خودکشی ۱۴ سرباز و پرسنل خدماتی ارتش بریتانیا طی دو هفته

افزایش ناگهانی خودکشی باعث تسریع روند برنامه‌های خدمات دولتی برای کهنه‌سربازان شده است

سربازان انگلیسی درحال حمل تجهیزات شخصی پس از ورود به قندهار.
WAKIL KOHSAR / AFP

بیش از دوازده سرباز سابق بریتانیا که در جنگ افغانستان شرکت داشتند، در یک دوره زمانی کوتاه بر اثر خودکشی جان‌سپردند. 

به گزارش نشریه تایمز، گمان می‌رود که حدود ۱۴ سرباز و پرسنل خدماتی ارتش بریتانیا طی دو هفته گذشته خودکشی کرده‌اند. 

جانی مرسر، نماینده پارلمان بریتانیا و وزیر دفاع سابق این کشور در مصاحبه‌ای با تایمز گفت مرگ‌ گروهی «یک واحد خاص که طی دوره‌ای خاص…خونین‌ترین دوره، در افغانستان خدمت» موجب نگرانی او شده است. 

وزیر دفاع سابق بریتانیا به سربازانی اشاره داشت که همه در یک عملیات «هریک» شرکت داشتند. هریک، اسم رمز برای کلیه عملیات بریتانیا طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ در افغانستان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پایان سال ۲۰۱۴، ۴۵۳ سرباز در رشته‌عملیات هریک جان باختند. به گفته وزارت دفاع بریتانیا، از فوریه ۲۰۱۸ به این سو،  ۲۹ مورد مرگ در میان پرسنل ارتش که پیشتر به عملیات هریک اعزام شده بودند بر اثر خودکشی یا مشکوک به خودکشی تایید شده است. 

 تایمز به نقل از آقای مرسر گفت افزایش ناگهانی موارد خودکشی باعث تسریع روند برنامه‌های خدمات دولتی ویژه سلامت روانی برای کهنه‌سربازان شده است. ‌این برنامه شامل  قرار است در ماه آوریل آغاز شده و مکمل پروژه‌های سرویس سلامت همگانی بریتانیا درباره اختلالات استرسی پس از آسیب روانی و اعتیاد می‌شود. 

او به تایمز گفت:‌ «می‌خواهم دقیقا بدانم که در چه مرحله‌ای می‌بایستی در این روند مداخله می‌کردیم.»

سال گذشته، دولت بریتانیا گفت از مطالعه‌ای برای تعیین عوامل ریسک در سالی که خودکشی کهنه‌سربازان را به دنبال داشت، حمایت مالی می‌کند. 

دولت همچنین گفت تحقیق وزارت دفاع این کشور بر سربازان سابق، می‌تواند همچنین دربرگیرنده کسانی باشد که به تازگی از این خدمات بیرون رفتند «تا بررسی خودکشی‌ها در زمان حال و واقعی صورت گیرد.» 

دولت بریتانیا گفت:‌ «مجموع این تحقیقات اطلاعات و داده‌های فراوانی را برای فهم این نکته فراهم می‌آورد که خودکشی در سربازان سابق در مقایسه با بقیه جمعیت برتیانیا نامتناسب است. این تحقیقات همچنین مداخله‌های بالقوه برای جلوگیری از خودکشی را شناسایی می‌کنند.»

توبیاس الوود وزیر دفاع سابق بریتانیا در اکتبر ۲۰۱۸ و زمان اعلام تحقیقات وزارت دفاع گفت:‌ «نیروهای مسلح ما کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و ما به تک تک زنان و مردانی که جان خود را برای دفاع از کشور ما می‌گذارند، دین بزرگی داریم.» 

او گفت:‌ «اغلب نیروهای سابق نظامی، وقتی که اونیفرم نظامی را کنار می‌گذارند، زندگی غیرنظامی موفقیت‌آمیزی را آغاز می‌کنند ولی این باعث نمی‌شود که ما از کار خودمان راضی و خشنود باشیم. مشکلات مربوط به سلامت روح و روان می‌تواند برای همه ما پیش بیاید، و سلامت مردم ما اولویت اصلی ماست.»

وزارت دفاع بریتانیا گفت آقای مرسر این مصاحبه را به شکل خصوصی انجام داده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان