه خطرهایی بر سر راه کسانی است که از ترکیه قصد سفر به غرب را دارند. مشخص نیست کودکی که جان خود را از دست داده در همان قایقی بوده که در فیلم دیده می‌شود یا خیر.

مرگ این دو نفر، بدرفتاری‌هایی که ادعا می‌کنند در دریا با مهاجران شده و بن‌بست سیاسی بین ترکیه و اتحادیه اروپا در مورد مهاجران، پس از آن رخ می‌دهد که  حمله نیروهای وفادار رژیم بشار اسد در روز پنجشنبه علیه یکی از ده‌ها پایگاه تحت فرمان آنکارا، منجر به کشته شدن دست کم ۳۳ سرباز ترک در شمال غرب سوریه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه نیز این حمله را بی‌پاسخ نگذاشت و اجازه داد هزاران مهاجری که در گوشه‌ای از خاک آن گیر افتاده  بودند به سمت اتحادیه اروپا و مرز آبی ترکیه با یونان و بلغارستان بروند. این اقدام از نظر بسیاری از تحلیلگران از یک سو تلاشی است برای فشار آوردن بر قدرت‌های غربی برای کمک به حل بحران سوریه، و از سوی دیگر برای منحرف ساختن ذهن مردم ترکیه از کشته شدن سربازانشان در خاک بیگانه.

ترکیه می‌گوید به ۱۱۷۰۰۰ مهاجر اجازه داده است وارد اروپا شوند، اما یونانی‌ها می‌گویند تنها ۱۰۰۰ نفر از مرز عبور کرده‌اند.  هیچکدام از این ارقام به طور مستقل تأیید نشده است و هر دو کشور با توجه به منافع سیاسی خود دست به تحریف این اعداد می‌زنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه هشدار داد که میلیون‌ها مهاجر به زودی روانه مرز اروپا خواهند شد. او در مراسمی در آنکارا گفت: «از زمانی که مرزهایمان را به روی مهاجران گشوده‌ایم، تعداد کسانی که روانه اروپا شده‌اند به صدها هزار نفر رسیده است. این رقم به زودی به میلیون خواهد رسید.»

گارد ساحلی یونان در بیانیه‌ای مدعی شد که قایق حامل کودک جانباخته در نزدیکی ساحل جزیره لسبوس به دست خود سرنشینان واژگون شده تا ناجیان را به سمت خود بکشانند و ناجیان موفق شدند همه آنهایی که همراه با کودک بودند را نجات دهند.

مقامات ترکیه ویدئویی منتشر کردند که ظاهراً نشان می‌دهد مأموران گارد ساحلی یونان به قایقی پر از پناهنده حمله‌ور شده‌اند، به شناور آنها می‌کوبند، تیر اخطار به سوی آنها شلیک می‌کنند و با یک شیء نوک‌تیز به آنها ضربه می‌زنند.

یکی از مقامات ترکیه در یادداشتی به خبرنگاران گفت: «نیروهای گارد ساحلی یونان در نزدیکی ناحیه بودروم استان موغله، حرکاتی انجام دادند که هدف آن غرق کردن قایق بادی‌ حامل مهاجران غیرمجازی بود که راهی یونان بودند. سپس به روی آنها آتش گشودند و بعد با چوب‌دستی‌های بلندی مهاجران داخل قایق بادی را زدند.»

این مقام گفت، مدتی بعد گارد ساحلی ترکیه مهاجران را نجات داد و مشخص نبود در ویدئوی منتشر شده واقعه‌ای که یونانی‌ها شرح دادند نشان داده شده یا خیر.

به گزارش جنان موسی، گزارشگر کانال خبری عربی الآن در دوبی، یک جوان ۲۲ ساله سوری اهل حلب نیز روز دوشنبه ظاهرا در هنگام تلاش برای عبور از مرز هدف گلوله لاستیکی قرار گرفته و کشته شده است.

سخنگوی دولت یونان گزارش‌های مربوط به کشته شدن یک پناهنده در مرز را «اخبار کذب» خواند.

اقدام ترکیه به گشودن مرزها به عنوان تلاشی از سوی این کشور برای فشار آوردن به اتحادیه اروپا تلقی می‌شود. اتحادیه اروپا در فهرست اولویت‌های خاورمیانه و شمال آفریقای خود، سوریه را پایین‌تر از لیبی و ایران قرار داده است.

مقامات ترکیه غرب را متهم می‌کنند که این کشور را به حال خود رها کرده‌اند تا به تنهایی با سیل میلیونی پناهندگان سوری روبرو شود، در حالی که با توجه به حملات روسیه و سوریه برای بازپس‌گیری استان ادلب از دست شورشیان، امکان دارد صدها هزار نفر پناهنده دیگر به این تعداد اضافه شود.

قرار بود ترکیه در ازای دریافت یک بسته کمکی ۶.۶ میلیارد دلاری، جلوی ورود مهاجران به اروپا را بگیرد، اما به دلیل مقررات حسابداری اتحادیه اروپا تنها نیمی از این مبلغ آزاد شده است. با این حال مقامات ترکیه می‌گویند حتی تمام بودجه تخصیص یافته هم کفاف هزینه‌های پناهندگان سوری را که شمار آنها حداقل ۳.۶ میلیون نفر است نمی‌دهد.

اردوغان دوشنبه در سخنرانی‌اش خواستار آن شد که اروپا بخش بیشتری از جور مهاجرانی را که از سوریه، ایران و افغانستان به سمت این قاره می‌آیند بکشد. او گفت: «دوران فداکاری‌های یک‌طرفه سر آمده است.»

© The Independent