تمهیدات سختیگرانه‌ برای مهار انتشار کرونا در کشورهای جهان

بیش از ۹۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

سربازان کره‌جنوبی با به تن کردن لباس‌های حفاظتی، با پخش اسپری ضدعفونی‌کنند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در یک محله تجاری در سئول. 

Jung Yeon-je / AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیش از ۹۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همزما،ن بسیاری از کشورهای جهان تمهیدات سختگیرانه‌ای برای مقابله با انتشار این ویروس اتخاذ کرده‌اند. 

ویروس کرونا پس از ظهور در چین در دسامبر ۲۰۱۹، اکنون به بیش از ۷۰ کشور جهان سرایت کرده است و به گفته تدراس آدانوم گبریسوس، مدیر سازمان بهداشت جهانی، منجر به مرگ ۴.۳ درصد از مبتلایان شده است. 

با این حال و با صدور هشدارهایی مبنی بر مرگبارتر بودن کرونا نسبت به  ویروس آنفلوآنزا (که ضریب کشنده‌ بودنش کمتر از یک درصد است) مدیر سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو گفت که ویروس کرونا قابل مهار است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «به طور خلاصه، انتشار کووید-۱۹ به سرعت آنفلوآنزا نیست، و به نظر نمی‌رسد که از طریق افراد سالم سرایت کند. بیماری‌ای که ایجاد می‌کند سخت‌تر از آنفلوآنزا است، هنوز هیچ واکسن یا درمانی برایش نداریم، و می‌شود مهارش کرد.»

در واکنش به انتشار بیماری، کشورها و مناطقی که بیش از همه از ویروس آسیب دیده‌اند، به اتخاذ تمهیدات ناگهانی‌تری برای مهار ویروس اقدام کرده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند که زندانیان با کمتر از پنج سال محکومیت را موقتا آزاد می‌کنند و قصد دارند  ۳۰۰ هزار نیروی شبه‌نظامی را برای اجرای ماموریت ضدعفونی خانه‌ به خانه، استخدام کنند. 

جمهوری اسلامی ایران بارها به دلیل واکنش ناکافی به انتشار ویروس مورد انتقاد قرار گرفته و متهم شده است که شمار واقعی مبتلایان به بیماری در آن کشور را اعلام نمی‌کند. 

تاکنون ایران از ابتلای دو هزار و ۳۳۶ نفر و ۷۷ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا خبر داده است. با این حال، گمان می‌رود که رقم واقعی به مراتب بیش از این باشد. گزارش‌ها حاکی است که موارد ابتلا در افغانستان، کانادا، لبنان، پاکستان، کویت، بحرین، عراق، عمان، قطر، و امارات متحده عربی، از طریق (مسافران) ایران منشاء گرفته باشد. 

بیماری به سطوح بالاتر جامعه ایران نیز کشیده شده است و برخی از مقامات ارشد، از جمله معاون رئیس ‌جمهوری، معاون وزیر بهداشت، رئیس خدمات اورژانس، و همچنین ۲۳ تن از ۲۹۰ عضو مجلس شورای اسلامی ایران، مبتلا شده‌اند. 

در همین حال، مرگ محمد میرمحمدی، مشاور ارشد ۷۱ ساله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز بر اثر ویروس کرونا تایید شده است. 

در کره جنوبی، که پس از چین بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده است و موارد ابتلا در آن کشور از ۶۰۰ به پنج هزار نفر صعود کرده است، رئیس جمهوری «مون جای‌این» گفت: «کل کشور وارد جنگ علیه ویروس شده است.» 

آقای مون گفت که دولت آن کشور ۳۰ تریلیون وون (برابر با ۱۹ میلیارد پوند) را به کمک به درمانگاه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک اختصاص می‌دهد.

با انتشار ویروس در شمال ایتالیا و با دوبرابر شدن شمار کشته‌شدگان از ۳۴ به ۷۹ نفر طی دو روز،  مقامات آن کشور افزایش سطح قرنطینه و تمهیدات پیشگیرانه را بررسی می‌کنند. 

 دولت ایتالیا در تاریخ ۲۲ فوریه دو منطقه قرمز  در آن کشور اعلام کرد. نخست، ۱۰ شهرستان در منطقه لومباردی واقع در جنوب‌ شرقی میلان، و دیگری در ناحیه مجاور و کوچکتر ونتو. 

از آن زمان، شمار فزاینده موارد ابتلا در نزدیکی برگامو در شمال ‌شرقی میلان گزارش شده است و «سیلویو بروسافرو» مقام ارشد ایتالیا در زمینه بهداشت و درمان، گفت که دولت گزینه قرنطینه در این شهر را بررسی می‌کند. 

سه کشور ایران، کره جنوبی و ایتالیا پس از چین، صحنه اعمال محدودیت‌های شدید از سوی کشورهای دیگر بوده‌اند. شانگهای کلیه مسافرانی را که از کشورهای ویروس‌زده وارد این شهر می‌شوند، به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌کند. 

در ایالات متحده، دونالد ترامپ گفته است که دولت او سفر به مناطق پرخطر از نظر انتشار ویروس کرونا را قطع می‌کند. وی در عین حال گفت که مسئولان محدودیتی را بر سفرهای داخلی اعمال نمی‌کنند. 

تاکنون ایالت واشنگتن در غرب ایالات متحده از شناسایی ۲۷ مورد ابتلا خبر داده است که ۹ نفر از آنان جان باخته‌اند. 

در کنگره آمریکا، قانونگذاران برای اختصاص  یک بسته ۹ میلیارد دلاری برای مقابله با ویروس به توافق رسیدند، اما چاک شومر رهبر نمایندگان دموکرات سنا، گفت اختلاف بر سر هزینه واکسن این بیماری در آینده، توافق را با تاخیر مواجه کرده است. 

قانونگذاران دموکرات اصرار دارند که در متن توافق ذکر شود که قیمت هر واکسن ویروس کرونا «عادلانه و منطقی» باشد. دموکرات‌ها همچنین خواستار این هستند که دولت به پرداخت بهای واکسن برای کسانی که استطاعت خرید آن را ندارند، کمک کند. 

رهبران مجلس نمایندگان و سنا امیدوارند که با حل این اختلاف نظر، قانون اضطراری را تا پایان هفته جاری تصویب کنند.

پتی موری، سناتور دموکرات از ایالت واشنگتن، گفت‌:‌ «شخصا از افرادی در ایالت خودمان شنیده‌ام که احساس استیصال می‌کنند. آنان در معرض ویروسند. بیمارند. می‌خواهند آزمایش بدهند. هیچ جایی نیست که به آن رجوع کنند.»

او گفت:‌ «این یک بحران بسیار جدی است و ما نمی‌توانیم واکنش و پاسخگویی را به لحظه آخر موکول کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان