کناره گیری نماینده سازمان ملل، بحران جنگ لیبی را پیچیده تر خواهد کرد

جناح های درگیر در بحران لیبی، اقدامات غسان سلامه را مورد انتقاد قرار می دادند

غسان سلامه، فرستاده مستعفی سازمان ملل در امور لیبی. عکس از: ‏AFP‏

پس از مدت ها تلاش در راستای یافتن راه حل برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی، سرانجام غسان سلامه، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در لیبی، روز دوشنبه گذشته، از مقامش کناره گیری کرد. وی با نشر پیامی در صفحه تویتر خود نوشت: «بیش از دو سال و اندی در تلاش برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف لیبی بودم و مساعی بسیاری را به منظور جلوگیری از دخالت های خارجی در این کشور مبذول داشتم و در نتیجه، گام های موفقی به سوی صلح و آشتی برداشته شد، اجلاس برلین برگزار شد و قطعنامه 2510 در مورد بحران جنگ در لیبی صادر شد، اما سلامتی من از این بیش، اجازه تداوم این تلاش ها را نمی دهد.»

در همین راستا، استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: استعفای غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی از سوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پذیرفته شده است، وی خاطر نشان کرد که در حال حاضر، تمرکز سازمان ملل بر این است تا کناره گیری غسان سلامه، تلاش های صلح لیبی را دچار چالش نکند.

از سوی دیگر، کناره گیری فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در لیبی با واکنش های متفاوتی رو به رو شده است، به ویژه این که در این اواخر، تمامی طرف های بحران در لیبی، اقدامات غسان سلامه را به شدت مورد انتقاد قرار می دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، برخی بدین باورند که استعفای فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل، بحران جنگ را عمیق تر می کند و احتمال متوسل شدن به گزینه نظامی برای پایان دادن به درگیری ها افزایش می دهد، در مقابل، شمار دیگری از سیاستمداران لیبی، غسان سلامه را عامل تشدید جنگ در لیبی می دانند و عقیده دارند که کناره گیری وی می تواند به سود صلح و آشتی تمام شود.

در نخستین واکنش، از سوی دولت وفاق ملی لیبی، فتحی پاشا آغا، وزیر کشور با ابراز تأسف نسبت به استعفای غسان سلامه، اظهار داشت که کناره گیری وی اوضاع لیبی را پیچیده تر می کند و بعید است که با توجه دشواری بحران جنگ در کشور، نماینده دیگری حاضر به پذیرش این مسئولیت چالش برانگیز شود. اما عبد الرحمن الشاطر، عضو شورای عالی دولت لیبی با رد سخنان فتحی پاشا، گفته است که استعفای غسان سلامه نه این که اوضاع را دشوار نمی کند بلکه کناره گیری وی می تواند مسیر راه حل بحران جنگ در کشور را هموار کند.

وزارت امور خارجه در دولت وفاق ملی با صدور اعلامیه ای از تلاش های سازمان ملل متحد، دبیر کل این سازمان و نمایندگی آن در لیبی قدردانی کرده و امیدواری کرده است که مساعی سازمان ملل مانع دخالت جهت های خارجی شود که سعی دارند ثبات و امنیت لیبی را برهم زنند.

با آن که ارتش ملی لیبی و پارلمان شرق آن کشور تا هنوز در باره استعفای غسان سلامه، ابراز نظر نکرده اند اما عارف النایض، رئیس هیئت امنای آکادمی مطالعات لیبی که به ارتش ملی نزدیک است و به عنوان نامزد احتمالی ریاست دولت وحدت ملی در لیبی به شمار می رود، ضمن ابراز قدردانی از تلاش های سازمان ملل متحد، موضع شجاعانه غسان سلامه را برای کناره گیری مورد ستایش قرار داده و افزوده است امیدوارم غسان سلامه، الگوی برای فائز السراج باشد تا از ریاست دولتی که بدون برگزاری انتخابات و کسب رای اعتماد حکومت می کند، استعفا دهد.

از سوی دیگر، ابراهیم الدباشی، نماینده پیشین لیبی در سازمان ملل، اظهار داشت که غسان سلامه در مأموریت خود ناکام بوده و هر کسی که پس از وی بدین سمت گماشته شود نیز قادر به انجام کاری نخواهد بود، زیرا مسئولان سازمان ملل به نمایندگان واقعی مردم نمی رسند و تمام ارتباطات آن ها با کسانی است به صورت اتفاقی قدرت را در دست گرفته اند و هیچ اهمیتی به سرنوشت ملت نمی دهند.

در مقابل، فاضل الأمین، عضو پیشین کمیته مذاکرات سیاسی در توافق نامه "صخیرات" گفت: اظهارات توهین آمیز برخی از مسئولان در مورد فرستاده ویژه سازمان ملل، یک حرکت نادرست و یک رفتار شرم آور است، زیرا مشکل از سازمان ملل و یا غسان سلامه نیست بلکه دشواری های موجود، ناشی از اقدامات خود ما است.

در پی استعفای غسان سلامه، منابع مطبوعاتی لیبی به مسئله جانشینی وی پرداخته و نام های برخی از شخصیت های که احتمال می رود برای پیشبرد این مأموریت دشوار گماشته شوند را مطرح کردند، البته یعقوب الحلو، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی، یکی از افرادی است که ممکن است به عنوان جانشین غسان سلامه تعیین شود.

در همین حال، کامل عبدالله، پژوهشگر سیاسی با اشاره به استعفای غسان سلامه، گفت: مسئله جانشینی سلامه، اختلاف های بین المللی را در مورد لیبی افزایش می دهد، در گذشته نیز تعیین فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل منجر به تنش های بسیاری شده بود، طوری که قرار بود سلام فیاض به این سمت گماشته شود اما ایالات متحده مانع انتخاب وی شد.

شایان یاد آوری است که غسان سلامه در طول مأموریت خود در لیبی تلاش های بسیاری را به منظور یافتن راه حل مسالمت آمیزی برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی انجام داد، اما کلیه ای تلاش های وی با شکست رو به رو شد.

در پیوند به این موضوع، فاتح الخشمی، روزنامه نگار لیبی می گوید سازمان ملل بایستی هرچه زودتر نماینده دیگری را جایگزین غسان سلامه کند تا تلاش های که از چند سال گذشته بدین سو در راستای تأمین صلح در کشور صورت گرفته است، نقش بر آب نشود، زیرا کاهش نقش سازمان ملل می تواند منجر به تشدید اختلافات و شعله ور شدن آتش جنگ در کشور شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia