هت‌تریک تاریخی برنی سندرز؛ سومین پیروزی سناتور سوسیالیست 

پیروزی در انتخابات سه ایالت ابتدایی یک اتفاق تاریخی‌ و بی‌سابقه است

 پیروزی‌های پیاپی سندرز یک اتفاق تاریخی در آمریکاست - Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

ایالت نوادای آمریکا بیش از هر چیز به شهر لاس وگاس و کازینوهای بی‌پایانش معروف است. این شهر که نماد سرمایه‌داری آمریکایی است اکنون صحنه رویدادی تاریخ‌ساز برای پیروزی سیاستمداری سوسیالیست شده است. 

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت، امروز (شنبه) به پیروزی قاطعی در ایالت نوادا دست پیدا کرد که به‌ اضافه پیروزی او در ایالت نیوهمپشایر و اول شدن در ایالت آیوا باعث شد که  به «هت‌تریکی» تاریخی دست پیدا کند. 

برنی سندرز از همین حالا در کار برنامه‌ریزی برای کارزارهای انتخاباتی در ایالت‌های بعدی است؛ او امشب در شهر «سان آنتونیوی» تگزاس با هوادارانش صحبت کرد و گفت: «ما پیروز انتخابات آیوا شدیم. پیروز انتخابات نیوهمپشر شدیم. و حالا به گفته سه شبکه پیروز انتخابات نوادا شدیم. پس بگذارید از مردم نوادا بخاطر پشتیبانی‌شان تشکر کنم. در نوادا ائتلافی چندنسلی و چندنژادی پیش گذاشتیم که نه فقط در نوادا پیروز شد که در کل کشور هم پیروز خواهد شد.» 

سناتور سوسیالیستِ یهودی‌تبار، رئیس‌جمهور آمریکا را «دروغگویی بیمار بر صدر دولتی فاسد» خواند و گفت که «جنبش او، ترامپ را شکست خواهد داد».

تا زمان نوشتن این مقاله، ۱۱ درصد از آرا شمارش شده‌اند و سندرز با ۴۶.۶ درصد در پیش است. آسوشیتدپرس و منابع خبری متعددی پیروزی سندرز در این ایالت را قطعی دانسته‌اند. تیمِ جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور، دوم شدن او را قطعی دانسته گرچه تیمِ پیت بوتیجج، شهردار جوان شهری در شمال غرب آمریکا، چنین چیزی را نپذیرفت. 

روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن اعلام خبر پیروزی سندرز گفت: «اکنون جناح میانه‌روی حزب دموکرات که هنوز پر از شکاف است کار دشواری برای توقف پیروزی سندرز خواهد داشت.»

این خبر از نگرانی‌های جدی مخالفین سندرز از پیروزی او می‌دهد. مخالفین از جمله به گزاش‌های اخیر مقامات اطلاعاتی اشاره می‌کنند که نشان می‌داد دولت روسیه مخفیانه سعی می‌کند به پیشبرد کارزار سندرز کمک ‌کند. آقای ساندرز گفت یک ماه پیش مقامات به او در مورد دخالت روس‌ها اطلاع داده‌اند.

سایر نامزدهای باقی‌مانده در رقابت علاوه بر سندرز، بایدن و بوتیجج، الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست، تام استایر، مخترع میلیاردر و ایمی کلوبچار، سناتور ایالت مینه‌سوتا هستند. به این تعداد باید مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، را هم اضافه کرد. او عامدانه در چهار انتخابات اولی شرکت نمی‌کند و از دور بعدی وارد گود می‌شود. البته تالسی گابارد، نماینده مجلس از هاوایی که چهار سال پیش از هواداران پر و پا قرص سندرز بود، هم هنوز به کارزار خود خاتمه نداده اما در واقع شانسی ندارد و به یک درصد آرا هم نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروزی قاطع سندرز در نوادا به کسانی که معتقد بودند او بیشتر بین سفیدپوست‌های چپ‌گرا طرفدار دارد پاسخ محکمی می‌دهد. ایالت نوادا جمعیت بالای لاتین‌تبار، آفریقایی‌تبار و آسیایی‌تبار دارد. آقای سندرز البته همچنان در میان آفریقایی‌تبارها از بایدن عقب است اما با اختلاف کمتر از ده درصد. او نشان داد که می‌تواند در میان جمعیت‌های مختلف خوب عمل کند. سندرز در میان تمامی گروه‌های جمعیتی ایالت اول شد: مردان، زنان، کارگرانی که عضو اتحادیه‌های کارگری هستند و نیستند، کسانی که دانشگاه رفته‌اند و نرفته‌اند. مهم‌تر از همه این‌که او در میان رای‌دهندگانی که خودشان را محافظه‌کار یا میانه‌رو می‌نامند نیز اول شد، البته با فاصله‌ای بسیار کم‌تر از عملکرد کلی‌اش (۲۵ درصد در مقابل ۲۳ درصد برای بایدن.)

سندرز ۷۸ ساله البته همچنان موفق به جلب آرای رای‌دهندگان مسن نشده اما معلوم است که فراخوانش به «انقلاب سیاسی» بین جوان‌ها خیلی طرفدار دارد. او در میان رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال با رقم خیره‌کننده ۶۶ درصد پیش بود و همچنین در میان رای اولی‌ها که اکثریت رای‌دهندگان روز شنبه در نوادا را تشکیل می‌دادند.

قدم بعدی انتخابات هفته آینده در ایالت کارولینای جنوبی خواهد بود و سپس عازم روز سه‌شنبه بزرگ در سوم مارس می‌شویم. در این روز ۱۴ ایالت (باضافه اعضای مقیم خارج از کشور حزب دموکرات) رای می‌دهند از جمله ایالت‌های بزرگ و سرنوشت‌سازی همچون کالیفرنیا، تگزاس و کولورادو. 

بایدن؛ نه سوسیالیست، نه ثروت‌سالار 

اما پیروز دوم امشب را باید جو بایدن دانست که در دو ایالت قبلی به قدری بد عمل کرده بود که بعضی‌ها امیدشان را به این معاون سابق اوباما و سناتور باسابقه از دست داده بودند. 

او اما امیدوار است دوم شدن احتمالی‌اش در نوادا باضافه پیروزی احتمالی هفته آینده در کارولینای جنوبی (ایالتی که جمعیت بالای آفریقایی‌تبار دارد) جانی دوباره به کارزارش ببخشد. 

بایدن در لاس وگاس با طرفدارانش صحبت کرد و گفت: «همه شما بودید که مرا به این‌جا رساندید. من سوسیالیست نیستم، من ثروت‌سالار نیستم، من دموکراتم.» بایدن در واقع می‌کوشد این‌گونه خودش را بدیلی در مقابل سندرز و بلومبرگ تعریف کند. 

اما یک مساله مخالفین سندرز این است که به نظر هیچ کدامشان حاضر نیست به نفع بقیه کنار برود. بوتیگج با هشدار در این زمینه در سخنان خود در دبیرستانی در لاس وگاس گفت: «امکان دارد ۱۰ روز دیگر از خواب بلند شویم و ببینیم که سناتور سندرز قاطعانه پیش است. ممکن هم هست که از خواب بلند شویم و راه رسیدن به حزبی متحد را ببینیم.»

منظور بایدن از «ثروت‌سالار» طبیعتا بلومبرگ بود و بقیه نامزدها هم به همین دلیل به او حمله کرده‌اند. اما قوی‌ترین حملات را الیزابت وارن انجام داد. درخشش او در اولین مناظره تلویزیونی با حضور بلومبرگ باعث شد کمک مالی خیره‌کننده‌ای جمع کند. کارزار خانم وارن امروز اعلام کرد او در ۱۰ روزی که از انتخابات نیوهمپشر می‌گذرد ۱۴ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. در نتیجه خانم وارن که در ابتدای کار با مشکلات مالی مواجه بود حالا حالاها مشکلی برای ادامه کارزارش نخواهد داشت.  خانم وارن البته از سایر نامزدها به غیر از سندرز چپ‌گراتر است و اگر در ایالت بعدی نیز نتیجه مثبتی نگیرد فشار چپ بر او برای کنار رفتن و حمایت از سندرز افزایش خواهد یافت.

سندرز سوسیالیست حالا باید با تمامی عواقب در صدر بودن سر کند. باید دید اتفاقی که چهار سال پیش برای جمهوری‌خواهان افتاد، یعنی پیروزی نامزدی که علیه رهبری حزب خودش می‌شورد، می‌تواند این‌بار برای دموکرات‌ها تکرار شود یا خیر؟