واکنش وزیر بهداشت اوکراین به حمله اتوبوس‌های حامل مسافران چینی

«وزیر بهداشت اوکراین: «این افراد هموطنان ما هستند. ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و باید از سلامت و امنیت آنها مراقبت کنیم

منابع پلیس اوکراین می‌گویند ۲۵ نفر در ارتباط با اعتراض‌ها بازداشت شده، و ۹ افسر پلیس و یک غیرنظامی نیز ‌مجروح و در بیمارستان بستری شده‌اند - KHARKIV, UKRAINE

در اوکراین ده‌ها نفر با پلیس درگیر شده و به سوی اتوبوس حامل ۷۰ مسافری که به خاطر شیوع ویروس کرونا از چین تخلیه شده بودند، سنگ پرتاب کردند.

هرچند مقامات اوکراین به ساکنان روستای «نووی سانژاری» اطمینان خاطر داده بودند که هیچ‌یک از کسانی که از چین تخلیه شده‌اند حامل ویروس کرونا نیستند، وحشت از شیوع بیماری در این کشور اروپای شرقی موجب شد گروهی از مردم راه عبور اتوبوس‌ها را مسدود کنند.

سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه‌ای گفت، ظاهرا در یک ایمیل جعلی، که از طرف وزارت بهداشت اوکراین دست به دست شده است، گفته شده مسافران تخلیه شده از چین، به ویروس کرونا آلوده بوده‌اند.

ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از مردم محلی خواسته از مسافرانی که چین تخلیه شده‌اند حمایت کرده و گفته است دولتش «هرچه ممکن» است انجام می‌دهد تا ویروس کرونا وارد اوکراین نشود.

به عنوان گامی‌ در جهت همبستگی با کسانی که از چین وارد کشور شده‌اند ، زوریانا اسکالتسکا، وزیر بهداشت اوکراین، گفته است به مدت دو هفته به قرنطینه آنها خواهد پیوست و به امور وزارتخانه از طریق اسکایپ رسیدگی خواهد کرد.

او در بیانیه‌ای نوشت:«بار دیگر تاکید می‌کنم: این افراد هموطنان ما هستند، غریبه نیستند. ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و باید از سلامت و امنیت آنها مراقبت کنیم.»

سرانجام پس از ساعت‌ها کشمکش، اتوبوس‌های حامل مسافران چین وارد آسایشگاهی شدند که قرار است دو هفته آینده را آنجا در قرنطینه بگذرانند.

صدها تن از ساکنان روستای «نووی سانژاری» واقع در استان مرکزی «پولتاوا» در مرکز اوکراین، تمام روز را به ایجاد مانع و سوزاندن لاستیک اتوموبیل در جاده گذرانده بودند تا از عبور اتوبوس‌ها جلوگیری کنند.

معترضان که برخی از آنها تحت تاثیر الکل بودند، با پلیس ضد اعتشاش که در صدد بازکردن جاده بود، درگیر شده و یکی از آنها سعی کرد با اتوموبیل خط پلیس را بشکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرسِن آواکوف، وزیر کشور اوکراین، شخصا در محل حاضر شد تا معترضان را به آرامش دعوت کند. او گفت از شدت خشم مردم، متعجب شده بوده است.

آقای آواکوف در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «آنچه دیدم شرم آور و یکی از بزرگ‌ترین موارد یأس و تاسف در زندگی‌ام بود.»

به رغم این گفته‌ها، قانون‌گذاران محلی گفته‌اند همچنان به اعتراض‌های خود (در ارتباط با تخلیه شهروندان از چین) ادامه خواهند داد.

در بیانیه قانون‌گذاران محلی آمده است: «نمی‌توانیم اجازه دهیم سلامت و زندگی مردم منطقه به خطر بیفتد. از مقامات ارشد می‌خواهیم، در اقداماتی عاجل از ورود مردم از چین به این منطقه جلوگیری کنند.»

منابع پلیس اوکراین می‌گویند ۲۵ نفر در ارتباط با اعتراض‌ها بازداشت شده، و ۹ افسر پلیس و یک غیرنظامی نیز ‌مجروح و در بیمارستان بستری شده‌اند .

روز پنجشنبه، ۴۵ شهروند اوکراین و ۲۷ غیر اوکراینی از شهر ووهان – مرکز شیوع ویروس کرونا ـ به این کشور منتقل شدند. بیماری کرونا تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر را کشته و ۷۵ هزار نفر را آلوده کرده است.

خارجیانی که از ووهان به اوکراین منتقل شده‌اند ، شهروندان بلاروس، قزاقستان، آرژانتین، اکوادور، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، پاناما و دیگر کشورها هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان