تاثیر ویروس کرونا بر کاهش تقاضای سفر هوایی در جهان

یاتا می‌گوید، در سال جاری تقاضا در سطح جهان ۴.۷ درصد کاهش خواهد یافت

این تخمین‌ها بر اساس سناریوی مشابه تأثیر شیوع سارس در سال ۲۰۰۳، بر تقاضای جهانی برای سفرهای هوایی است - Platt/AFP

به گفته انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، ویروس کرونا باعث کاهش تقاضای جهانی برای سفر هوایی در سال جاری خواهد شد، و این اولین افت کلی است که از زمان بحران مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ تا کنون رخ می‌دهد.

یاتا پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۰، تقاضای جهانی ۴.۷ درصد کاهش یابد و یعنی ۲۹.۳  میلیارد دلار از درآمد خدمات هواپیمایی کاسته خواهد شد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا - که در ماه دسامبر در شهر ووهان در مرکز چین آغاز شد، ترافیک هوایی کاهش یافته است. طبق گزارش شرکت تحلیل داده و آمار سیریوم، از آغاز شیوع بیماری، ۲۰۰ هزار پرواز از چین به خارج و در داخل این کشور لغو شده است؛ به عبارت دیگر تعداد این پروازها ۸۰  درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش یاتا، تاثیر این ویروس کشنده در منطقه آسیا-اقیانوسیه بیش از سایر مناطق احساس خواهد شد، چون در سال جاری شاهد کاهش ۱۳ درصدی شمار مسافران خواهد بود. بر این اساس، درآمد خطوط هوایی منطقه ۲۷.۸ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و فقط در چین ۱۲.۸ میلیارد دلار از درآمد شرکت‌های خدمات هواپیمایی کاسته خواهد شد.

این تخمین‌ها بر اساس سناریوی مشابه تأثیر شیوع سارس در سال ۲۰۰۳، بر تقاضای جهانی برای سفرهای هوایی است، که در ابتدا به مدت شش ماه شدیدا کاهش یافت و به دنبال آن به سرعت بهبود یافت.

طبق این پیش‌بینی تأثیر ویروس کرونا، که نام رسمی کووید-۱۹ برای آن انتخاب شده است، در چین همچنان ادامه خواهد داشت. یاتا تأیید می‌کند که اگر این ویروس در سطح وسیع‌تری در آسیا پخش شود، تأثیر آن بر صنعت حمل و نقل هوایی شدیدتر خواهد بود.

فرودگاه‌های سراسر جهان به روش‌های غربالگری، از جمله بررسی دمای بدن و پرسشنامه علائم بیماری برای مسافران آسیایی، مجهز شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر دو ژونیاک، مدیر کل و مدیر اجرایی یاتا، می‌گوید: «شرایط کنونی برای صنعت حمل و نقل هوایی جهان وضعیت دشواری است.»

او می‌افزاید: «جلوگیری از انتشار ویروس اولویت اصلی ماست. خطوط هوایی از رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای بهداشت عمومی پیروی می‌کند تا امنیت مسافران حفظ شود، ارتباط مناطق گوناگون جهان با هم قطع نشود، و همینطور انتشار ویروس کنترل شود.»

آقای دو ژونیاک در ادامه گفت: «کاهش شدید و ناگهانی تقاضا، در نتیجه شیوع ویروس کووید-۱۹ بر خطوط هواپیمایی تأثیر مالی خواهد گذاشت. این تأثیر مخصوصا بر شرکت‌هایی که با بازار چین در ارتباطند بسیار شدید خواهد بود.»

او همچنین اضافه کرد: «شرکت‌های هواپیمایی در حال تصمیم‌گیری‌های سختی برای کاهش ظرفیت و در برخی موارد حذف مسیرهای پروازی هستند. کاهش قیمت سوخت می‌تواند بخشی از درآمد از دست رفته را جبران کند. امسال سال بسیار سختی برای خطوط هواپیمایی خواهد بود.»

دکتر دیوید پاول، مشاور پزشکی در یاتا، به مسافران توصیه می‌کند: «اگر بیمارید، سفر نکنید. اگر علائمی شبیه علائم آنفلوانزا دارید، ماسک بزنید و به پزشک مراجعه کنید. و اگر به مسافرت می‌روید، مرتب دست‌هایتان را بشویید و صورتتان را لمس نکنید.»

او تاکید کرد: «رعایت این رهنمودهای ساده می‌تواند سفر هوایی را برای همگان ایمن سازد.»

بیشتر از اقتصاد