حمایت دولت هند، از گفتگوهای صلح در افغانستان

Indian Prime Minister Narendra Modi (R) with Afghan President Mohammad Ashraf Ghani arrives for a meeting at Hyderabad House in New Delhi on September 19, 2018

سوشما سوآراج، وزیرامور خارجه هند، در دیدار با محمد عمرداوودزی، نماینده­‌ی ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اجماع منطقه برای صلح، گفته است که هند از گفت‌وگوهای صلح در این کشور حمایت می‌کند.

آقای داوودزی و خانم سوآراج  روز جمعه ۲۷ اردیبهشت در دهلی جدید با هم دیدار کردند. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که هر دو طرف در مورد این که هند چه نقشی در ایجاد اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان داشته باشد، با هم گفت‌وگو کرده اند.

آقای داوودزی در این سفر همچنان با مشاورامنیت ملی هند نیز دیدار کرده است. مقام‌های هندی به نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان اطمینان داده اند که هند از مذاکرات به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند و باور دارند که جنگ راه حل برای افغانستان نیست.  

در همین حال، احزاب و جریان­های سیاسی حکومت را به "بی پروایی" و "بی ­میلی" برای ایجاد یک هیأت مذاکره‌کننده با گروه طالبان متهم کردند. آخرین نشست "بین الافغانی" که قرار بود در اواخر فروردین در قطر برگزار شود در نتیجه اختلاف‌ها بر سر تعداد اشتراک کنند‌گان این نشست به تعویق افتاد.

حکومت افغانستان در 9 اردیبهشت جرگه مشورتی صلح را برگزار کرد. اعضای جرگه در قطعنامه‌ای­ ازحکومت خواستند برای مذاکرات با گروه طالبان یک هیات مذاکره کننده تشکیل دهد.

با این که تا هنوز حکومت افغانستان به گونه رسمی از پیشرفت‌ها بر سر تشکیل هیأت مذاکره کننده خبری نداده است، اما گفته می‌‌شود رایزنی برای تهیه فهرستی از مذاکرات کنندگان به پایان رسیده است و قرار است به زودی نشر شود.

بیشتر از جهان