انتخابات دموکرات‌ها در نیوهمپشایر؛ برنی سندرز اول و بوتجیج در مقام دوم

برای رای‌دهندگان این ایالت ، بهداشت عمومی‌ مهم‌ترین نکته انتخاباتی بوده است

از مدت‌ها قبل انتظار می‌رفت که سندرز در این ایالت پیروز شود  - REUTERS/Mike Segar

برنی سندرز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، در ایالت نیوهمپشایر بر سایر رقبایش پیروز شده است. این پیروزی راه را برای پیروزی‌های بعدی این سناتور ایالت ورمانت هموار می‌کند. رقبای متعدد دیگر او، پیت بوتجیج و ایمی ‌کلوبوچار نیز آرای بسیاری را از آن خود کردند.

از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت که آقای سندرز در نیوهمپشایر اکثریت آرا را به دست بیاورد. او در مبارزات انتخاباتی مقدماتی سال ۲۰۱۶ نیز هیلاری کلینتون را در این ایالت شکست داده بود. 

سناتور سندرز در نطقی که پس از پیروزی خطاب به هوادارنش ایراد کرد، گفت: «ما یک جنبش بی‌سابقه، چند‌نسلی و چندنژادی راه‌انداخته‌ایم. این جنبش سراسر آمریکا را در بر می‌گیرد، که به معنی آن است که ما نیازمند دولت و اقتصادی هستیم که برای همه ما مفید باشد، نه فقط برای افراد ثروتمندی که به کارزارهای انتخاباتی کمک می‌کنند.»

اما آن‌چنان که خاص سیاست‌های ایالت نیوهمپشایر است، شب انتخابات حامل تحولات غیرمنتظره‌ای هم بود، ازجمله این که افزایش ناگهانی حمایت رای‌دهندگان از خانم کلوبوچار، او را در مقام سوم قرار داد. 

اما در تضاد با او، بخت الیزابت وارن در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر افول کرد و او را در مقام چهارم قرار داد.

تنها چند ماه پیش، این سناتور مترقی ایالت ماساچوست، که همانند آقای سندرز، با نیوهمپشایر هم‌مرز است، به عنوان نامزد بالقوه پیروز در این ایالت دیده می‌شد. 

اما بنا بر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، رای دهندگان نامزدی را می‌خواهند که بتواند از عهده دونالد ترامپ برآید.

شصت و دو درصد کسانی که در نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند ترجیح می‌دهند دموکراتی را انتخاب کنند که قدرت را از دست دونالد ترامپ بگیرد. در مقایسه، در این نظرسنجی فقط ۳۴ درصد گفته‌اند خواهان نامزدی هستند که با مسائل‌شان آشنایی و همدردی داشته باشد.

بنا بر تازه ترین نظرسنجی‌ها، برای رای‌دهندگان ایالت نیوهمپشایر، بهداشت عمومی‌ مهم‌ترین نکته انتخاباتی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهوری ترامپ، روز سه‌شنبه در حالی که به نظر می‌رسید برنی سندرز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در نیوهمپشایر پیروز می‌شود، در گفت‌وگو با نشریه «هیل» گفت: «برنی سی سال در کنگره بوده است. چکار کرده؟ بین حرف زدن درباره مبارزه و خود مبارزه فرق است.»

او افزود: «آیا برنی واقعا یک مبارز است؟ این که نطق آتشین بکنید یک چیز است، اما او بار گذشته زیر فشار حزب دموکرات ناچارشد از هیلاری حمایت کند. این را یک رقابت واقعی نمی‌بینم.»

دو نامزد دیگر انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، در رای‌گیری سرنوشت‌ساز سه‌شنبه شب باخته و از دور خارج شدند؛ اندرو یَنگ، کارآفرین، خط کارزار خود را بر حداقل عایدی برای هر شهروند گذاشته بود، و مایکل بِنِت، سناتور ایالت کلرادو، که نطقش در سنا پیرامون دولت نیمه‌کاره به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت، موجب جلب تقاضاهای بسیاری برای شرکت او در کارزار انتخابات مقدماتی شده بود.

© The Independent