سازمان بهداشت جهانی: برخی کشورها واقعیت خطرات ویروس کرونا را درک نمی‌کنند

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از صد هزار نفر گذشت

طی یک اقدام بی‌سابقه مقامات عربستان اماکن مذهبی در مکه را تعطیل کردند - Abdel Ghani BASHIR / AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که درحالی که تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در جهان به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک می شود، برخی کشورها واقعیت خطرات ناشی از «کووید ۱۹» را درک نکرده اند.

با وجود آن که بخش اعظم ۹۸ هزار مورد ابتلا و ۳۳۰۰ مرگ در چین - مرکز شیوع کرونا  در ماه دسامبر - رخ داده، اما در طول ۲۴ ساعت گذشت تعداد موارد گزارش شده در جهان، ۱۷ برابر موارد آن در چین بوده است. 

حال، سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل از قانونگذاران در سراسر جهان خواسته «ویروس کرونا را به عقب برانند.» تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی اظهار نگرانی کرده که در برخی موارد «میزان تعهدات سیاسی و اقداماتی که در جهت این تعهدات صورت گرفته، با میزان خطری که همه ما با آن رویاروییم، مطابقت ندارد.»

آقای گبریسوس در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو گفت: «این یک تمرین نیست. وقت تسلیم شدن هم نیست. وقت بهانه آوردن نیست. وقت آن است که نهایت تلاش خودمان را بکنیم. کشورها ده ها سال است برای چنین سناریویی طرح ریزی کرده اند. حال وقت پیاده کردن آن هاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آقای گبریسوس در گرماگرم انتقاداتی ایراد شده که علیه تلاش های دونالد ترامپ برای کم جلوه دادن خطرات ناشی از کرونا صورت گرفته است. پرزیدنت ترامپ در گفتگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت «احساس» او این است که آن ۲ تا ۳ درصد احتمال مرگ و میری که به بیماری کرونا نسبت می دهند «رقمی نادرست» است. آقای ترامپ بیماری کرونا را یک آنفولآنزا خواند. 

پیش از این، آقای ترامپ گفته بود رقبای سیاسی اش از ویروس کرونا به خاطر لطماتی که به رشد اقتصادی آمریکا می زند، به عنوان یک «حربه» استفاده می کنند. 

او گفت: «بسیاری از مردم به (این بیماری) مبتلا خواهند شد و عوارض آن ملایم خواهد بود و خیلی زود بهبود می یابند. حتی به پزشک مراجعه نمی کنند. درباره آن ها (در اخبار) نمی شنوید و به همین دلیل نمی توان آن ها را در مجموعه مبتلایان به آنفولانزای کرونا - یا ویروس -  گذاشت. نمی توانید این کار را بکنید.»

روز چهارشنبه تعداد تلفات ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده به ۱۲ نفر رسید و ۵۲ مورد جدید ابتلا در ۱۸ ایالت مختلف گزارش شد. کنگره آمریکا مبلغ ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به مبارزه با کرونا اختصاص داده که قرار است ظرف چند روز آینده با امضای رئیس جمهور نهایی شود.

ایالت کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرده و کیت های آزمایشی با هلی کوپتر به عرشه یک کشتی تفریحی انداخته شده که با ۳۵۰۰ سرنشین در ساحل کالیفرنیا در قرنطینه است. پیشتر یکی از مسافران کشتی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او نخستین مورد مرگ ناشی از آلودگی به ویروس کرونا در کالیفرنیا بود.

گَوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا می گوید: « تا ما (سلامت) همه سرنشینان آن را ارزیابی نکرده ایم، کشتی به ساحل نخواهد آمد.» گفته می شود حدود ۱۰۰ نفر از سرنشینان کشتی برای آزمایش کرونا انتخاب شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در این میان، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، هشدار داده که در ایالات متحده به اندازه کافی کیت های آزمایش کرونا وجود ندارد.

در ایران، دولت در واکنش به اقداماتی مشابه در چین در اوایل آغاز اپیدمی کرونا، تردد میان شهرها را محدود کرده است.

مسئولین در جاده ها پست نگهبانی ایجاد کرده و از مردم خواسته اند استفاده از اسکناس و سکه را محدود کنند. در میان اقدامات مهم تر مقامات مسئول در تهران، آزادی زندانیان با محکومیت های خفیف و تعطیل مدارس بوده است. 

ویروس کرونا به ویژه مقامات سالمند دولتی را هدف قرار داده است. از ۱۰۷ مورد گزارش شده تلفات ناشی از بیماری، دو مورد مقام های ارشد دولت بوده اند. مقامات ایران متهم شده اند که در مورد گستردگی ویروس کرونا در این کشور پرده پوشی می کنند.

روز چهارشنبه، یکی از مشاوران وزیرخارجه ایران بر اثر عوارض کووید ۱۹ جان سپرد. پیش از او، یکی دیگر از مشاوران ارشد آیت الله خامنه ای قربانی ویروس کرونا شده بود. گفته می شود هشت درصد طبقه حاکمه ایران به ویروس کرونا آلوده شده اند.

ایران مرکز شیوع کرونا در خاور میانه شده است. سایر کشورهای منطقه برای جلوگیری از سرایت آن اقدامات شدیدی درنظر گرفته اند. در بیت المقدس در ساحل غربی رود اردن، کلیسای بیت اللحم (محل تولد مسیح) تعطیل و برای دومین بار ضدعفونی شده است. در شهر کربلا، شهر مقدس شیعیان عراق، مراسم نماز جمعه به دلایل بهداشتی لغو شده است.

ویروس کرونا همچنین در اروپا شیوع پیدا می کند. بریتانیا و سوئیس، هر یک، نخستین مورد تلفات ناشی از کرونا، و ایرلند ۷ مورد جدید ابتلا را گزارش کرده اند که یکی از مبتلایان هیچگونه تماسی با نواحی آلوده نداشته است.

گزارش شده که در ایتالیا که بیشترین موارد ابتلا و آلودگی به کرونا را در اروپا دارد، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ نفر بر اثر عوارض بیماری درگذشته و ۸۰۰ نفر دیگر به ویروس آلوده شده اند. دولت ایتالیا در واکنش، کلیه مدارس را موقتا تعطیل کرده و دیدار از اقوام در خانه های سالمندان را محدود کرده است.

دکتر فرانکو لوکالِتی، رئیس شورای علمی بهداشت ملی، گفته که این اقدامات در جهت محدود کردن روند شیوع ویروس و حفاظت از «شهروندان آسیب پذیر» یعنی بیماران و سالمندان است که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. او به خبرنگاران گفت: «مراقبت از این بیماران هدف اساسی ماست.»

در این میان، مقامات استرالیا برای نخستین بار، به دنبال آزمایش مثبت یک دانش آموز ۱۶ ساله، آموزشگاه ها را تعطیل کرده اند. در استرالیا تاکنون ۶۰ مورد ابتلا به کرونا و یک مورد مرگ گزارش شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان